دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۳
پیش‌بینی‌های برنامه هفتم برای افزایش اعتبار حوزه فرهنگ ناکافی است

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، معتقد است، در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، پیش‌بینی‌های درخور توجهی برای فرهنگ و کتاب، مصوب شده اما نه به آن شکلی که تاثیرگذار باشد.

علی کشوری، رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مهم‌ترین چالش‌های حوزه نشر و فرهنگ، عنوان کرد: مجلس باید نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و نشر داشته باشد؛ کمیسیون فرهنگی به این نکته توجه دارد اما معتقدم بیشتر مسائل و بحث در حوزه نشر است؛ زیرا ناشران با مواردی از قبیل کمبود مواد اولیه، گرانی کاغذ و مسائلی از این دست برای تولید کتاب روبه‌رو هستند.

وی افزود: همه این موضوعات از موانع تولید تلقی می‌شود، در حوزه‌های محتلف اغلب مشکل کمبود یا نبود مواد اولیه را داریم و در حوزه نشر نیز با این دغدغه روبه‌رو هستیم.

کشوری، با بیان اینکه متاسفانه اغلب این‌طور بوده است که به حوزه فرهنگ کمتر توجه شده است، گفت: معمولاً بودجه خوب و به حقی به این حوزه نداده‌اند اما در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، پیش‌بینی‌های درخور توجهی برای فرهنگ و کتاب، مصوب شده اما نه به آن شکلی که تاثیرگذار باشد.

به‌گفته وی، باید روش‌های دیگری را برای ترویج فرهنگ کتابخوانی اجرایی کنیم، برخی از سکوهای کتاب‌محور، تاثیر خوبی در کتابخوانی مردم داشتند و کتاب‌ها در فضای مجازی، خوانش می‌شوند و جوان‌ها هم ترغیب می‌شوند، این کتاب‌ها را خریداری کنند.

کشوری ادامه داد: البته برخی شاید دوست داشته باشند، کتاب را در دست بگیرند و ورق بزنند اما جوانان در قالب فضای مجازی می‌توانند روش‌های ترویج کتابخوانی را دنبال کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرچند معتقدم، باید به ناشران در برخی حوزه‌ها کمک کرد، گفت: در این زمینه ناشران باید ساماندهی شوند، گاهی با تعدد انتشارات مواجه هستیم اما در نمایشگاه کتاب می‌بینیم، گاهی برخی ناشران دچار فقر محتوایی هستند و مردم به سمت کتاب‌ها جذب نمی‌شوند.

وی همچنین با اشاره به مسئله کتاب‌سازی و کپی کتاب‌ها از سوی برخی ناشران تاکید کرد: در این حوزه معتقدم بحث کپی کتاب‌ها باید به شکل جدی ساماندهی شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اقدامات پیشگیرانه از هدررفت انرژی و مواد و اولیه در حوزه نشر جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها