سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۵
بررسی نقش فیلمنامه‌نویسی در تولید یک اثر/ فیلمنامه نیازمند دیالوگ‌نویسی هدفمند است

کرمانشاه- رئیس انجمن سینمای جوان کرمانشاه با اشاره به نقش فیلمنامه‌نویسی در تولید یک اثر گفت: فیلمنامه به عنوان یک رکن اصلی در تولید یک اثر نیازمند دیالوگ‌نویسی هدفمند و حرفه‌ای است.

کامران رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه با اشاره به اهمیت و نقش فیلمنامه‌نویسی در تولید محتوای آثار هنری و سینمایی اظهار کرد: فیلمنامه در مقام ارکان اصلی یک تولید محتوای خوب، حرف اول و آخر را می‌زند و به عنوان پایه تولید یک اثر سینمایی می‌توان از آن یاد کرد، در واقع فیلمنامه‌نویسی با چهار بخش مرتبط به هم شامل «پیش تولید، تولید، پس تولید و بازاریابی» است.

وی افزود: آنچه که بیش از هر چیزی در فیلمنامه‌نویسی نمود پیدا می‌کند، «دید» یک فیلمنامه‌نویس است زیرا دیدگاه حاکم بر فیلمنامه‌ها حتی تا مرحله «پس تولید» عملکرد و وظیفه فیلمنامه‌نویس را به نمایش می‌گذارد بنابراین «دید» درست از سوی یک فیلمنامه‌نویس برای آفرینش و خلق یک فیلم از الزاماتی ضرورت بخش است.

رئیس انجمن سینمای جوان کرمانشاه تصریح کرد: در واقع فیلمنامه به هر آنچه که به شخصیت‌پردازی، موقعیت صحنه، دیالوگ بین شخصیت‌ها و … مربوط می‌شود گفته می‌شود و به عنوان یک نقشه راه در اختیار کارگردان و تولید کننده قرار می گیرد.

رضایی فیلمنامه را مهمترین عنصر برای تولید یک فیلم دانست و عنوان کرد: جمله معروفی از هیچکاک وجود دارید که سالهاست بین فیلم‌سازان رواج دارد که هیچکاک می گوید: برای ساخت یک فیلم خوب به سه چیز نیاز داریم فیلمنامه، فیلمنانه و فیلمنامه که همین نشان می دهد یک فیلمنامه خوب چقدر در موفقیت یک فیلم نقش دارد که بعضی اوقات هزینه‌های زیادی صرف یک فیلم می شود اما به دلیل ضعف فیلمنامه هیچگاه به یک موفقیت نسبی هم نزدیک نمی‌شود.

وی در مورد پایبندی که فیلمنامه در تولید آثار هنری چقدر است، عنوان کرد: معمولاً عوامل ساخت یک فیلم خود را مقید به اجرای کامل فیلمنامه می داند اما برخی اوقات شرایط ساخت و تولید مانند بودجه و … ایجاب می کند تغییراتی در اجرای آن انجام شود.

رئیس انجمن سینمای جوان استان کرمانشاه همچنین به وضعیت و جایگاه استان کرمانشاه در فیلمنامه‌نویسی نیز اشاره‌ای داشت و گفت: کرمانشاه معمولاً در همه رشته‌های هنری از جمله سینما دارای استعدادهای ویژه هنری است که فیلمنامه‌نویسی هم به عنوان یکی از رشته‌های زیر مجموعه سینما از این قاعده مستثنی نیست اما در هر صورت برای تقویت و عملکرد بهتر در این حوزه نیازمند استعداد یابی و تقویت افراد مستعد در این راستا هستیم.

رضایی ادامه داد: بر همین اساس کلاس‌های آموزشی فیلمنامه‌نویسی در انجمن سینمای جوان کرمانشاه هر ساله افراد مستعدی را به جامعه هنری معرفی می کند که پس از درخشش در جشنواره‌های مختلف به جرگه ی سینمای حرفه ای می پیوندند و به عنوان مثال اشکان چاوشی مدرس و عضو انجمن کرمانشاه همه ساله افتخارات بسیاری را در رشته فیلمنانه نویسی نصیب کرمانشاه می کند.

وی، فیلمنامه‌نویسی را مبتنی بر پایه و اصول خاصی دانست و افزود: شرح اصول فیلمنامه‌نویسی نیازمند طی کردن کلاس‌های آموزشی است اما برای فیلمنامه‌نویس شدن علاوه بر آموزش نیاز به مطالعه ادبیات داستانی، دیدن و تماشای فیلم‌های مهم تاریخ سینما اهمیت ویژه ای دارد اما باید توجه داشت که در فیلمنامه‌نویسی دیالوگ‌ها باید هدفمند باشند و از پرحرفی بیهوده شخصیت‌ها دوری شود که متاسفانه یکی از مشکلات عمده و شایعه فیلمنامه نویسان ما این است که در اکثر مواقع در فیلمنامه دیالوگ نداریم و قالبا پر حرفی و شباهت دیالوگ‌ها به هم به چشم می‌خورد و از آنجا که دیالوگ‌نویسی یک هنر محسوب می‌شود باید در این زمینه تلاش بیشتری بکار گرفته شود تا دیالوگ نویس و فیلمنامه نویس حرفه‌ای تربیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها