یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
تامین انرژی مسئله همیشگی واحدهای صنعت چاپ است

یک فعال صنعت چاپ با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز و لزوم اجرایی شدن آن، خواستار توجه جدی دولت به مسائل واحدهای صنعت چاپ، به‌ویژه ناترازی انرژی شد.

سعید حاجیلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره وضعیت صنعت چاپ در نیمه دوم سال، عنوان کرد: ناترازی برق در تابستان یکی از چالش‌های اصلی اهالی چاپ و صنایع مختلف بود، گاهی اطلاع می‌دادند که در هفته دو روز برق ندارید اما یک دوره‌ای از اواسط مردادماه، بدون اطلاع‌رسانی از ساعت ۱۹ تا ۲۳ برق قطع می‌شد.

وی ادامه داد: در عمل این موضوع موجب می‌شد که صنایع رو به تعطیلی برود، خوشبختانه با عبور از فصل گرما این مسئله حل شد اما گرفتار مسئله گاز می‌شویم زیرا خط‌های تولید و ماشین‌های برخی از واحدهای صنعتی نیاز به گرمایش دارند که با انرژی برق تامین نمی‌شود و به گاز نیاز دارند.

حاجیلو با بیان اینکه اگر طی ماه‌های آتی با موج سرما روبه‌رو شویم و در تامین گاز، مشکل داشته باشیم، با مسئله‌ای جدی روبه‌رو خواهیم بود، افزود: استمرار چنین روندی ضربه‌ای سهمگین به تولیدکننده وارد می‌کند؛ زیرا هزینه سربار تحمیل می‌شود به‌ویژه اینکه کارگر فصلی نداریم و همه قراردادی هستند و با اینکه خروجی نداشتیم حقوقشان باید سرماه پرداخت شود.

وی با طرح این موضوع که چنین هزینه‌هایی در نهایت موجب گران شدن محصول چاپی می‌شود، توضیح داد: بالاخره کارفرما باید بتواند به‌اصطلاح جایی این هزینه را جبران کند اما همین افزایش قیمت در طولانی‌مدت موجب کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان ایرانی با کشورهای همسایه می‌شود و بازار صادراتی خود را از دست می‌دهیم.

این فعال صنعت چاپ با طرح این موضوع که دولت باید برای حل این مشکل پیش‌قدم شود، گفت: واحدهای خصوصی خودشان به تنهایی نمی‌توانند مسئله ناترازی انرژی را حل کنند، من برای تامین برق واحدهای خودم اگر بخواهم ژنراتور تهیه کنم، این ژنراتور ساعتی ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر مصرف گازوئیل دارد، در این میان با گازوئیل لیتری ۱۰ هزار تومان در بازار آزاد، چنین اقدامی عملیاتی نیست‌.

به‌گفته وی، علاوه‌براین هزینه اولیه تامین ژنراتور، ایجاد زیرساخت، مکان نگهداری و سرویس و تعمیرات ژنراتور یک خط تولید جداگانه نیاز دارد و به همین دلیل معتقدم که دولت باید به شایستگی به این موضوع رسیدگی کند.

حاجیلو در ادامه با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گازی دنیا را دارد، تاکید کرد: معتقدم، باید یک اقدام زیرساختی و اصولی برای حل مشکلات موجود در این حوزه با سرمایه‌گذاری کلان انجام شود.

وی همچنین به مشکل تامین مواد اولیه چاپخانه‌داران اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری، برای ثبت سفارش، نوبت، تخصیص ارز و گروه‌های کالایی با مشکلات ریز و درشتی زیادی روبه‌رو بودیم و هستیم که هر یک از این مسائل به تنهایی دغدغه‌های زیادی را برای اهالی چاپ ایجاد کرده است.

حاجیلو با بیان اینکه زمزمه‌هایی برای تک نرخی شدن ارز به گوش می‌رسد، افزود: امیدوارم این اتفاق بیفتد. باتوجه به اینکه دولت قبلی زودتر از موعد به پایان رسید و با سرکار آمدن دولت جدید و تصمیمات دولت پیشین کار ادامه پیدا کند؛ زیرا بی‌توجهی به تصمیمات پیشین، صنعت‌گر را با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها