پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
بازگرداندن هویت حماسی به منطقه بزرگ خراسان/ اعلام نفرات برتر جایزه ۱۵ مهر در آرامگاه فردوسی

خراسان رضوی- رئیس چهارمین جایزه ملی داستان حماسی گفت: این جایزه نقش مهمی را در بازگرداندن هویت ادبی و حماسی به منطقه بزرگ خراسان ایفا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، مجید عسگری ظهر پنجشنبه در نشست خبری اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در حوزه هنری خراسان رضوی در مشهد افزود: علیرغم اینکه سال‌های زیادی از برگزاری این جشنواره نمی‌گذرد، اما توانسته به بالندگی و تاثیرگذاری مناسبی بین نویسندگان و علاقه‌مندان این حوزه دست پیدا کند، اگرچه دارای نقاط ضعف‌هایی هم نیز هست.

رئیس جشنواره جایزه ملی داستان حماسی در ادامه بیان کرد: این جایزه فرصتی را برای نویسندگان علاقه‌مند به داستان‌های کهن، دینی و تاریخ معاصر فراهم کرده که در کنار ارائه آثار منتشر نشده خود، آثار جدیدی را هم خلق کنند. همچنین چالش‌ها و روحیه جمعی که در کشور ما وجود دارد، نیاز است از ابزار هنری برای ایجاد انگیزه‌های درونی نویسندگان استفاده کرد تا ارتباط نوینی بین جامعه و هنر ایجاد شود که خدا را شکر این جایزه توانسته کمک بزرگی در این مسیر داشته باشد.

ایجاد ظرفیت‌های حماسی در داستان

وی همچنین با بیان نقش مهم حوزه هنری خراسان رضوی برای ایجاد ظرفیت‌های حماسی در داستان کوتاه و رمان، گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، با برگزاری جشنواره جایزه ملی داستان حماسی، نقش مهمی را در بازگرداندن هویت ادبی و حماسی به منطقه بزرگ خراسان ایفا کرده است. اگرچه هنوز هم تا دستیابی به نقطه مطلوب و تولید آثار فاخر و ماندگار راه زیادی را در پیش داریم، اما به طور کلی این جایزه توانسته فضای ویژه و جدیدی را در عرصه ملی داستان‌های حماسی به وجود بیاورد.

حسین عباس‌زاده، دبیر اجرایی چهارمین جایزه ملی داستان حماسی هم در این نشست گفت: فراخوان چهارمین دوره جایزه داستان حماسی از شهریورماه سال ۱۴۰۲ منتشر شد که نویسندگان و علاقه‌مندان حوزه داستان‌نویسی، آثار خود را در دو قالب رمان و داستان کوتاه به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردند و اختتامیه این دوره از جایزه ملی داستان حماسی، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳ در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

ارسال اثر از ۲۸ استان کشور به جایزه

حسین عباس‌زاده در ادامه با بیان تعداد آثار ارسال شده به این دوره از جایزه ملی داستان حماسی اظهار داشت: در مجموع ۸۸۹ اثر از ۱۰۲۴ نویسنده به دبیرخانه ارسال شد که ۷۰۴ اثر داستان کوتاه و ۱۸۵ رمان به دست ما رسید که استقبال بی‌نظیری در چهارمین دوره به حساب می‌آید.

دبیر جشنواره با اشاره به اینکه نویسندگان از ۲۸ استان کشور آثار خود را ارسال کرده‌اند، گفت: استان خراسان رضوی با ۳۳ اثر پیشتاز در تعداد آثار ارسالی بوده و به ترتیب تهران با ۲۷ اثر و اصفهان با ۲۲ اثر در رتبه دوم و سوم قرار دارند. همچنین بیشترین آثار ارسالی در رده سنی ۳۵ تا ۴۵ سال بوده که مدرک تحصیلی اکثر نویسندگان، کارشناسی است.

دریافت ۳۰ اثر از نویسندگان غیرایرانی

وی همچنین به آمار آثار ارسال شده پرداخت و توضیح داد: «در بخش داستان کوتاه، ۳۳۶ نویسنده ارسال اثر داشتند که از این تعداد ۱۲۱ نویسنده زن و ۲۴۵ نویسنده مرد هستند. ۳۰ اثر هم از نویسندگان غیرایرانی از کشورهای فارسی‌زبان برای شرکت در جشنواره ارسال شده است.»

عباس‌زاده اعلام کرد: این جشنواره با سه موضوع حماسه‌های بومی، دینی و تاریخی برگزار شد که ۷۰ درصد از آثار ارسالی با موضوعات حماسه‌های دینی و تاریخی است. همچنین، در بخش داوری آثار، ۵۰ اثر به مرحله دوم راه یافتند که از این میان، ۱۰ اثر به عنوان نامزد نهایی برای کسب جایزه ملی، داوری می‌شوند و سه نویسنده برتر در دو بخش داستان کوتاه و رمان معرفی و جوایز نقدی نفیسی به آن‌ها اهدا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها