جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کتاب مرجع انیمیشن؛ کارآمد و بسیار مفید

کتاب «دانستنی‌های نجات‌بخش انیمیشن» ترجمه کتاب Animator's Survival kit نوشته ریچارد ویلیامز است؛ کتابی که به گفته اساتید مجرب انیمیشن ایران و جهان کتابی مرجع و در این زمینه کارآمد و بسیار مفید بوده است و برای تمامی دست اندرکاران و علاقه مندان این حرفه، از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای، قابل استفاده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «دانستنی‌های نجات‌بخش انیمیشن» نوشته ریچارد ویلیامز کارگردان انیمیشن معروف «راجر رابیت» است که اخیراً و برای سومین بار توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی تجدیدچاپ شده‌است. این کتاب که راهنمای اصول، قواعد و روش‌ها برای طراحان انیمیشن کلاسیک، رایانه‌ای، بازی‌های ویدیویی و اینترنتی است توسط فرناز خوشبخت به فارسی برگردانده شده‌است.

مترجم در پیش‌گفتار این کتاب و در توضیح آن نوشته‌است:«کتابی که اکنون پیش روی شما است ترجمه کتاب Animator's Survival kit نوشته ریچارد ویلیامز است؛ کتابی که به گفته اساتید مجرب انیمیشن ایران و جهان کتابی مرجع و در این زمینه کارآمد و بسیار مفید بوده است و برای تمامی دست اندرکاران و علاقه مندان این حرفه، از مبتدی گرفته تا حرفه‌ای، قابل استفاده است.همان‌گونه که اکثر دوستان و همکاران ارجمند می‌دانند ریچارد ویلیامز از جمله معدود نوابغ انیمیشن «سنتی» در قید حیات است که اطلاعات و دانش گسترده خود را مدیون سال‌ها تلاش و بهره‌گیری از آموزش‌ها و تجربیات و اساتید قدیمی فن است. وی در این کتاب به شیوه‌ای ساده و در عین‌حال غنی، پاره‌ای از این تجربیات و فنون ارزشمند را با زبانی کاملاً شیوا و بی تکلف بیان نموده، به ویژه سعی داشته است با بیان مجدد اصول اولیه و به ظاهرابتدایی، اشکالات رایج در این زمینه‌ها را برطرف کند. کتاب به سبکی بسیار صریح و راحت نوشته شده‌است و دارای نثر و بیانی روراست محاوره‌ای و بسیار «خودمانی» است که بعضاً مشکلاتی را در کار ترجمه به‌وجود آورد. با وجود این، در ترجمه کتاب کوشش شده‌است که تا حد ممکن نثر و قالب اصلی متن حفظ شود تا حالت و هدف اصلی آنکه آموزش و رفع اشکال بوده‌است مخدوش نگردد.از هنگامی که این کتاب را خواندم دریغ دانستم که سایر دوستان و علاقه مندان از آن بی نصیب بمانند. به همین منظور سعی کردم که گام کوچکی در این راه بردارم.»

ناشر نیز برای معرفی کتابش در پشت جلد آن آورده‌است: «انیمیشن یکی از جذاب‌ترین و خلاقانه‌ترین عرصه‌های فیلم‌سازی امروز است و ریچارد ویلیامز یکی از استادان این عرصه است که پل ارتباطی میان نسل قدیم و جدید محسوب می‌شود وی چهل سال از عمرش را در این راه صرف کرده‌است.
اما شاید مهم‌تر از آن تلاش او برای انتقال این هنر به نسل جدید انیماتورها باشد. این کتاب بر اساس کلاس‌های پیشرفته انیمیشن در آمریکا و سراسر اروپا با همکاری انیماتورهایی چون والت دیزنی، پیکسار، دریم ورکز، بلواسکای و برادران وارنر نوشته شده است. ویلیامز از اصول زیر بنایی انیمیشن که هر انیماتوری از مبتدی تا حرفه‌ای، کلاسیک تا کامپیوتری به آن نیاز دارد سخن می‌گوید و مخاطبان خود را وادار می‌کند که «ابداع کنند اما قابل باور باشد.»

در فهرست این کتاب عناوینی چون پیش‌گفتارمترجم، این کتاب چطور نوشته شد؟ طراحی درگذر زمان، چگونه طراحی کنیم؟ همه‌چیز در زمان‌بندی و فاصله‌گذاری است، درس اول، بازگشتی به دهه ۱۹۲۰، مطالب بیشتری در مورد فاصله‌گذاری، راه رفتن، دویدن، پریدن و جست‌وخیز، انعطاف‌پذیری، وزن، پیش‌حرکت، تأکید، زمان‌بندی لرزش، موج و حرکت شلاقی، دیالوگ، بازیگری، حرکت حیوانات، کارگردانی و نتیجه‌گیری و مرور آورده شده‌است.

بلندترین فصل این کتاب فصل راه‌رفتن است.فصل راه رفتن ۱۶ عنوان دارد و این نشان می‌دهد راه رفتن در طراحی انیمیشن یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی شخصیت‌ها است. این فصل شامل مباحثی چون تعیین ریتم، حالت عبوری یا کلید میانی، کندوکاو بیشتر روی راه‌رفتن، پاشنه، حرکت کف‌پا، فاصله گذاری راه رفتن عادی، جابجایی وزن، خط کمر، حرکت بازوها، راه‌رفتن دزدکی، پاورچین به عقب و پاورچین با نوک پنجه‌ی پا است.

گفتنی است کتاب «دانستنی‌های نجات‌بخش انیمیشن» نوشته ریچارد ویلیامز در ۳۳۳ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزارتومان در دسترس علاقه‌مندان به هنر انیمیشن قرار گرفته‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها