یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
والدین برای تربیت کودکانشان مطالعه نمی‌کنند

نویسنده «من دیگر ما» در نشست رونمایی از ترجمه عربی این مجموعه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد گفت: متاسفانه والدین برای تربیت کودکانشان زمان نمی‌گذارند و بعضی حتی یک کتاب هم برای مسائل تربیتی مطالعه نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی ترجمه عربی دو جلد نخست مجموعه «من دیگر ما؛ مهارت‌های تربیت فرزند در دنیای امروز» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محسن عباسی ولدی، شنبه (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) با حضور نویسنده کتاب و همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد گلزار در سالن اجلاس نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برگزار شد. عبدالوهاب الراضی، رئیس نمایشگاه کتاب بغداد نیز مهمان افتخاری این نشست بود.

محسن عباسی ولدی که از پرفروش‌ترین نویسندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دو دوره گذشته بوده و آثارش در حوزه‌های روانشناسی، مسائل خانواده و تربیت فرزند، از جمله کتاب‌های پرفروش در بازار کتاب ایران است، در این آیین به سبک خودش یعنی به صورت ایستاده برای حاضران سخن گفت و توانست احساسات اجتماعی را در دست بگیرد و سیل عظیمی از مخاطبان را از نمایشگاه به سالن جلسه جذب کند.

عباسی ولدی سخن خود را با بیان مثالی از دوران کودکی‌اش شروع کرد و گفت که در دوران کودکی برای اینکه تعدادی جوجه را بزرگ کند ساعت‌ها به مطالعه پرداخت و با بزرگترها مشورت کرد. او در ادامه به مقایسه این موضوع با بحث تربیت کودکان پرداخت که البته دشوارتر از بزرگ کردن چند جوجه است و از بعد روانی، فکری و اجتماعی کاملاً متفاوت است، اما متاسفانه والدین برای تربیت کودکانشان همین مقدار زمان را هم نمی‌گذارند و حتی بعضاً یک کتاب برای مسائل تربیتی مطالعه نمی‌کنند.

عباسی ولدی در ادامه ضمن بیان دشواری‌های مسئله «تربیت» در عصر مدرن و موانعی که در این مسیر درست شده مانند شبکه‌های اجتماعی، کانال‌های ماهواره‌ای و فضای باز اینترنتی که تاحدودی دست و پای والدین را در مسائل تربیتی بسته است به ویژگی تالیفات خود در مسئله تربیت اشاره کرد. به بیان وی این تالیفات به درد کلی‌گویی دچار نشده و جزئی و مصداقی هستند.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین بیان عامیانه را ویژگی دیگری کتاب‌هایش خواند و گفت که همه طبقات اجتماعی از تحصیل کرده‌ها گرفته تا افراد کم‌سواد و کم مطالعه، می‌توانند با این منابع ارتباط برقرار کنند، چرا که ادبیات این کتاب عامیانه و قابل فهم است.

روان‌شناسی غربی با بن‌بست مواجه شده است

عباسی ولدی در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه غربی در مقوله تعلیم و تربیت پرداخت و اشاره کرد که این نوع نگاه در دنیای امروز با بن‌بست مواجه شده است. به بیان وی در دنیای امروز روانپزشک‌ها و تجویز و مصرف داروهای روانی بیشتر از درمان‌های روان‌شناختی جا افتاده است و این نشان دهنده به بن‌بست رسیدن روان‌شناسی مادی و غربی است.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت همچنین ضمن یادآوری مظلومیت مردم فلسطین بیان کرد که دنیای امروز که طالب یک راه‌حل جدید است با تعجب به مردم غزه نگاه می‌کند؛ چرا که مردمان غزه تحت فشار جسمی، روحی و روانی دنیای مادی هستند و اگر یک‌هزارم مشکلات ساکنان غزه در کشورهای اروپایی بود، مردمان آن کشورها به خودکشی به عنوان راه‌حلی برای نجات نگاه می‌کردند، اما مردم غزه همچنان در حال مقاومت هستند.

عباسی ولدی همچنین اشاره کرد که مردم دنیا رمز مقاومت مردم غزه را از زبان خود این مردم شنیده‌اند که کلمة التوحید و حسبنا الله است و این نشان می‌دهد که امروز به برکت خون شهدای غزه، اسلام در موقعیتی که قرار گرفته که باید به درستی آن را در مسائل تربیتی و زندگی تبیین و توصیف کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد از پنجشنبه ۲۲ شهریور (۱۴۰۳) آغاز به کار کرده و تا یکشنبه اول مهر (۱۴۰۳) میزبان علاقه‌مندان به یار مهربان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها