پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
کتاب کودک «آیا دهان دایناسور بسته می‌ماند؟» منتشر شد

کتاب «آیا دهان دایناسور بسته می‌ماند؟» نوشته جبار شافعی‌زاده با تصویرگری سارا میاری از سوی انتشارات میچکا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «آیا دهان دایناسور بسته می‌ماند؟» کتابی با موضوع مهارت حل مسئله و اشاره به موضوع اهمیت کتابخوانی برای کودکان بالای هفت سال است.

در معرفی این کتاب از سوی ناشر آمده است: «موضوع و محور اصلی کتاب "آیا دهان دایناسور بسته می‌ماند"، کتاب و تأثیر آن در زندگی است. در داستانِ “دهان دایناسور” به دو دسته‌بندی شخصیتی از شخصیت‌های کتاب برمی‌خوریم؛ اول شخصیت‌هایی که کلاً نسبت به کتاب بی‌اعتنا هستند مثل دایناسور و سگ. دایناسور از جمله کسانی است که خواندن کتاب زود حوصله‌شان را سر می‌برد. آن‌ها عوض اینکه راه حل مشکل را در کتاب‌ها پیدا کنند به سراغ راه حل‌هایی می‌روند که به ذهن خودشان می‌رسد. سگ هم از جنس کسانی است که کلاً خواندن و نوشتن را دوست ندارند. او مدرسه نرفته و تنها به فکر پیدا کردن یک قیچی برای حل مشکلش است.

دسته دوم کسانی هستند که سراغ کتاب می‌روند اما نگاهی متفاوت دارند. اول مرغابی و بعد خرگوش. آن‌ها هردو برای حل مشکل‌شان سراغ کتاب‌ها رفته‌اند. خرگوش حتی کتابش را همراه خودش به سفر می‌برد. اما نگاه آن‌هاست که خواندن کتاب برایشان نجات‌بخش یا غیر آن می‌کند. کتاب خواندن خرگوش کمک شایانی به او نکرده است؛ ولی مرغابی به دلیل وفاداری به کتاب و تمام کردن آن بهترین راه حل‌ها را پیدا می‌کند.

بله! بیایید بپذیریم که کتاب نجات‌بخش است. اما نه هر کتابی و نه هر روشی در مطالعه آن؛ چرا که انتخاب کتاب مناسب خود نیمی از مسیر را برایمان طی می‌کند.»

در بخشی از متن این کتاب می‌خوانیم:

صدای قاروقور شکم دایناسور از خواب بیدارش کرد. او همه‌ی خانه را زیرورو کرد؛ اما چیزی گیرش نیامد. گفت: «‌باید راه‌حلی برای سیرکردن شکمم پیدا کنم.»

پس رفت و از کتابخانه‌ی پدربزرگش کتابی برداشت. «چند راه‌حل ساده برای سیر کردن شکم یک دایناسور گرسنه.» با بی‌میلی صفحه‌ای از آن را خواند. سپس کتاب را گوشه‌ای انداخت و گفت: «چه راه‌حل مسخره‌ای! اگر یک دایناسور از گرسنگی بمیرد بهتر است تا این‌که شکمش را با این راه‌حل‌های مزخرف سیر کند.» با دمش سرش را خاراند. به یاد حرف پدربزرگش افتاد….

گفتنی است، در پایان داستان و صفحات این کتاب، در بخشی با عنوان «به نظر تو» ۶ سوال از خوانندگان کودکِ این کتاب پرسیده شده است و خوانندگان کتاب می‌توانند بعد از پاسخ به این سوالات، داستان کتاب را از نگاه خودشان بنویسند و بعد با ارسال داستان‌شان به نشانی‌ای که انتشارات میچکا در پایان کتاب ذکر کرده است، در مسابقه بهترین داستان شرکت کنند و برنده جایزه شوند.

اطلاعات بیشتر:

کتاب «آیا دهان دایناسور بسته می‌ماند؟» به قلم جبار شافعی‌زاده با تصویرگری سارا میاری در ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۹۰ هزار تومان از سوی انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران) برای کودکان بالای هفت سال منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط