چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
تعداد داستان‌های حماسی همیشه کم بوده است / به قهرمان نیاز داریم که به قهرمان نیاز نداشته باشیم!

خراسان رضوی – داور ادوار جایزه ملی داستان حماسی با بیان اینکه تعداد داستان‌های حماسی همیشه کم بوده است، گفت: ما در هر دوره‌ای به حماسه نیازمند بوده‌ایم و هستیم؛ حماسه هرگز چیزی جدا از زندگی شخصی ما نیست.

تیمور آقامحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد گفت: جشنواره داستان حماسی فرصتی برای نویسندگان داستان‌کوتاه و رمان به وجودآورده تا به امر حماسی فکر کنند و اینکه قهرمانان ملی و بومی ما چه نسبتی با ما و جهان اطراف دارند.

وی با بیان اینکه این جشنواره امسال چهارمین دوره خ

د را طی می‌کند، افزود: این جشنواره سبب ترغیب بسیاری از نویسندگان به خلق داستان‌های حماسی شده است.

کیفیت آثار ادوار جشنواره حماسی قابل قبول است

این نویسنده و داستان‌نویس با اشاره به اینکه در راستای برگزاری این جشنواره نویسندگان باهم به گفت‌وگو می‌پردازند و درباره اینکه امروزه در ایران، حماسه چه کارکردی می‌تواند داشته باشد، بحث و تبادل نظر می‌کنند، خاطرنشان کرد: هر امر مهمی که در کشور ایجاد می‌شود توجه بسیاری را ممکن است به خود جلب کنداین جشنواره هم توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد و باعث خلق آثار ادبی-هنری زیادی در طی چهار دوره گذشته شده است.

وی تاکید کرد: در این جشنواره آثار درخوری در قالب رمان و داستان کوتاه تولید شده که می‌توان گفت کیفیت این آثار آنقدر قابل قبول هست، که قابلیت چاپ و نشر را دارند.

آقامحمدی افزود: تعدادی از آثار تولید شده در این جشنواره حتی می‌توانند در ساحت‌های دیگر هنری چون نمایش و تصویر استفاده شوند.

جشنواره داستان حماسی باید وسیع‌تر برگزار شود

این شاعر و پژوهشگر ادبی همچنین با اشاره به اینکه جشنواره داستان حماسی باعث شده تا به گوهر حماسه بیشتر اهمیت داده شود، گفت: باید توجه کنیم که حماسه می‌تواند در زندگی شخصی ما هم وارد شود و دقت کنیم که یک قهرمان چه ویژگی‌هایی دارد و حتی قهرمان را در وجود خودمان پیدا کنیم.

وی در خصوص کمبودهای احساس شده در این جشنواره افزود: دامنه این جشنواره باید وسیع‌تر شود، باید بخش ویژه‌ای برای نویسندگان پیشکسوت ایجاد شود تا آنها را دعوت به تولید کنیم و بستری برای عرضه درست کتاب‌ها فراهم کنیم؛ این حرکت قطعاً به قوی‌تر شدن و پیشرفته‌تر شدن جشنواره کمک خواهد کرد؛ به نظر من نویسندگان پیشکسوت هم باید توجه بیشتری به قهرمانان بومی کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه جشنواره داستان حماسی الگویی برای دیگر جشنواره‌ها شده است، گفت: بسیاری از جشنواره‌ها با الگوی تولید از این جشنواره اقدام به عمل کرده‌اند؛ این جشنواره علاوه بر تولید رمان و داستان، تجاربی چون تبیین موضوع را پشت سر می‌گذارد و این تجربه‌ها کمک می‌کند تا مفهوم و اولویت جشنواره بیان و توضیح داده شود؛ این اتفاق باعث شده همدلی بیشتری بین نویسندگان رقم بخورد.

جشنواره داستان حماسی دعوت به تولید داستان است

داور ادوار جایزه ملی داستان حماسی افزود: برای دیده شدن جشنواره، فراخوان دادن کافی نیست. باید در رابطه با جشنواره جلسات تخصصی شکل بگیرد و هدف شرح داده شود.

آقامحمدی گفت: در ایران عموماً آثار حماسی بیشتر به صورت شعر بوده است. تعداد داستان‌های حماسی همیشه کم بوده است. مثلاً کلیدر آقای محمود دولت آبادی از نمونه‌های شاخص حماسه در رمان است. اما شعر حماسی همیشه بسیار فراوان‌تر از داستان حماسی بوده است. جشنواره داستان حماسی به نوعی دعوتی است به تولید داستان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه تعداد داستان‌های حماسی همیشه اندک بوده اما جشنواره‌هایی از این دست باعث خلق داستان‌های حماسی بیشتری می‌شود، افزود: اگر این جشنواره مستمر و مداوم باشد قطعاً ما شاهد تولید آثار بیشتری هستیم؛ در دوره‌های گذشته این جشنواره هم چند رمان خیلی خوب تولید شد که همین امر باعث نگاه‌های بیشتری به حماسه می‌شود و همین‌طور باعث پررنگ‌تر شدن اهمیت جشنواره می‌شود.

در هر گوشه کشور یک قهرمان است

این نویسنده و مدرس ادبیات خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که قهرمان همیشه در داستان‌ها و تخیل نیست؛ در هر گوشه کشور ما یک قهرمان است، حتی خودمان یک قهرمان می‌توانیم باشیم. نباید همیشه بگردیم در پی یک قهرمان، چون قهرمان در وجود هر شخص نهادینه شده است. هر کدام ما به قهرمان وجودی خود نیازمندیم؛ در واقع ما به قهرمان نیاز داریم که به قهرمان نیاز نداشته باشیم.

وی افزود: اگر ما به هر امری هم نگاه ملی و هم نگاه فردی داشته باشیم و این دو نگاه را با هم منطبق کنیم نتیجه‌اش یک اتفاق بسیار ارزشمند می‌شود.

آقامحمدی گفت: یک ملت از اهداف افراد شکل می‌گیرد؛ اگر ملت با اهداف فردی ما تناقض داشته باشد انسان کم کم خود را جدا از جامعه می‌پندارد و کم کم می‌رود سراغ افرادی که با او اهداف و افکار مشترک داشته باشند، آن وقت ما دیگر ملت نداریم، بلکه گروهی داریم دارای افراد هم فکر و هم هدف؛ در این صورت ما گروهی داریم که جزئی از جامعه است در پی حماسه آفرینی خاص خودش است.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع حماسه اگر هر فرد احساس کند قهرمان بودن وظیفه خودش نیست و برای افرادی خاصی است، یک وظیفه بسیار بزرگ را از دست داده است. ما در هر دوره‌ای به حماسه نیازمند بوده‌ایم و هستیم. حماسه هرگز چیزی جدا از زندگی شخصی ما نیست. هر انسان باید قهرمان خود باشد و حماسه آفرینی کند و این حماسه آفرینی ها در ادبیات ما جلوه کند.

به گزارش ایبنا مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیمه مهر ماه در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها