شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۳
کتاب «سردار پابرهنه» در ایلام رونمایی و بررسی شد

ایلام - آئین رونمایی و نقد و بررسی کتاب «سردار پابرهنه» در ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، در آئینی با حضور جمعی از نویسندگان، ناشران و دانشجویان ادبیات، کتاب «سردار پابرهنه» اثر رضا ملکی به مناسبت هفته دفاع مقدس رونمایی شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این کتاب به زندگی و زمانه سردار شهید «عدنان ثابوته» از فرماندهان دوران دفاع مقدس استان ایلام می‌پردازد که در تمام شناسایی‌ها و عملیات‌ها با پای برهنه در دشت مهران و چنگوله حضور داشت.

این کتاب توسط علیرضا شوهانی عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام و عباس صیدی‌کلهر ناشر و پژوهشگر فرهنگی نقد و بررسی شد و نجم‌الدین موسی‌نژاد مجری کارشناس و موسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام برگزارکننده این نشست بود.

منصور محبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این برنامه، جلسات نقد و بررسی کتاب را یکی از برنامه‌های خوب و کاربردی دانست و گفت: این نشست‌ها به مثابه یک کارگاه و کلاس آموزشی حاوی نکات بسیاری هم برای نویسندگان و پژوهشگران و هم ناشران و فعالان فرهنگی است.

وی ضمن تشریح برخی نکات فنی در خصوص کتاب سردار پابرهنه، تصریح کرد: دیگران برای تقویت فرهنگ عمومی جامعه خود دست به قهرمان‌سازی می‌زنند اما ما قهرمان‌هایی داریم که هر کدام یک گنجینه هستند که باید تولید محتوا در این زمینه به‌ویژه در حوزه کتاب بیشتر و کیفی‌تر شود.

در ادامه عباس صیدی کلهر، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی در مورد این کتاب عنوان کرد: هنوز یک چهارچوب ادبی تعریف شده برای نقد آثار دفاع مقدس وجود ندارد و کتاب‌های شعر داستان و تاریخ دفاع مقدس را می‌توان با معیارهای موجود به طور کامل نقد و بررسی کرد.

در ادامه علیرضا شوهانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام نیز به بررسی کتاب سردار پابرهنه پرداخت و گفت: این کتاب از لحاظ محتوایی به معرفی شخصیتی اثرگذار و مهم در تاریخ دفاع مقدس استان ایلام می‌پردازد که به نوعی می‌توان از آن رهیافت‌های اسطوره‌ای نیز دریافت کرد.

وی افزود: اگر ما به اسطوره‌های خویش نپردازیم جنگ را در تاریخ باخته‌ایم و باید به وجه اسطوره‌ای قهرمانان در هنرهای مختلفی از جمله ادبیات، فیلم، انیمیشن، رادیو، مجسمه سازی، هنرهای تجسمی و غیره پرداخته شود تا بتواند اثرگذاری تاریخی و اجتماعی داشته باشد.

شوهانی ادامه داد: سردار پابرهنه کتاب خوبی از نظر محتواست و ما را با بخشی از پیشینه اسطوره‌ای خویش آشنا می‌کند اما باید ساختاری داشته باشد که جامعه نیز آن را بپذیرد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «سردار پابرهنه» اثر رضا ملکی توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام در انتشارات گنج‌سرا در ۲۵۰ صفحه و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها