شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
حافظ، صدای دل مردم و حکیم بی بدیل زبان فارسی

کهگیلویه و بویراحمد- شاعر و مدرس حافظ شناسی گفت: نگاه چندبعدی حافظ به مسائل اجتماعی و روزمره، او را به شخصیتی اسطوره‌ای تبدیل کرده است. اشعارش پر از پند و اندرز است و همین جذابیت خاصی به آن‌ها می‌بخشد.

بهاره افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، به تعبیرات رمزگونه حافظ اشاره و بیان کرد: این تعبیرات موجب اختلاف نظر و تفسیرهای متنوعی از اشعار او شده است. هر نکته در شعر حافظ می‌تواند چندین معنا را القا کند و این تنوع، جذابیت شعرش را دوچندان می‌کند.

او به ارتباط شعر حافظ با باورهای کهن ایرانیان اشاره کرد: باور به طالع‌بینی و فهم اسرار الهی همواره مورد توجه بوده است. شعر حافظ به عنوان حکیمی که مورد لطف الهی قرار گرفته، می‌تواند صدای دل مردم و راهگشای آنان در زندگی باشد.

افتخاری همچنین درباره ارتباط حافظ با قرآن کریم گفت: حافظ قرآن را به خوبی می‌شناخته و این ارتباط باعث شده که او را به چشم عارفی دل‌سوخته ببینند. او در اشعارش به این نکته اشاره کرده که عنایت خدا، شعرش را جاودان ساخته است.

افتخاری بر زبان شیرین و پررمز و راز حافظ تأکید کرد: حافظ به زیبایی مسائلی مانند مفهوم مرگ و ارزش عشق را در شعرش گنجانده و به ما یادآوری می‌کند که زندگی زودگذر دنیا ارزشی برای کینه و جدل ندارد.

وی توصیه کرد: حافظ را از نو بشناسید و از حلاوت سخنان این حکیم فرزانه در زندگی بهره‌مند شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها