شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
همایش بین‌المللی میراث راه ابریشم برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «میراث راه ابریشم؛ راه‌های فرهنگی - میراث مشترک» بهمن‌ماه ۱۴۰۳، به همت پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش بین‌المللی «میراث راه ابریشم؛ راه‌های فرهنگی - میراث مشترک» بهمن‌ماه ۱۴۰۳، به همت پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کرمان برگزار می‌شود.

راه‌های تاریخی فرهنگی میراثی مشترک، فراتر از مرزهای ملی و نیازمند تلاش مشترک در مقیاس جهانی است. ارزش‌های این میراث به عنوان منبعی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار و صلح بین‌المللی قابل توجه است.

مسیرهای فرهنگی بیانگر پیوندهای بین فرهنگی است که نشان دهنده تنوع غنی مشارکت مردمان مختلف درحوزه میراث‌فرهنگی است و اقدامات حفاظتی از آن می‌تواند تجربه‌های موفقی در ارتقاء همکاری‌های مشترک در راستای فرهنگ صلح مبتنی بر پیوندهای تاریخ مشترک و همچنین مدارا و احترام ارائه کند.

بحث راه ابریشم که در سال‌های اخیر پررنگ شده است و نیز راه‌های تاریخی فرهنگی، محدوده گسترده‌ای از سرزمین‌ها و فرهنگ‌ها، از شرق تا غرب را شامل می‌شود و به‌واسطه روابط دور و دراز تاریخی، برخوردار از اشتراکات فرهنگی و تمدنی متعددی شده‌اند که همسایگی‌ها، همراهی‌ها، هم‌زبانی‌ها، تبادلات و مراودات انسانی، در شناخت ظرفیت، مفهوم و گستره راه فرهنگی قابل مطالعه و بازاندیشی را به نمایش می‌گذارد.

بی‌شک برگزاری همایش و نشست‌های مشترک مرتبط با راههای فرهنگی تاریخی و به مفهوم امروزی‌تر رایج راه ابریشم در ایجاد بسترهای همکاری ملی و بین‌المللی و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی، حفاظتی و توسعه‌ای کمک خواهدکرد.

در تداوم دو همایش موفق پیشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همایش باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در سال ۱۳۹۷ که با همکاری دانشگاه نانجینگ و دانشگاه هنرهای کاربردی وین در تبریز و همایش چشم‌انداز منطقه‌ای میراث راه ابریشم، هم‌زیستی فرهنگ‌ها در سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، همایش بین‌المللی راه ابریشم در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شد.

این همایش باهمکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و همکاری مراکز و دانشگاه‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی شد. در این رویداد علمی موسسات مختلف بین‌المللی نیز از جمله دانشگاه آکادمی علوم چین، موزه شانگهای، دانشگاه تاریخ رنمین چین و دانشگاه راه ابریشم ازبکستان و… اعلام همکاری کرده‌اند.

در این همایش میان‌رشته‌ای که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ در کرمان برگزار می‌شود، متخصصان حوزه‌های حفاظت، مرمت، معماری، باستان‌شناسی و تمامی علوم مرتبط میراثی گردهم خواهند آمد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به لینک silkroad.richt.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها