سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
تاریخ حماسه همدان به روایت «آن شش ماه»

همدان - کتاب «آن شش ماه» کتاب تاریخی شفاهی است که در بخشی از این کتاب خاطرات رزمندگان و در بخش‌های دیگر نیز با اسناد و مدارک نقش استان همدان در دفاع مقدس بیان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، کتاب «آن شش ماه» کتاب تاریخی شفاهی است که در بخشی از این کتاب خاطرات رزمندگان و در بخش‌های دیگر نیز با اسناد و مدارک نقش استان همدان در دفاع مقدس بیان شده است.

کتاب «آن شش ماه» نقش استان همدان شامل تمام یگان‌های عملیاتی و انتظامی، نهادهای اداری و سازمانی، نهادهای انقلابی و به ویژه نقش مردم در جنگ تحمیلی در یکهزار و ۱۱۶ صفحه جمع‌آوری و تدوین شده است.

این کتاب در شش فصل تنظیم شده و بسیاری از اتفاقاتی که در این کتاب بیان شده برای اولین بار است که منتشر شده است.

به طور مثال عملیات شهید فراهانی اولین عملیات آفندی بوده که در سوم مهرماه سال ۵۹ توسط رزمندگان بسیج و سپاه همدان در سر پل ذهاب رخ می‌دهد و این منطقه را فتح می‌کنند و یا عملیات نصر توسط رزمندگان تیپ سه زرهی همدان انجام می‌شود؛ در این عملیات بیش از ۸۰۰ نفر از دشمنان اسیر می‌شوند و این به‌عنوان اولین و آخرین عملیات مکانیزه در جنگ بوده است.

بخش پشتیبانی جبهه از دیگر بخش‌های مهم کتاب است که توسط مردم عادی کوچه و بازار انجام می‌شود؛ این مردم با همت همگانی از نان تا ترشی سر سفره رزمندگان را مهیا می‌کنند و در این کتاب ایثار و فداکاری شکوهمند مردم همدان به‌خوبی به تصویر کشیده شده است.

در این کتاب روایت شاهدان عینی، اسناد و مدارک و کتاب‌های مرجعی که از آنها استفاده شده است بیان شده و همچنین راویان کتاب که تعداد آنها بسیار زیاد است با توجه به اسناد و مدارک اظهارات خود را بیان کرده‌اند.

تاریخ حماسه همدان به روایت «آن شش ماه»

محسن صیفی‌کار در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا اظهار کرد: کتاب «آن شش ماه» نقش استان همدان در دفاع مقدس ۶ ماه اول است که نگارش این کتاب سال ۸۸ شروع شد و پس از ۱۴ سال به چاپ رسید و مرداد ماه امسال رونمایی شد.

وی بیان کرد: علت به طول انجامیدن نگارش این کتاب اینکه هم پروسه پروژه سخت بود و هم موانعی بود که سرانجام به نتیجه رسید.

این نویسنده ادبیات پایداری با بیان اینکه مجموعه روایت انصار نقش استان همدان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ۱۲ تا ۱۴ جلد پیش‌بینی شده است، گفت: تاکنون چهار جلد آن چاپ شده که «آن شش ماه» جلد پنجم آن است و مابقی نیز در حال پژوهش و نگارش است.

وی در اهمیت انتشار این کتاب تصریح کرد: «آن شش ماه» کتاب مهمی است و شاید چاپ ۶ ماه از تاریخ حماسی یک استان در یک کتاب اتفاق بی‌نظیری در کشور باشد.

صیفی‌کار با تاکید بر اینکه این کتاب مفصل است و مصاحبه‌های ممتدی دارد گفت: خیلی از راویان این کتاب مانند سردار همدانی شهید شده‌اند، شهید همدانی بخش مربوط به سر پل ذهاب را روایت کرده که اکنون در جمع ما نیست.

وی اضافه کرد: یکی از راویان نیز سردار مظاهری است که برای وی از خداوند متعال شفای عاجل خواستاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها