شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
کتاب «روایت قرن»؛ بررسی قوای نظامی و سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز

کتاب «روایت قرن» یکی از بهترین منابع برای پاسخ به به برخی پرسش‌ها و شبهات است که با ابتکار عمل در محتوا و فرم، خرده روایت‌های مستند و تاریخی را در این باره جمع‌آوری کرده و مخاطب با مطالعه آن به یک سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز مسلط می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «روایت قرن: روایت قوای نظامی در ایران قرن ۱۴ شمسی»، به کوشش علی گلی نام و رضا قیومی‌پور، توسط دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است.

کتاب «روایت قرن» مرور و مقایسه نقاط برجسته و مهم تاریخ در حوزه نظامی و سیاسی دو حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی است. در بخش ابتدایی کتاب توضیح داده می‌شود که ضعف حاکمان ایرانی و وابسته بودن به قدرت های خارجی سبب شد تا کشور از لحاظ تسلیحات نظامی همواره نیازمند سلاح‌های از رده خارج شده و قدیمی اربابان خود باشد و حتی برای استفاده از این اسلحه‌ها و دفاع از کیان خود نیز منتظر اجازه بزرگان جهان باشد.

در این کتاب نشان داده می‌شود آمریکا به ژاندارم خود در منطقه نیز اجازه داشتن هر گونه سلاح و موشکی را نمی‌داد و تنها مواردی را به حکومت پهلوی می‌فروخت که منافع خودش را تامین نموده و سبب ماجراجویی پادشاه ایران نشود. اما در نقطه مقابل جمهوری اسلامی با محور قرار دادن دو شعار آزادی و استقلال از همان نقطه ابتدا تلاش کرد تا در مسائل نظامی نیز بر روی پای خود بایستد و در طول این چهل سال به پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه صنایع دفاعی و نظامی رسیده است. تبدیل شدن ایران به یک قدرت مسلم منطقه در حوزه موشکی و پهپادی نشان می‌دهد اتکا به جوانان وطن و باور به توانمندی‌های داخلی می‌تواند ثمرات بسیار درخشان و ماندگاری داشته باشد. در این کتاب تلاش شده با استناد به تحلیل کارشناسان غربی و اعتراف فرماندهان نظامی آمریکا صعود خیره کننده ایران در طول این چهل سال که همگان را انگشت به دهان گذاشته را مرور کنیم.

امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهبرد دشمن در برابر انقلاب اسلامی ایران، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای در راستای تسلط بر افکار عمومی مردم است. جنگی که در آن فهم درست واقعیت‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرد. دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی راهبرد تغییر نظام جمهوری اسلامی از طریق جنگ نظامی، کودتا، اغتشاش و… را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده است. از سویی دیگر با راهبرد مهار حرکت رو به جلو جمهوری اسلامی، به میدان آمده و باز هم به‌نتیجه دلخواه نرسیده است، پس به ناچار و از سر استیصال راهبرد جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای را برای وارونه نشان‌دادن واقعیت‌ها، انکار موفقیت‌ها و حماسه‌ها و بزرگ‌نمایی آسیب‌ها و عیب‌ها در پیش گرفته است.

شاید اگر ۲۰ سال قبل کسی می‌گفت ایران می‌تواند با ساخت جدیدترین موشک‌ها، گنبدآهنین اسرائیل را به تمسخر بگیرد کسی باور نمی‌کرد اما در ۶ ماه گذشته ایران دو بار اسرائیل را موشک باران کرد تا جایی که سردبیر سابق bbc هم گفت ایران ثابت کرد سامانه دفاعی اسرائیل آبکش آهنین است!

اما چه اتفاقی افتاد که ایران در حوزه نظامی ابرقدرت شد؟ مگر صنایع نظامی ایران نزدیک ۵۰ سال تحریم نبوده؟ و از همه مهمتر ایران ۱۰۰ سال قبل در حوزه نظامی چه جایگاهی داشت؟

یکی از بهترین منابع برای پاسخ به این سوالات کتاب «روایت قرن» است که با ابتکار عمل در محتوا و فرم، خرده‌روایت‌های مستند و تاریخی را در این باره جمع‌آوری کرده و مخاطب با مطالعه آن به یک سیر تاریخی از پهلوی اول تا امروز مسلط می‌شود.

در کتاب روایت قرن، برای بیان رویدادهای تاریخی قرن ۱۴ شمسی ایران در حوزه عملکرد قوای نظامی، مجموعه‌ای از خرده‌روایت‌های داستانگون، بر اساس منابع مستند و معتبر تاریخی گردآوری و تدوین شده است. این خرده روایت‌ها ابتدا در قالب پرده‌های مختلف موضوعی و سپس در سه بخش پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی ایران تقسیم‌بندی شده است.

در بخش پهلوی اول، روی کارآمدن رضاخان و سپس تشکیل ارتشی پرهزینه که در زمان جنگ جهانی دوم، عدم کارآمدی آن در دفاع از مردم اثبات شد، روایت شده است. همچنین در این بخش، جنایت‌های سفاکانه و بی‌رحمانه ارتش رضاخان علیه مردم در بخش‌های مختلف ایران بیان شده است.

در بخش پهلوی دوم، وابستگی و عدم استقلال تصمیم‌گیری در شاه ایران، تحقیر کارکنان ارتش ایران توسط مستشاران نظامی بیگانه، نحوه خرید سلاح توسط دلالان نظامی و هزینه و کارآمدی ارتش در دوران حکومت محمدرضاشاه پهلوی بر ایران، در ابعاد گوناگون روایت شده است.

در بخش جمهوری اسلامی ایران نیز، تشکیل سپاه پاسداران از متن مردم، باقی‌ماندن ارتش با رویکرد خدمت به مردم، روند افزایش توان بومی ایران در فناوری‌های مختلف دفاعی و نظامی، برخی از رویدادهای افتخارآفرین هوای و دریایی و اعتراف دشمنان به توان نظامی ایران، روایت شده است.

در بخشی از کتاب چنین آمده است: «مجله نیوزویک آمریکا در گزارشی به اهمیت سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا به دست یک سامانه پدافندی بومی ایران اشاره می‌کند. اقدام ایران در سرنگون کردن یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای ارتش آمریکا با استفاده از آنچه این کشور ادعا می‌کند یک پدافند بومی است، نشان دهنده پیچیدگی‌های یک درگیری احتمالی با جمهوری اسلامی است. فابیان هینز تحلیلگر مسائل عدم اشاعه و اطلاعات منبع باز، در این باره به نیوزویک می‌گوید: «این اولین مورد شناخته شده از سرنگونی هر یک از انواع پهپادهای 4-RQ آمریکاست این پهپاد اصلاً یک پریدیتور ریز نیست، بلکه یکی از بزرگترین و گران‌ترین پهپادهایی است که آمریکا دارد.» هینز همچنین درباره استفاده ایران از سامانه بومی سوم خرداد نیز می‌گوید: «اگر این حرف صحت داشته باشد، مسئله قابل توجهی است؛ چون به این معنا خواهد بود که برای زدن پهپاد آمریکا از یک سامانه موشک زمین به هوای بومی استفاده کرده‌اند.»

امیرحسین ثابتی با اشاره به این‌که مطالعه این کتاب خصوصاً به نوجوانان و دانش آموزان پیشنهاد می‌شود، بر این باور است اگر محتوای این کتاب را هر دانش‌آموز ایرانی تا قبل از ورود به دانشگاه یاد می‌گرفت یا حتی هر دانشجوی دوره لیسانس می‌دانست، بسیاری از سوالات و شبهات تاریخی اصلاً در جامعه شکل نمی‌گرفت.

کتاب «روایت قرن» در ۳۸۲ صفحه و با قیمت ۱۸۰ هزار تومان از سوی دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها