شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
کتاب «مادرانه‌ها» نقد و بررسی شد

لرستان - به مناسبت هفته دفاع مقدس کتاب «مادرانه‌ها» در کتابخانه عمومی غدیر خرم‌آباد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از راویان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس به همت محفل ادبی افلاک اداره کل کتابخانه‌های عمومی لرستان نشست نقد و بررسی کتاب «مادرانه‌ها» در کتابخانه عمومی غدیر خرم آباد برگزار شد.

در این نشست احمد کنجوری، سخنران نشست کتاب «مادرانه‌ها»، این اثر را مجموعه خاطرات دیگرنوشت دانست که همگی به‌گونه‌ای با مادران شهدا ارتباط دارند.

این مدرس دانشگاه افزود: خاطرات مادرانه، در سه بخش دسته‌بندی شده است: در بخش نخست، ۷۱ خاطره آمده است که مادران شهدا روایتگر رخدادهایی تلخ و شیرین از فرزند شهیدشان هستند. در بخش دوم مادرانه‌ها، خاطره‌های مربوط به مادر شهید گنجانده شده که راوی آن‌ها برادر، خواهر، فرزند و یا همسر شهید است. خاطرات بخش سوم با عنوان «سرّ دلبران» از زبان همرزمان شهید، درباره مادر شهید روایت شده است.

این شاعر و نویسنده لرستانی گفت: تنوع موضوعات فرعی و ریزموضوع‌ها از ویژگی‌های کتاب «مادرانه‌ها» ست. شهادت، اعزام به جبهه، بخشندگی، رویای صادقه، تعبیر خواب، سفارش‌ها و وصیت‌های شهدا، موضوعات دینی-مذهبی، اهدای خون، عروسی، تظاهرات، اسارت، عید، سفر، حق‌الناس، زیارت و… از موضوع‌های فرعی و رخدادهای محوری خاطرات هستند.

احمد کنجوری ضمن اشاره به برخی ویژگی‌های سبک نوشتاری خاطرات دیگرنوشت کتاب مادرانه‌ها، اضافه کرد: تجارب زیسته راویان، با زبان و لحنی ساده، صریح و صمیمی نگارش شده است که گاه با لحن و بیانی شاعرانه و ادبی جلوه می‌کند. عناوین جذاب، آغاز مناسب و انتظارآفرین، زمانمندی، مکانمندی، پایان‌بندی بسته، جزئی‌نگری، شخصیت‌پردازی، توصیف صحنه‌ها، لحن، گفت‌وگو و دیگر عناصر داستان، برخی از خاطره‌ها را به داستان‌های رئال شبیه کرده است. در پایان کتاب نیز فهرستی از منابع آمده است که میزان استناد و دقت روایت خاطره‌ها را بالا برده است. در ادامه نشست، برش‌هایی از خاطرات خوانده شد و سخنران نشست به نقد زبانی، ساختاری، محتوایی، نگارشی و ویرایشی کتاب مادرانه پرداخت.

در پایان نشست تخصصی، حاضران پرسش‌های خود را درباره خاطره‌نویسی، تاریخ شفاهی و سبک‌وسیاق نوشتار کتاب «مادرانه‌ها» مطرح کردند و کنجوری به آن‌ها پاسخ داد.

کتاب «مادرانه ها» تالیف فاطمه پوری زمانه، از مجموعه کتاب‌ها کمیته نشر کنگره سراسری شهدای استان لرستان است که توسط انتشارات پراکنده لرستان و با همکاری حوزه هنری لرستان در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها