جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
چه چیزی باورپذیری داستان جنگی را کاهش می‌دهد؟

احسان عباسلو، نویسنده «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» گفت: بدون شناخت فضا و اصطلاحات از جنگ نوشتن، باورپذیری آن را کاهش می‌دهد.

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد در گفت‌ووگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره ضرورت انتشار کتاب «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» گفت: سال گذشته دبیر جایزه ادبی یوسف (داستان کوتاه دفاع مقدس) بودم و در طول برگزاری جایزه تقریباً در هفت استان کارگاه برگزار کردم.

او افزود: وقتی کارگاه‌ها برگزار شد، متوجه شدم یک کتابچه نیاز است تا بر اساس آن داستان بنویسند. چون آنها منبع یا راهنمای مکتوبی نداشتند تا با مطالعه آن داستان بنویسند. هر چند درباره تئوری داستان‌نویسی کتاب بسیار است، اما کتابی نبود که رویکرد عملی داستان‌نویسی در حوزه دفاع مقدس داشته باشد.

این منتقد ادبی اظهار کرد: کتاب «چگونه یک داستان کوتاه دفاع مقدس بنویسیم» نوشته شد تا این دوستان منبع و مرجعی برای تالیف داستان کوتاه در زمینه دفاع مقدس داشته باشند.

احسان عباسلو گفت: قاعدتاً داستان نوشتن چه به صورت موضوع آزاد چه در زمینه دفاع مقدس شبیه هم است، اما در صحنه‌پردازی و شخصیت‌پردازی به‌ویژه پیدا کردن سوژه تفاوت دارد. به هر حال هر نویسنده‌ای ملزوماتی نیاز دارد تا در نوع داستانی که می‌نویسد به او کمک کند. هر نوع داستان هم قاعدتاً فضای خاص خودش را می‌خواهد هم شخصیت‌پردازی خودش. پیدا کردن این مولفه‌ها نیازمند وقت و تجربه است. به نظرم این کتاب کمک می‌کند تا دوستان راحت‌تر به این مولفه‌ها برسند.

او ادامه داد: هر چند در هر ژانری برخی اصطلاحات وجود دارد که نیاز است آن اصطلاحات شناخته شود. در زمینه دفاع مقدس هم اصطلاح‌شناسی لازم است تا فردی که در این زمینه می‌نویسد یک‌سری ابزار و اصطلاحات آن را بشناسد. بنابراین در این کتاب توصیه می‌شود که چگونه به این ادوات و شناخت برسند. به عبارتی اصطلاحات نوع داستان خودشان را بشناسند. از این رو مطالعه کتاب نشان می‌دهد که نوشتن در زمینه دفاع مقدس هم کار تخصصی است.

این مترجم عنوان کرد: نوشتن در زمینه ادبیات دفاع مقدس به این شکل نیست که هر کس بخواهد در این زمینه بنویسد. چون فرد با اصطلاحات آشنا نیست، آنچه می‌نویسد غلط از آب درمی‌آید و باورپذیری اثر را به دنبال ندارد. چون نوشتن در زمینه جنگ باید به شکلی باشد که فرد به فضا و اصطلاحات آن شناخت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها