شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

آیین افتتاحیه دهمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» شنبه (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آیین افتتاحیه دهمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» با حضور اسماعیل جانعلی‌پور، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، محمد یقینی، دبیر اجرایی این دوره از نمایشگاه و عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل مجمع «ایران‌نوشت»، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی (مرکز اصناف) و همچنین تولیدکنندگان برتر نوشت‌افزار ایرانی و جمعی از خانواده‌های شهدا، شنبه (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

محمد یقینی، دبیر اجرایی دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» در ابتدای این برنامه گفت: امسال بیش از صد نشان تجاری در مجموعه مصلی و در دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» حضور دارند. از آنجایی که در سال‌های گذشته با استقبال روزافزون از این رویداد مواجه بودیم، لازم بود در مکانی با زیرساخت‌های بهتر و مکانی بزرگ‌تر و ملی‌تر حضور داشته باشیم. باید از حمایت‌ها و تلاش وزارت صمت که بخشی ویژه در این وزارتخانه در حوزه نوشت‌افزار ایجاد شده است و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما تشکر کنم.

سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت نیز در سخنرانی خود بیان کرد: ابتدا باید از مجموعه «ایران‌نوشت» بابت زحمات این جشنواره و تلاش در حوزه نوشت‌افزار ایرانی طی ۱۰ سال گذشته برای تولید محتوای متناسب با فرهنگ ایرانی‌اسلامی تشکر کنم. ما حدود صد واحد تولیدی و حدود هزار واحد صنفی تولیدی و ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی توزیعی در حوزه نوشت‌افزار داریم. مجموعه «ایران‌نوشت» با تأکید مقام معظم رهبری کار خود را آغاز کرده و ایشان در طول این سال‌ها دو بار با صدور پیام‌هایی حامی این حرکت ملی بودند و ما نیز می‌توانیم تجلی جهش تولید با مشارکت مردم را در صنعت نوشت‌افزار ببینیم.

او ادامه داد: در سال‌های اخیر تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترجیح داده‌اند کتاب‌ها و دفترچه‌هایشان با تصاویر شهدا باشد که با کوشش‌هایی که انجام گرفت، سبب شد محصولاتی با تصاویر شهیدان تولید شود که عموم مردم از آن استقبال کردند. با توجه به تحقیقاتی که داشتم، بیشترین اقبال به تصویر شهید عالی‌مقام شهید سلیمانی بوده است و در سال‌های اخیر شمار زیادی از دانش‌آموزان ترجیح داده‌اند از لوازم تحریر با تصویر ایشان استفاده کنند. در حوزه نونهال هم با نشان‌سازی‌هایی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کانون پرورش فکری انجام شده است، محصولاتی با محوریت این شخصیت‌ها تولید شده که با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. خبر خوب این است که در شورای فرهنگ عمومی، مصوب شده است ۲۵ آبان‌ماه روز صنعت «نوشت‌افزار» نام‌گذاری شود و این روز در تقویم رسمی کشور نیز درج خواهد شد. همچنین طی برنامه‌ای راهبردی که در سال‌های قبل مصوب شده، تلاش کردیم علاوه بر محصولاتی مثل مداد، خودکار، پاک‌کن، تراش و… بتوانیم در سال‌های آینده سایر محصولاتی را هم که هنوز موفق به تولید آن‌ها نشدیم، تولید کنیم.

برادران افزود: در حوزه محصولات کمک‌آموزشی صنایع مکملی وجود دارد که طی این سال‌ها رشد خوبی داشته است. در محصولات صادراتی شاهد رشد ۳۸ درصدی و در تولید و توزیع محصولات داخلی نیز شاهد رشد ۳۷ درصدی هستیم و به رقم ۴۰۴ میلیون رسیده‌ایم.

برادران در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: با توجه به تأکیدی که رئیس‌جمهور شهید، آیت‌الله رئیسی مبنی بر تولید کاغذ داخلی داشتند امسال توانستیم علاوه بر تولید کتاب‌ها و دفترهایی با کاغذ ایرانی، کتاب‌های درسی هم با استفاده از کاغذ داخلی در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار بگیرند. البته این کار سال گذشته نیز انجام شد و امسال تداوم پیدا کرد.

مهدی امیری، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز سخنران بعدی مراسم بود. او بیان کرد: بسیار خوشحالم که به نمایندگی از مجموعه شهرداری تهران در کنار نوشت‌افزار ایرانی‌اسلامی و ترویج و استفاده از این ابزار و خدمات هستم. طبیعتاً یکی از راه‌های ورود به این عرصه و نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ساخت ایرانی، ترویج آن از سنین کودکی و نوجوانی است. ما امسال به دنبال یک جهش در این رویداد بودیم؛ با این نمایشگاه این جهش در بُعد فیزیکی انجام شد ولی در بعد معنوی هم باید آغاز شود و این نمایشگاه نقطه آغاز است؛ اما باید در سطح شهرهای دیگر و طی سال نیز، فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را ترویج دهیم. شهروندان ما باید به کالای ایرانی اعتماد کنند و این نمایشگاه چنین فرصتی را می‌دهد که در کنار تولیدکنندگان مختلف باشیم. امیدواریم بتوانیم در این جهش از ظرفیت مدیریت شهری استفاده کنیم.

او در ادامه از غرفه «نسیم مهربانی» صحبت کرد: امسال غرفه «نسیم مهربانی» در این نمایشگاه ایجاد شده است تا بتوانیم به کمک مردم و به کمک تولیدکنندگان برای نیازمندان نیز لوازم تحریر تولید کنیم.

همچنین امیری با بیان اینکه در تولید نوشت‌افزار مناسب برای افراد دارای معلولیت ضعیف هستیم گفت: باید به نیازمندی این گروه دقت کنیم تا ابزار مورد استفاده معلولان هم تولید و عرضه شود.

امیری در پایان صحبت‌های خود بیان کرد: یکی از مباحث مورد توجه در این دوره از برگزاری نمایشگاه، وجود برخی نام و نشان‌های خارجی در عناوین نشان‌های تجاری است؛ برای مثال روی یک جامدادی تولید ایران، نام نشان تجاری ایرانی با واژگان انگلیسی نوشته شده است. جا دارد مسئولان برگزاری این رویداد به این موضوع توجه و برای رفع آن تلاش کنند.

محمدحسین قمری، مدیرکل دفتر خدمات عمومی مرکز اصناف نیز در این مراسم اعلام کرد که طبق درخواست تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، بناست که به زودی فعالان این صنف نیز اتحادیه کشوری داشته باشند.

سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

پس از سخنرانی‌ها، کلیپ ریحانه؛ دختر کاپشن صورتی پخش شد و طبق اعلام مجری برنامه همانطور که هرساله در نمایشگاه «ایران‌نوشت» محصول جدیدی برای سپاس از خانواده شهدا طراحی و رونمایی می‌شود، در دهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» نیز با دعوت از پدر ریحانه سلطانی‌نژاد از محصولات نوشت‌افزار با تمثال ریحانه سلطانی‌نژاد، شهید کودکِ حادثه تروریستی کرمان، شهیدی که به یک کاراکتر برای کودکان و نوجوانان تبدیل شده است، رونمایی شد.

سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

همچنین همان‌طور که هرسال روبان افتتاح این نمایشگاه به دست یکی از فرزندان شهدا بریده می‌شود، امسال نیز این افتتاح توسط خانواده شهید علی‌محمدی صورت گرفت که سال ۹۲ نیز از اولین محصولات نوشت‌افزار ایرانی با نشان تجاری روشنا (نوه شهید علی‌محمدی، اولین شهید علم) توسط همسر شهید علی‌محمدی رونمایی کرده بودند.

سنین کودکی و نوجوانی بهترین زمان نهادینه‌سازی فرهنگ استفاده از کالای ایرانی است

به گزارش ایبنا، دهمین دوره نمایشگاه «ایران‌نوشت» از پنجشنبه (۱۵ شهریورماه) تا شنبه (۳۱ شهریور ۱۴۰۳) ساعت ۱۵ الی ۲۳ در مصلی امام خمینی (ره) میزبان بازدیدکنندگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها