جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
وقایع‌نمایی و بازنمایی تاریخ تا گردشگری زبان صلح و دوستی

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب منتشر شد که می‌توان به «درگذشت محمود حکیمی»، «تسلیت مسئولان برای درگذشت محمود حکیمی»، «ارزیابی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مرمت آثار تاریخی»، «امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت»، ««گواه» به گواهی اسناد منتشر شد» و «گردشگری زبان صلح و دوستی است» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و اهالی کتاب منتشر شد که می‌توان به «درگذشت محمود حکیمی»، «تسلیت مسئولان برای درگذشت محمود حکیمی»، «ارزیابی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مرمت آثار تاریخی»، «امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت»، ««گواه» به گواهی اسناد منتشر شد» و «گردشگری زبان صلح و دوستی است» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

اللهیاری فومنی درگذشت محمود حکیمی را تسلیت گفت

مدیر عامل بنیاد رودکی در پیامی درگذشت محمود حکیمی نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان و پژوهشگر تاریخ اسلام را تسلیت گفت.

شاهنامه قصه و افسانه و اسطوره نیست

محمد رسولی استاد دانشگاه گفت: شاهنامه قصه و افسانه و اسطوره نیست بلکه کتابی بسیار جدی و روایت‌گر تاریخ ایرانیان در عهد کهن (یعنی پیش از باستان) و دوره باستان است.

علی رمضانی درگذشت استاد محمود حکیمی را تسلیت گفت

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران درگذشت زنده‌یاد محمود حکیمی را تسلیت گفت.

وزیر فرهنگ: محمود حکیمی برای ما خاطره ناب دوره نوجوانی است

پیکر زنده‌یاد محمود حکیمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و تاریخ‌پژوهان از پهنه رودکی تالار وحدت تشییع شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: محمود حکیمی برای ما خاطره ناب دوره نوجوانی است. او خاطره‌ای تجدیدناپذیر است.

طرفدار مشروطه در نهضت مشروطیت بالای دار می‌رود!

اقدامات شیخ فضل‌الله و جمع‌آوری امضاء از علما برای عدم بازگشایی مجلس بعد از به توپ بستن آن توسط محمدعلی شاه و نوشتن رساله‌ای با نام رساله حرمت مشروطه، سبب شد مشروطه‌خواهان به مخالفت جدی با او بپردازند!

کتاب «فروغ ابدیت» نوعی وقایع‌نمایی و بازنمایی تاریخ است

سعید طاووسی مسرور، پژوهشگر تاریخ اسلام بر اهمیت استفاده از اسناد معتبر در تحلیل‌های تاریخی اشاره کرد و شناسایی و بهره‌گیری از اسناد قابل اطمینان را از ضروریات هر پژوهش تاریخی عنوان کرد و گفت: نگارش‌هایی که به سیره پیامبر پرداخته شده نوعی وقایع‌نمایی و بازنمایی تاریخ است.

روند مرمت و احیا بناهای تاریخی قابل مقایسه با گذشته نیست

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در یک برنامه ۵ ساله باید مرمت، اقتصاد و مسایل حقوقی را در بناها مورد توجه قرار داد. راه نجات میراث و گردشگری برنامه کاربردی و امکان پذیراست. برای صندق برنامه ۵ ساله تعریف کنید که با شرایط واقعی تنظیم و قابل اجرا باشد.

رسانه به عنوان یک نهاد سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است

حبیب عشایری مترجم کتاب دو جلدی «درآمدی بر علم سیاست» می‌گوید: افشاگری فسادها و اطلاع‌رسانی رفتارهای مشکوک سیاست‌مداران از دیگر تکالیف رسانه‌ها قلمداد می‌شود. رسانه ضربه‌گیر نظام‌های سیاسی است. امروزه نیز با گسترش بیش از پیش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی این امکان برای همه مردم فراهم شده است تا منفردا صدا و خواسته نه تنها مردم خود و حتی مردمان سرزمین‌های دیگر باشند.

کتاب «مرد علم و سیاست» منتشر شد

ثر پژوهشی «مرد علم و سیاست» که به قلم فرهاد زیویار و سیدبابک قیاسیان به رشته تحریر درآمده و آن را مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور نشر آراسته است به بررسی نقش آیت‌الله روح‌الله کمالوند در شکل‌گیری نهضت امام خمینی و واسطه‌گری بین علما و دربار می‌پردازد.

امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت

کتاب «امام خمینی (ره) از ولادت تا رحلت» به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد. نگارش زندگی‌نامه امام خمینی (ره) و چاپ این کتاب آرزوی استاد علی دوانی بود.

هر ایرانی می‌تواند مصداقی برای حفظ هویت خانه‌های تاریخی ایران باشد

فاطمه خدادادی آق قلعه، مدرس دانشگاه گفت: هر ایرانی می‌تواند مصداقی برای حفظ هویت معماری ایرانی باشد. از خانه‌های تاریخی استقبال کنیم و نام خانه کلنگی را روی آن نگذاریم. از تاریخ و هویتمان فاصله گرفته‌ایم برای قرار گرفتن در مدار توسعه باید هویت‌مان را حفظ کنیم.

«گواه» به گواهی اسناد منتشر شد

«گواه»، گواهی است بر وقایع سیاسی- اجتماعی ایران، در واکنش به اتفاقات روز؛ شاهدی است که به شالوده‌شناسی حیات اجتماعی ایران می‌پردازد؛ مرورگر تاریخ است که نظر به آینده‌ای روشن دارد و در دام شرح وقایع گذشته گرفتار نمی‌ماند.

گردشگری زبان صلح و دوستی است

مسعود بهزادی‌راد، کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی به مناسبت روز جهانی گردشگری نوشته است: تمرکز شعار امسال براستفاده از گردشگری به عنوان پلی ما بین فرهنگ‌ها، ترویج رفتار دوستانه، کاهش درگیری‌ها و صلح بین مردم است و گردشگری زبان صلح و دوستی است.

از هر چه بگذریم؛ استاد محمود حکیمی معلم بود

مهدی کاموس، نویسنده و از دوستان نزدیک زنده‌یاد محمود حکیمی در یادداشتی نوشت: استاد محمود حکیمی تا پایان عمر اصلاح نظام تعلیم و تربیت را راه اصلاح جامعه و شکل‌گیری تاریخ انسانی در سنت الهی زیستن می‌دانست و اهل بیت علیهم‌السلام اجمعین را مصادیق و الگوهای انسان کامل و تبلور خداگونگی انسان بر روی زمین می‌دید.

جریان انقلاب باید تولید فکر داشته باشد

سیدحسن خمینی گفت: تحلیل بسیار مهم است، هر جایی از تاریخ تحلیل می‌شود باید کمک کرد، ما یکی از مشکلات فعلیمان دقیقاً همین تحلیل‌ها است. بنده معتقدم جریان انقلاب باید تولید فکر داشته باشد و پیوندهایش را بازتعریف کند و بیندیشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها