چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
جشنواره کتاب مدرسه ما با یک نهال و یک کتاب به مدارس اهواز و کارون می‌رود

خوزستان- معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خوزستان گفت: جشنواره کتاب مدرسه ما به همراه برنامه ترویجی کاشت یک کتاب و یک نهال در مدارس اهواز و شهرستان کارون از هفته ملی کودک تا پایان آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، هفته ملی کودک فرصتی است تا به نیازها و حقوق کودکان توجه بیشتری کنیم. یکی از اهداف اصلی هفته کودک، توجه به حقوق کودکان است. هر کودکی حق دارد در محیطی امن و آرام رشد کند، به آموزش و بهداشت دسترسی و در فضایی مثبت بزرگ شود. در دنیایی که هر روز خبرهای تلخ از کودک کشی و از بین بردن نسل به گوش کودکان شنیده می‌شود، خواه ناخواه این اخبار در کودکان تأثیرگذار است؛ باید تلاش کنیم صلح را از کودکی به کودکان بیاموزیم و دنیایی پر از شادی و آرامش برای آنان بسازیم. و در این میان بازی و خلاقیت در رشد کودکان نقش دارد و علاوه بر کمک به رشد فکری و جسمی آنان، امکان توسعه مهارت‌های اجتماعی و عاطفی را به کودکان می‌دهد. اما محور مهم در کنار بازی و خلاقیت اهمیت مطالعه است که موجب می‌شود کودکان بتوانند از حقوق فردی و اجتماعی خود آگاه شوند. امسال هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه با شعار «برای کودکان برای آینده» نامگذاری شده است. این هفته فرصتی است تا بیشتر در کنار کودکان باشیم و بر ترویج و گسترش خواندن، دوستی، مهرورزی آنان تأکید کنیم.

در این راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان توانست در این هفته با اجرای رویدادهای ترویجی کتاب محور فضای هم‌گرایی و تعامل را در بین دانش‌آموزان با مشارکت در طرح‌های کتابخوانی ایجاد کند. اجرای طرح کاشت یک کتاب یک نهال در بین مدارس اهواز و مناطق کم‌برخوردار و شهرستان کارون، اهدای کتاب به منظور تجهیز و توسعه کتابخانه‌های مدارس، جشنواره کتاب مدرسه ما، قصه‌گویی در مدارس و… از جمله رویدادهایی است که از هفته ملی کودک در مدارس آغاز و قرار است تا پایان آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی این پیوست فرهنگی ادامه دارد.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این مورد به خبرنگار ایبنا گفت: دبیرخانه رویدادهای ترویجی معاونت فرهنگی در تلاش است تا با اجرای رویدادهای کتاب محور فضایی تؤام با شادی و نشاط و ترغیب کودکان و نوجوانان به خواندن ایجاد کند.

مهرانگیز بحیرایی با بیان اینکه سال گذشته برگزاری جشنواره کتاب مدرسه ما در بین مدارس ۴ نواحی اهواز با استقبال خوب دانش‌آموزان روبه‌روشد، اظهار کرد: امسال نیز همزمان با هفته ملی کودک تلاش کردیم با اجرای جدید این جشنواره در مدارس، فرصت بیشتری برای تهیه و تولید محتوای کتاب مدرسه ما به دانش‌‎آموزان بدهیم. و از این طریق روحیه اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح با مراجعه به مدارس و در یک کارگاه ۴۰ دقیقه‌ای درخصوص مشخصات یک کتاب از جمله جلد، صفحه‌آرایی، نقاشی، نویسندگی، شماره شابک و… توضیحاتی به دانش‌آموزان داده می‌شود و سپس با راهنمای معلم کلاس دانش‌آموزان به گروه‌های چند نفره تقسیم و شروع به‌کار می‌کنند.

جشنواره کتاب مدرسه ما با یک نهال و یک کتاب به مدارس اهواز و کارون می‌رود

به مدارس رفته و به دانش‌آموزان توضیح داده شد که چگونه بتوانند کتابی بنویسند که علاوه بر نوشتن داستان خودشان نیز از تصویرگری و سرشناسه کتاب برخوردار باشد؟ و همچنین ابعاد جشنواره برای دانش‌آموزان تشریح شد که می‌توانند فردی یا به‌صورت گروهی در نوشتن کتاب مدسه ما نقش محوری ایجاد کنند.

بحیرایی افزود: در هفته کتاب در آّانماه ضمن برپایی نمایشگاه کتاب از آثار تولیدی دانش‌آموزان در مراسم گرام‌یداشت هفته کتاب، از برگزیدگان تقدیر به عمل خواهدآمد. و دربرگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره از برگزیدگان جشنواره کتاب مدرسه ما تجلیل کنیم.

وی در ادامه به اجرای طرح کاشت یک کتاب یک نهال در مدارس اشاره کرد و افزود: در این طرح که با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست اهواز در مدارس در حال اجرا است، با بردن نهال در مدارس و کاشت آن، فرهنگ حفظ محیط زیست و کتابخوانی را به دانش‌آموزان، آموزش می‌دهیم.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تأسیس و تجهیز کتابخانه مدارس، بیمارستان‌ها، ادارات و سازمان‌های متقاضی را از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها