دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
درس‌گفتار «عصر صحو بعد از سکر» برگزار می‌شود

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «عصر صحو بعد از سکر» را به صورت مجازی و حضوری از دوازدهم مهرماه، به مدت دوازده جلسه برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درس‌گفتار «عصر صحو بعد از سکر» از سلسله درس‌گفتارهای «دریافتی از تاریخ فرهنگی ایران معاصر» با مروری بر تحولات فرهنگی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ و تدریس سجاد صفارهرندی از دوازدهم مهرماه آغاز می‌شود. این رویداد آموزشی در روزهای پنج‌شنبه از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲ برگزار می‌شود.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

بازخوانی و بازاندیشی تجربۀ تاریخی بخش مهمی از تلاش در جهت درک و معنابخشی به لحظۀ حال است. تاریخ معمولاً بر محور تحولات عرصۀ سیاست و قدرت روایت می‌شود. نقاط برجستۀ این روایت، آمد و رفت دولت‌ها، وقوع جنگ و انقلاب و امثال آنهاست. تاریخ فرهنگی، گرچه برکنار از تحولات و فعل و انفعالات قلمروی سیاست نیست، اما نقاط برجستۀ خاص خود را دارد. بدین منظور، ظهور مکتب ادبی و هنری جدید، جایگزینی صورتبندی‌های گفتمانی و روشنفکری، تحولات نهادهای فرهنگی و آموزشی، پیدایش مدهای جدید در حوزۀ مصرف و سبک زندگی و …. بدین منظور، باید کوشید تا نه فقط جریان‌ها و روندها بلکه در همان حال ضد جریان‌ها و استثنائات را مورد توجه قرار داد.

در استمرار سه فصل گذشته این درس‌گفتار، تلاش می‌کنیم تا با رفت و آمدی در میان حوزه‌های گوناگون اندیشه، هنر و زندگی خطوطی از تحولات مهم و تعیین کننده جامعۀ ایرانی در حد فاصل سال‌های آخر دهه شصت تا اواخر دهه هفتاد را به دست دهیم.

چرا باید تاریخ فرهنگی ایران معاصر را بدانیم؟

تاریخ فرهنگی تلاش می‌کند تا با پیگیری روندی از تحولات، رفت و برگشتی میان حوزه‌ها و همچنین پیوند آن با رخدادها و روندهای کلان سیاست و قدرت، درکی از موقعیت اکنونی ما به دست دهد. درکی که از کلیشه‌ها و برداشت‌های قالبی فراتر رفته و ابعاد جدیدی از گذشته و حال را روشن سازد. وضعیت اکنونی ما محصول روندهایی است که رد آن‌ها را در تاریخ می‌بایست جستجو کرد.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

این دوره برای علاقمندان به مطالعات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های مختلف دانشگاهی به خصوص علوم انسانی و اجتماعی مناسب باشد.

داشتن درکی نظری از مسأله ایران و تاریخ معاصر ایران برای دانشجویان علوم انسانی لازم است. این درک نبایست صرفاً از دریچه سیاست و تحولات سیاسی باشد. بلکه مناسب است که پیوند میان سیاست با حوزه اندیشه، فرهنگ عمومی، هنر و ادبیات نیز شناخته شود. علاقه‌مندان مباحث فرهنگ و هنر نیز می‌توانند به درکی نظم‌یافته از روندهای دخیل در بروز و ظهور بروندادهای فرهنگی دست یابند.

درس‌گفتار «عصر صحو بعد از سکر» برگزار می‌شود

مدرس این دوره کیست؟

سجاد صفارهرندی، دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی از دانشگاه تهران است.

«جامعه‌شناسی گفتمان روشنفکری دینی در ایران پس از انقلاب» موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد و «تحول اندیشه اخلاقی و تکوین جامعه شناسی» موضوع تز دکتری اوست. تاریخ فرهنگی، جامعه شناسی دین و جامعه شناسی انقلاب از جمله موضوعات و حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی است که او تاکنون به آن‌ها پرداخته است.

او پیش از این در سه فصل به تاریخ فرهنگی ایران معاصر از دهه بیست تا پایان دفاع مقدس پرداخته است.

سجاد صفارهرندی هم اکنون رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و اسلامی است.

شیوه اجرایی کلاس چگونه است؟

در این دوره قرار است در ۱۲ جلسه، تاریخ تحولات فرهنگی ایران حد سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ را مطرح کنیم و با بررسی رویدادها و نقاط برجسته زیر با استفاده از ارائه شفاهی با بهره‌گیری از تصاویر و قطعه‌های صوت یا ویدیو، تاریخ فرهنگی ایران را در این بازه زمانی مرور کنیم.

– پس از امام: سوگ‌ها و پندارها

– پروستریکای اسلامی؟

– برپا کردن سنگر مقاومت: گفتار تهاجم فرهنگی

– منازعات مدیریت فرهنگی: از ارشاد خاتمی تا سیمای لاریجانی

– حوزه هنری دوم

– هامون در برابر عروس

– گردون در برابر سوره

– شمایل و میراث مرتضی آوینی

– تب ژورنالیسم

– مدّ سرگرمی: از کلاه قرمزی و ساعت خوش تا جام آزادگان و دربی تهران

– کیان و ضد کیان

– توسعه و تضاد: زیر پوست شهر

– دوم خرداد و تکانه‌های آن

– خشم و هیاهو: التهاب سیاسی سال‌های ۷۷-۷۸ و ساحت فرهنگی آن

– به سوی ۲۰۰۰: ایده‌ها و اوهام ورود به هزاره جدید

علاقمندان جهت ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام بدهند.

آدرس: تهران-تقاطع خیابان سمیه و حافظ- حوزه هنری-جنب مسجد آیت الله خامنه‌ای-پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها