دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
شناسایی هنرمندان همسو و همفکر از اهداف مسابقه است/ اختصاص ۲۶ هزار یورو برای جوایز

مشاور رئیس حوزه هنری گفت: کتاب‌ دوره‌های پیشین این مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ و حتی تجدید چاپ شده‌اند. کتاب این دوره نیز پس از اتمام مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری سومین مسابقه بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر هولوساید ۲۰۲۴ با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی و سیدامیر ناصر جاوید صبح امروز ۱۶ مهرماه در حوزه هنری برگزار شد.

نیرومند در ابتدای این جلسه با اشاره به آنکه این مؤلفه همواره برای هنرمند آرمان‌گرا و متعهد به عنوان مسئله‌ای مهم مطرح بوده که در مواجهه با وقایع بزرگ تاریخ کجای آن باید قرار گیرد یادآور شد: اتفاق ۷ اکتبر سال گذشته حجتی برای تمامی هنرمندان متعهد و آرمان‌گرا بود که جهت ایستادن در طرف درست تاریخ را مشخص کرد.

وی ادامه داد: با قطعیت می‌توان گفت که هم‌سویی و همدلی با آرمان فلسطین و مقاومت برای هنرمندان آرمان‌گرا و متعهد، ایستادن در جهت درست تاریخ و همدلی با تمام مصائبی است که آنها در مواجهه با رژیم غاصب صهیونیستی کشیده‌اند. این نشان می‌دهد که هنرمندانی که همسو با آرمان فلسطین و مقاومت هستند به‌درستی طرفدار حقوق بشر و آنها که مقابل این تفکر ایستاده‌اند جریان ضد انسان و بشریت هستند.

نیرومند در ادامه صحبت‌های خود به ذکر خاطره‌ای درباره اهمیت و جایگاه «کاریکاتور» و «کارتون» در حوزه اثرگذاری و جریان‌سازی رویدادهای جهانی پرداخت و گفت: حوالی سال ۱۳۷۳ خبر رسید که سازمان ملل می‌خواهد از یکی از کاریکاتوریست‌های بزرگ جهانی تقدیر کند. بعد از کمی پرس‌وجو متوجه شدیم که نام او «رانان رولی»، هنرمند فرانسوی است که شایسته این تقدیر شده است. با همه مشقات آن زمان و نبود فضای اینترنت تحقیق کردیم تا کارهای او را پیگیری کنیم و دیدیم که هنرمندی است با کارهای متوسط و زیر متوسط و این پرسش برای ما به وجود آمد که چرا باید چنین حمایتی از سوی مهم‌ترین سازمان بشری از یک کاریکاتوریست صورت گیرد.

وی با بیان آنکه در همان سال از طرف نشریه «کیهان کاریکاتور» که یکی از معدود نشریات جهانی در حوزه کاریکاتور بود، نامه‌ای به «کوفی عنان»؛ دبیرکل سازمان ملل زدیم مبنی‌بر آنکه اهدای این جایزه توسط سازمان ملل بیشتر آبروی این سازمان را می‌برد و هنرمندان برجسته فراوانی در این عرصه وجود دارند یادآور شد: چند سال بعد در ساحت توسعه فضای اینترنت؛ آقای شجاعی‌طباطبایی تحقیقات بیشتری درباره این فرد انجام داد و متوجه شدیم که «رانان رولی» یکی از فعالان جنگ صهیونیست و از همراهان سازمان «سیا» و «موساد» است و این نشان داد که اهدای این جایزه پیش از آنکه رویکردی هنری داشته باشد، جایزه‌ای سیاسی است.

این هنرمند کارتونیست با اشاره به آنکه جایگاه و اهمیت کاریکاتور و کارتون در دنیا خلاف ایران، بسیار جایگاه بالایی است و کمتر در میان مسئولان و متولیان کشورمان و سیاست‌های فرهنگی شاهد توجه لازم به این شاخه هنری هستیم خاطرنشان کرد: زمانی که مسعود شجاعی طباطبایی؛ جشنواره بین‌المللی «هولوکاست ۱» را ارائه داد با وجود حمایت همه‌جانبه هنرمندان، در ادامه برخی از حامیان داخلی نیز او را تنها گذاشتند؛ اما با برگزاری دومین دوره جشنواره در سال ۱۳۸۹ شاهد اقبال هنرمندان داخلی و بین‌المللی از این رویداد بودیم.

وی ادامه داد: اثرگذاری این جشنواره تا جایی بود که کاندولیزا رایس؛ وزیر امور خارجه امریکا نیز نسبت به این جشنواره موضع گرفت و این اهمیت جشنواره و جایگاه کارتون و کاریکاتور را نشان می‌دهد و در ادامه «نتانیاهو» نیز شکایتی را در مجامع بین‌المللی مبنی بر برگزاری این جشنواره مطرح کرد.

نیرومند با اشاره به آنکه اهمیت برگزاری رخدادی مانند «جشنواره بین‌المللی هولوکاست» خاصه در حوزه کارتون و کاریکاتور تا جایی است که با وجود حمایت همه‌جانبه ایالات متحده امریکا و برخی از کشورهای اروپایی که نسبت به اثبات این دروغ جهانی، یعنی مسئله «هولوکاست» تأکید ویژه‌ای دارند اما همین کشورها عناد با این رویداد را تا جایی پیش بردند که شجاعی‌طباطبایی امروز ممنوع الورود به ۲۲ کشور جهان است. هرچند که مطرح کردن مقوله «هولوکاست» از زاویه دید شجاعی‌طباطبایی برای برگزاری آن دو دوره بازهم با محور فلسطین بود و هیچ ارتباطی با آن دروغ عظیم مبنی‌بر کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم توسط ارتش نازی نداشت.

این هنرمند کارتونیست در پایان با بیان آنکه برگزاری دوره نخست جشنواره بین‌المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست در شرایطی برگزار شد که حتی برخی از هنرمندان داخلی نیز به اثرگذاری آن باور نداشتند و عده‌ای نیز برای شرکت در آن ترس داشتند گفت: حتی بخشی از هنرمندان داخلی و خارجی با نام مستعار در دور اول این رویداد شرکت کردند؛ اما وقتی اثرگذاری آن را شاهد بودند دور دوم هم با وسعت و استقبال بسیار بالایی برگزار شد. حال هم‌زمان با برگزاری دور سوم این رویداد با نام «هولوساید» شاهد فراگیری و مشارکت بسیار بالای هنرمندان داخلی و بین‌المللی از آن هستم.

در ادامه شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه اگر همراهی و حمایت‌های محمدحسین نیرومند نبود قطعاً این سه دوره شکل نمی‌گرفت، درباره دلایل نام‌گذاری این دوره از جشنواره به هولوساید تصریح کرد: هولوساید ترکیبی از هولوکاست و جنوساید است و قسمت دوم این عبارت اشاره به نسل کشی در غزه هم دارد.

به گفته شجاعی طباطبایی؛ در بخش کارتون و پوستر سه موضوع داریم که شامل بحث هولوساید و نسل‌کشی مستقیم مردم و نابودی جغرافیایی، نسل‌کشی غزه و استانداردهای دوگانه هستیم. همچنین در بخش پوستر به سه شخصیت نتانیاهو، گالانت وزیر دفاع اسرائیل و بن گویر وزیر امنیت داخلی اسرائیل پرداخته خواهد شد.

وی همچنین درباره جوایز این دوره از مسابقه اظهار کرد: یک جایزه بزرگ ۵ هزار یورویی داریم که به یکی از کارهایی که به معنای واقعی فاخر است اهدا می‌شود. در هر سه بخش سه جایزه داریم که شامل ۳هزار یورو و تندیس مسابقه به نفر اول و به ترتیب دو جایزه دو هزار و یک هزار یورویی به همراه لوح تقدیر به نفرات دوم و سوم اهدا خواهد شد و علاوه بر این دو جایزه ۵۰۰ یورویی هم داریم که مجموعاً ۲۶ هزار یورو مجموع جوایز سومین دوره مسابقه کارتون و کاریکاتور و پوستر هولوساید را تشکیل می‌دهد. شرکت‌کنندگان نیز از امروز تا ۱۵ آذر مهلت دارند آثارشان را به به سایت ایران کارتون ارسال کنند.

در ادامه مسعود نجابتی طی سخنانی یادآور شد: به نظرم یکی از هوشمندی‌هایی که شجاعی طباطبایی در نامگذاری این رویداد به خرج داده این بوده که با این ترکیب خاص، یک واژه تازه به ادبیات مقاومت اضافه کرده است.

وی با اشاره به اینکه به غیر از بحث خروجی و انتشار این آثار اهداف دیگری هم برایمان مهم است، گفت: به نظرم شناسایی هنرمندان همسو و همفکر در این موضوع خودش اتفاق مبارکی است. ما قبل از رونمایی کردن از این تولیدات به فرآوری آثار شاخص نیاز داریم.

نجابتی ادامه داد: یک اتفاق دیگر در بخش پوستر این است که بخشی از آثار کارتون و کاریکاتور قابلیت تبدیل شدن به پوستر را هم دارند.

در پایان، امیرناصر جاوید معاون رئیس امور بین‌الملل حوزه هنری گفت: اتفاقات بزرگی توسط مجاهدین حماس و مردم فلسطین رقم زده شده است؛ به تعبیر شهید بزرگوار سید حسن نصرالله پرونده رژیم صهیونیستی در عالم گشوده شده است و همه ملت‌های جهان با این پرونده نسبت گرفتند و دیگر کسی نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار این موضوعات بگذرد. در این موضوع یا باید له عمل کرد و یا علیه.

وی افزود: کتاب دوره‌های پیشین این مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ و حتی تجدید چاپ شده‌اند. کتاب این دوره نیز پس از اتمام مسابقه توسط انتشارات سوره مهر چاپ خواهد شد.

جاوید رویداد «هولوساید» را سیلی هنرمندان بر پیکیره رژیم صهیونیستی دانست و با تاکید براینکه قطعاً تاثیرگذاری و درد این سیلی بیشتر از موشک‌های خواهد بود که دشمن دریافت کرد، عنوان کرد: ما در حوزه هنری انقلاب اسلامی سعی و تلاش می‌کنیم تا تولیدات ما در این مسابقه که مخاطب اصلی این مسابقه که آزادگان عالم هستند به دست آنها برسد و همچنین به شکل اختصاصی هنرمندان در مسابقه حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها