پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
تب «نیمایی» بازار کاغذ/باید منتظر جهش قیمت‌ها بود؟

افزایش ناگهانی بهای کاغذ چاپ و تحریر و رشد قیمت زینک و چسب صحافی سرد، از مهمترین خبرهای بازار ملزومات کتاب در هفته‌ای بود که گذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در نخستین هفته پاییز، بازار ملزومات و مواد اولیه حوزه چاپ و نشر با تغییرات نسبتاً گسترده‌ای همراه بود، زمزمه حذف ارز نیمایی از برخی محصولات سلولزی مثل کاغذ گلاسه، موجب شد تعادل بازار کاغذ بهم بریزد؛ برخی از بنگاه‌ها اعلام کردند کاغذ نمی‌فروشیم و بعضی دیگر می‌گفتند که جنس در انبار ندارند.

درحالی که انبارهای بنگاه‌های کاغذ از ماه‌ها قبل با اجناس وارداتی تامین شده اما تاجران و فروشندگان خُرد بازار، این کالا را با قیمت‌های روز در بازار می‌فروشند، این وضعیت موجب شد از اواسط هفته کاغذ تحریر حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشته باشد.

به هم ریختن بازار، خودداری از فروش کالا و نامشخص بودن قیمت‌ها، تبعات این حذف ارز نیمایی در هفته‌ای بود که گذشت. این موضوع به توجه جدی دولت به زمان حذف ارز نیمایی نیاز دارد، زمانی که هنوز کالای مورد نیاز حوزه چاپ و نشر مثل کاغذ تحریر و کاغذ گلاسه باکیفیت مورد نیاز صنایع مختلف در کشور تولید نمی‌شود و موجودی نیز زیاد نیست، اتخاذ سیاست‌هایی از این دست، می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان خودداری از فروش کاغذ و مقوا نیز اشتباه دیگری است که موجب بر هم ریختن تعادل بازار می‌شود، زیرا طبق اطلاعات واردکنندگان و تُجار، کالا به میزان کافی در بازار موجود است و محدودیتی وجود ندارد. تجربه دوره‌های پیشین نشان می‌دهد که وقتی بازار نمی‌تواند عرضه و قیمت کالا را کنترل کند، تبعات مختلفی گریبان صنف را می‌گیرد.

تب «نیمایی» بازار کاغذ/باید منتظر جهش قیمت‌ها بود؟

تغییرات بازار

براساس رصد خبرنگار ایبنا از بازار، امروز پنجشنبه (۵ شهریورماه) درحالی که هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ در هفته گذشته حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، به حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ که ۹۶۰ هزار تومان در هفته گذشته بود، در هفته‌ای که گذشت به قیمت یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان فروخته شد.

کاغذ ۸۰ گرمی نیز در هفته جاری ۲۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، سایز ۷۰ در ۱۰۰ آن حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سایز ۶۰ در ۹۰ کاغذ ۸۰ گرمی نیز بندی یک میلیون و۲۴۰ هزار تومان در بازار موجود است.

انواع مقوا نیز افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ تومانی را در برندهای مختلف تجربه کردند؛ هر کیلو مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی ۳۱۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۳۳ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۳۱۵ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۵۲۰ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۵۲۰ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۵۶۵ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۵۶۵ هزار تومان بود.

همچمنین قیمت سایر اقلام مورد نیاز اهالی چاپ و نشر نیز در این هفته با تغییراتی همراه بود، از ثبات نسبی برخوردار بود، هر کیلو مرکب گلاسه خارجی با حدود ۲۰ هزار تومان افزایش در بازار از ۳۵۰ تا ۴۷۰ هزار تومان، هر کیلو مرکب گلاسه ایرانی رنگی ۳۰۵ هزار تومان و هر کیلو مرکب گلاسه مشکی ۲۳۲ هزار تومان، هرکیلو مرکب تحریر رنگی ایرانی، ۲۶۵ هزار تومان و هرکیلو مرکب تحریر مشکی ایرانی نیز به قیمت ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

بهای چسب صحافی سرد ایرانی نیز حدود ۵ هزار تومان افزایش داشت و هر کیلو حدود ۸۸ هزار تومان و چسب گرم کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در بازار عرضه شد.

قیمت زینک دو ورقی نیز این هفته شاهد افزایش قیمت بود و حدود ۸۸ تا ۹۳ هزار تومان فروخته شد؛ همچنین بهای الکل ایزوپروپیل در بازار مواد اولیه حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تومان خرید و فروش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها