دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
نگاه ویژه «شهر شعر» به طراحی فضای شهری/نیاز تهران به هویت ادبی

جایزه جهانی «شهر شعر» رویداد بدون مرز پاسداشت شعر برگزار خواهد شد، در این جایزه بخش ویژه‌ای برای ایده‌های ادبی فضای شهری در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری اولین جشنواره جایزه جهانی «شهر شعر» با حضور میلاد عرفان پور دبیر اجرایی جشنواره، محمد مهدی سیار دبیر علمی جشنواره، و مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاست گذاری برگزار شد.

این جشنواره در ۴ بخش شامل شعر پارسی «همای رزین»، شعر با گویش‌های محلی، بین‌الملل و بخش جانبی «ایده‌های ادبی برای فضای شهری» با موضوع آزاد برگزار می‌شود و همچنین صلح و عدالت جهانی، فلسطین و غزه موضوع ویژه این رویداد است.

در ابتدای این نشست، میلاد عرفان‌پور با بیان اینکه شعر در این سرزمین شناسنامه و هویت ما است و بدون اغراق مهم‌ترین هنر ایرانیان که بر بام آن ایستاده‌ایم، گفت: مساله اصلی این است که امروز در خط مشی‌ها و بودجه‌ریزی‌ها جایگاه خوبی برای این هنر نمی بینیم، سهم شعر در بودجه‌های فرهنگی ناچیز است و بودجه کل برنامه‌های مرتبط با شعر شاید یک سوم بودجه یک فیلم سینمایی باشد.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب از شعر به عنوان هنری راهبردی نام برده‌اند، افزود: برخی وانمود می‌کنند علاقه ایشان به شعر یک علاقه شخصی است در حالی که نگاه حضرت آقا به شعر، نگاهی راهبردی است که می‌تواند پیشران هرگونه تحول فرهنگی باشد.

عرفان‌پور از جایزه جهانی «شهر شعر» به عنوان مهم‌ترین رویداد ادبی کشور نام برد و ادامه داد: عموماً رویدادهای ادبی چند شاخص برای کسب اعتبار دارند که یکی از آنها هیأت علمی و شورای سیاست‌گذاری است؛ هرچه سطح هیأت علمی بالاتر باشد اعتبار جشنواره هم نزد مخاطبان شعر بیشتر می‌شود و خوشبختانه در این جشنواره بهترین چهره‌های شعر امروز حضور دارند.

وی با بیان اینکه سطح جوایز نکته دیگری است که در این رویداد بر آن تاکید شده است، گفت: جوایزی که برای این رویداد پیش‌بینی شده هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت بسیار مناسب است.

دبیر جشنواره جایزه جهانی «شهر شعر» همچنین درباره بخش‌های مختلف این رویداد توضیح داد: بخش اول جوایز ویژه شعر پارسی با عنوان «همای زرین» است که ۱۱ موضوع در این بخش برای شاعران پیش‌بینی شده و در قالب‌های غزل، مثنوی، شعر کوتاه، شعر سپید، شعر نیمایی، طنز، ترانه و تصنیف، شعر بلند و منظومه و کودک و نوجوان پذیرای آثار است.

عرفان‌پور با اشاره به بخش ویژه این جایزه، گفت: «نگاه نو» عنوان این بخش است که برای آثار خلاق و نوگرا است، همچنین بخشی با محوریت ایده پردازی برای فضای شهری با محوریت شعر در نظر گرفتیم تا مردم ایده‌های خود را درباره طراحی فضاهای شهری ارائه کنند.

به گفته وی، شهر تهران از نظر بصری نیازمند ایده‌هایی است تا هویت ادبی به خود بگیرد و امیدواریم که این جشنواره بتواند به بازیابی این هویت کمک کند.

عرفان‌پور با طرح این موضوع که موضوع اصلی جشنواره آزاد است، گفت: به سبب اهمیت موضع فلسطین و غزه نیز بخش ویژه‌ای برای بیان مظلومیت، صبر و مقاومت مردم غزه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: مهلت ارسال آثار از ۲۶ شهریور تا ۳۰ آبان ماه و یک ماه بعد هم اختتامیه جشنواره جایزه جهانی «شهر شعر» برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت سازمان زیباسازی تهران در این رویدادگفت: به واسطه این مشارکت نمود این رویداد بزرگ را در فضای شهری خواهیم دید و تفاوت‌هایی را به لحاظ بصری در شهر تهران قبل و بعد از جشنواره شاهد خواهیم بود.

عرفان‌پور همچنین از انتشار کتاب آثار برگزیده جایزه شهر شعر پس از پایان اختتامیه خبر داد.

نگاه ویژه «شهر شعر» به طراحی فضای شهری/نیاز تهران به هویت ادبی

همچنین در بخش دیگر این نشست، مرتضی امیری اسفندقه با بیان اینکه خاصیت شعر محمدی است، گفت: شعر خوش‌خو، خوش بو و وحدت آفرین است. اگر قرار باشد بین یک شهر و شهری دیگر و استان و استانی دیگر یا کشور وکشوری دیگر ارتباط زمینی و هوایی برقرار شود چقدر باید هزینه کرد؟ شعر پارسی هزار سال عهده‌دار این وظیفه بوده است.

در ادامه نیز محمدمهدی سیار نیز شعر را مزیت و وجه تمایز انسان از بقیه موجودات دانست و عنوان کرد: دانستن نام‌ها و بهره‌مندی از زبان ویژگی متمایز انسان‌ها است، بنابراین زبان جایگاه مهمی دارد. شعر پیوند زبان و زیبایی است، وقتی زبان را به اوج برسانی شعر می‌شود، بنابراین شعر اصل حیات آدمی است و همانطور که راه ساخته است خانه هم ساخته است.

وی افزود: یکی از مسائلی که کلان شهر را ناپسند کرده است، گم شدن عاطفه و یکدست شدن همه چیز است، بازگشت شهر به آرمانشهر که می‌تواند کار شاعران باشد یک مسؤولیت بزرگ است که جایزه «شهر شعر» تلاش خواهد کرد این موضوع را در نظر داشته باشد.

همچنین در پایان این نشست از پوستر جایزه «شهر شعر» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها