سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
سیزدهمین جشنواره حماسه‌خوانی مناطق زاگرس‌نشین در لردگان به کار خود پایان داد

چهارمحال و بختیاری - آیین پایانی سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی در فرهنگ‌سرای این شهر برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره در ۲ بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شهرکرد، آیین پایانی سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان شامگاه دوشنبه ۲۶ شهریورماه برگزار شد و هیات داوران این جشنواره متشکل از مجتبی صادقی، ابراهیم شریفی و محمد حکیم آذر پس از بررسی ۴۰ اثر راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره در مجموع ۱۹ نقال و شاهنامه‌خوان را در رده‌های مختلف سنی به عنوان نفرات برتر معرفی کردند.

بر این اساس در بخش نقالی و در رده سنی زیر ۱۰ سال، آوا میر فردی از فارس رتبه نخست را از آن خود کرد و مهرناز سلطانی از چهارمحال و بختیاری و امیرحسین بشارتی از فارس هم در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

هیات داوران، آرمیتا جوادیان از چهارمحال و بختیاری را به عنوان نفر اول بخش نقالی در رده سنی ۱۱ تا ۱۶ سال اعلام کرد و امیرسالار طادی دیگر نقال نوجوان اهل این استان را در جایگاه دوم قرار داد. رتبه سوم این رده سنی هم به صورت مشترک به نقالان چهارمحال و بختیاری رسید و سارینا حسنی و اسماً محمدی در این جایگاه تجلیل شدند.

در رده سنی ۱۷ تا ۲۴ سال و در بخش نقالی، پریناز بابایی از همدان، اول شد و زهره محمدی مصیر از چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم قرار گرفت. رتبه سوم این بخش و رده سنی هم به بهناز کوراوند از خوزستان رسید.

امین کریمیان هنرمند نقال رده سنی بالای ۲۵ سال از کهگیلویه و بویراحمد هم با جلب نظر داوران سیزدهمین جشنواره حماسه‌خوانی لردگان، مقام نخست این رده و بخش را از آن خود کرد. سیده سارا حسینی از همدان به عنوان نفر دوم این رده سنی انتخاب شد و صفورا کاظمی از فارس و مهدی احمدی از چهارمحال و بختیاری به صورت مشترک سوم شدند.

هیات داوران در بخش شاهنامه‌خوانی و در رده‌های سنی زیر ۲۵ سال پس از بررسی اجراهای هنرمندان، هیچ شرکت‌کننده‌ای را حائز مقام نخست ندانست و اویس صادقی از چهارمحال و بختیاری را به عنوان نفر دوم این رده سنی معرفی کرد. در این رده و این بخش، امیرحافظ وئیسی دیگر شاهنامه‌خوان چهارمحال و بختیاری سوم شد.

در رده سنی بالای ۲۵ سال و در بخش شاهنامه‌خوانان، مقام نخست را رضا زمانی هنرمند چهارمحال و بختیاری از آن خود کرد و میلاد صادقی و یوسف شریفی دیگر شاهنامه‌خوانان این استان در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

همچنین هیات داوران، ماشاءالله قیاسی شاهنامه‌خوان پیشکسوت لرستانی را که در جشنواره حماسه‌خوانی لردگان حضور داشت، شایسته تقدیر اعلام کرد.

به گزارش ایبنا، سیزدهمین جشنواره منطقه‌ای حماسه‌خوانی لردگان با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهید آوینی در بخش‌های نقالی و شاهنامه‌خوانی و با گستره جغرافیایی اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان و همدان روزهای ۲۴و ۲۵ شهریور به میزبانی این شهر برگزار شد.از مجموع ۲۵۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، ۱۹۰ اثر توانست وارد مرحله بازبینی و داوری شود که در پایان ۴۰ اثر به مرحله پایانی و اجرای زنده راه یافت.

جریان سازی هنری در راستای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی، تقویت وحدت و بنیان‌های فرهنگی مشترک میان تیره‌ها و اقوام زاگرس نشین، توجه به ادبیات روایی و بازآفرینی شیوه‌های سنتی شاهنامه‌خوانی و نقالی، زمینه‌سازی برای ورود و ترغیب هنرمندان جوان و نوجوان به عرصه هنر نقالی، برجسته‌سازی زیبایی‌های هنر نقالی و شاهنامه‌خوانی در راستای همگانی شدن این هنر ایرانی و تثبیت جایگاه چهارمحال و بختیاری میان سایر مناطق زاگرس نشین در موضوع توجه به حماسه‌خوانی از جمله اهداف برپایی این جشنواره هنری فرهنگی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها