چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۳
جنایات اسرائیل علیه دانش‌آموزان فلسطینی در ۴۲۰۰ مدرسه تهران تبیین می‌شود

دبیر اجرایی هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی گفت: امسال برای اولین‌بار در روز دوشنبه (۱۶ مهرماه) مصادف با ۷ اکتبر که سالگرد عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی است، در ۴۲۰۰ مدرسه شهر تهران با حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز، برنامه هر مدرسه یک برنامه با موضوع تبیین جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه دانش‌آموزان فلسطینی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی، چهارشنبه (۱۱ مهرماه ۱۴۰۳) با حضور حسین رویوران، نایب‌رئیس ستاد برگزاری اجلاس، سید ابوالقاسم رحیمیان، دبیر اجرایی اجلاس و جمعی از اصحاب رسانه در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

مهدی شکیبایی، مدیر کمیته رسانه‌ای اجلاس در ابتدای این نشست در توضیح برگزاری این دوره از اجلاس گفت: در سال‌های قبل شاید این اجلاس با توجه به نشست‌های بزرگ‌تری که وجود داشت، کمرنگ برگزار شد؛ اما امسال با توجه به اینکه در یک سال اخیر شاهد کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان فلسطینی در نوار غزه بودیم، این اجلاس از اهمیت دوچندانی برخوردار شده و امسال نیز طبق سنوات گذشته مهمانانی از کشورهای مختلف داریم.

او افزود: ماهیت وجودی این اجلاس به ۹ مهرماه، روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی برمی‌گردد که در تقویم کشور است؛ اما امسال سعی شده همزمان با سالگرد عملیات طوفان‌الاقصی برگزار شود.

حسین رویوران، نایب‌رئیس ستاد برگزاری این اجلاس ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و تبریک پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: شکی نیست که طوفان الاقصی اهمیت زیادی در سطح منطقه دارد و تا حد زیادی معادلات منطقه را تغییر داده است. این واقعه، وحدت مقاومت و جبهه‌ها را پدید آورد و قدرت یکسره‌کنندگی رژیم صهیونیستی را از آن گرفت. یک سال است که این رژیم دارد تلاش می‌کند کار غزه را با نسل‌کشی و جنایت یکسره کند؛ اما نتوانسته است. پس از این واقعه، وحدت جبهه‌های فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران به زیباترین شکل نمایان شده است.

او در ادامه درباره برگزاری این دوره از اجلاس عنوان کرد: هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی، از ۱۴ تا ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در این اجلاس مهمانانی از بیش از ۲۰ کشور دعوت هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طوفان الاقصی، نسل‌کشی اسرائیلی‌ها است که از مجموع حدود ۴۲ هزار نفری که به شهادت رسیده‌اند، بیش از یک سوم کودکان هستند. همبستگی با کودکان و حمایت از این قشر آسیب‌پذیر یک مسئله انسانی، دینی و اخلاقی است که باید انجام بگیرد و این کنفرانس این مسئولیت را بر عهده گرفته است. امیدواریم در این اجلاس، تلاش بیشتری برای دفاع از کودکان فلسطین و همچنین لبنان صورت بگیرد. کنفرانس فرصت بسیار خوبی است برای تبیین مسائل فلسطین و بحث طوفان الاقصی تا جامعه ما با این تحولات آشنا شود و نقش تاریخی خود را در دفاع از مظلوم و مردم فلسطین داشته ایفا کند. یکی دیگر از فرصت‌های خوب اجلاس این است که می‌توانیم در کنار بسیاری از مسئولان سازمان‌های مردم‌نهادی باشیم که در کشورهای دیگر کار می‌کنند تا باهم هم‌فکری و هم‌افزایی کنیم و در سطح بین‌المللی از آرمان فلسطین دفاع کنیم.

سید ابوالقاسم رحیمیان، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری و دبیر اجرایی هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در توضیح جزئیات برنامه‌های این دوره از اجلاس بیان کرد: این اجلاس با هدف تبیین جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه کودکان و نوجوانان فلسطینی به‌ویژه نسل‌کشی در غزه بعد از عملیات طوفان الاقصی به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و به همت اتحادیه بین‌المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری و کمیته فلسطین نهاد ریاست جمهوری و مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه فلسطین برگزار می‌شود. این اجلاس با حضور بیش از ۲۵ فعال حوزه فلسطین از اقصی نقاط جهان در تهران برگزار می‌شود.

او افزود: این اجلاس از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول، برنامه اصلی اجلاس است که دوشنبه (۱۶ مهرماه) با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی از جمهوری اسلامی ایران، مهمانان خارجی و رهبران جهانی در سالن سران اجلاس برگزار می‌شود. بخش دوم، کمیسیون‌های تخصصی اجلاس است که یکشنبه (۱۵ مهرماه) در دو نوبت صبح و عصر با حضور مهمانان خارجی در سه موضوع کمیسیون سیاسی، کمیسیون سازمان‌های مردم‌نهاد و کمیسیون رسانه و فضای مجازی در مجموعه باغ‌موزه قصر برگزار خواهد شد. بخش سوم نیز دیدارها و بازدیدهایی است که برای مهمانان خارجی تدارک دیده شده است همچون: دیدار با حجت‌الاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام محمدحسن اختری، رئیس هفتمین اجلاس و رئیس کمیته فلسطین نهاد ریاست جمهوری و همچنین بازدید از دستاوردهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران. برنامه رسمی اجلاس در صبح شنبه (۱۴ مهرماه) با حضور مهمانان خارجی و اجلاس، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) با تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های مقام معظم رهبری آغاز خواهد شد.

دبیر اجرایی هفتمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا درباره برنامه‌های فرهنگی این دوره از اجلاس برای تعامل بیشتر با مخاطبان کودک و نوجوان ایران و جهان و استفاده از ظرفیت کتاب و ادبیات با موضوع مقاومتِ ضداسرائیلی برای ترویج این تفکر در میان کودکان و نوجوانان کشورهای دیگر، گفت: در ارتباط با حوزه کودک و نوجوان دو مطلب را عرض می‌کنم که اقدام شده است. کتابچه‌ای با عنوان «نسل‌کشی کودکان غزه» به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده و چاپ شده است و در اجلاس برای مهمانان ارائه می‌شود. مسئله بعدی این است که یکی از کمیسیون‌های ما، کمیسیون سازمان‌های مردم‌نهاد است که عمدتاً مهمانانی که در این کمیسیون شرکت می‌کنند از سازمان‌های مردم‌نهادی هستند که در کشور خود در حوزه کودک و نوجوان فعال هستند و قطعاً درباره مواردی که در این کمیسیون مطرح می‌شود به جمع‌بندی می‌رسند و به کشور خود انتقال می‌دهد. نکته مهم دیگر که باید بگویم این است که با توجه به عنوان اجلاس که همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی است و همچنین جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی، امسال برای اولین‌بار در روز دوشنبه (۱۶ مهرماه) مصادف با ۷ اکتبر که سالگرد عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی است، در ۴۲۰۰ مدرسه شهر تهران با حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز، برنامه هر مدرسه یک برنامه با موضوع تبیین جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه دانش‌آموزان فلسطینی برگزار خواهد شد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که دو برنامه متمرکز در این‌باره داشته باشیم که برنامه اول روز دوشنبه ۸ صبح در مدرسه‌ای در منطقه یک است و برنامه دوم در ساعت ۱۰ و نیم صبح در مدرسه‌ای در منطقه ۵ تهران.

او درباره برنامه این اجلاس برای تعامل با ناشران ایرانی با هدف ترجمه آثار کودک و نوجوان ایرانی در حوزه فلسطین و جبهه مقاومت به زبان‌های عربی و انگلیسی و تبلیغ آن در کشورهای دیگر، بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ناشران دیگری که در حوزه کودک و نوجوان، تعاملاتی با ما داشته‌اند؛ اما چون کار آن‌ها به این اجلاس نمی‌رسید، قرار شد در ستاد مرکزی اجلاس، این مهم، بررسی شود و ان‌شاالله حتماً در سال آینده شاهد این اتفاق در اجلاس خواهیم بود.

مهدی شکیبایی در ادامه نشست به ذکر چند نکته رسانه‌ای پرداخت و گفت: موضوع اجلاس بحث کودکان و نوجوانان است و در این دوره از اجلاس، در روز ۱۶ مهرماه میزبان تعدادی از مجروحان کودک و نوجوان فلسطینی هستیم؛ زیرا این موضوع مهم است و مسئله ما، خودِ آن‌ها هستند.

او افزود: اتحادیه بین‌المللی نوجوانان و جوانان مخالف اشغالگری برگرفته شده از یک سازمان مردم‌نهاد به نام «جمعیت دفاع از ملت فلسطین» بوده و یک شاخه دانش‌آموزی داشته است. این شاخه هدف خود را بلندتر دید. شاخه‌ای که کارش ارتباط با دانش‌آموزان بود و تبیین مسئله فلسطین و معارف فلسطین و ترویج آن در داخل بود، فراتر رفت و مأموریت خود را گسترده‌تر کرد و درنتیجه، اتحادیه‌ای مستقل تشکیل شد. این اتحادیه علاوه‌بر ارتباط با مجموعه‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کردند مثل ناشران، به دنبال شبکه‌سازی در کشورهای دیگر رفتند. هدف اولیه شبکه‌سازی بوده و تا به اینجا به نظرم موفق بودند؛ زیرا بدون بودجه دولتی تلاش کردند این کارها را انجام دهند و مسئولان را به این باور رساندند که آن‌ها می‌توانند چنین اقداماتی انجام دهند.

حسین رویوران، نایب‌رئیس ستاد برگزاری اجلاس درباره اضافه‌شدن موضوع کودکان غزه به کتاب‌های درسی گفت: کار از پایه باید شروع شود. با اداره آموزش و پرورش استان تهران توافق کرده‌ایم و می‌خواهیم فعالیت‌مان را از مدارس تهران شروع کنیم تا به سراسر کشور برسیم. ارتباطی که ایجاد شده خوب است و نیاز داریم کار جدی صورت بگیرد؛ زیرا آموزش در بزرگسالی نتیجه نمی‌دهد.ابزارک جنایات اسرائیل علیه دانش‌آموزان فلسطینی در ۴۲۰۰ مدرسه تهران تبیین می‌شود تصویر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها