دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۹
معرفی ۳ کتاب با موضوع زندگانی حضرت معصومه (س)

برای بهره‌مندی دلدادگان و شیفتگان اهل بیت (ع) از دریای معارف بلند کریمه اهل بیت (س)، آثاری در باب مقام و منزلت و سیره زندگی حضرت معصومه (س) معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (س)، سه اثر از انتشارات به‌نشر در دو گروه سنی بزرگسال و کودک و نوجوان به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.
انتشارات به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) برای بهره‌مندی دلدادگان و شیفتگان اهل بیت (ع) از دریای معارف بلند کریمه اهل بیت (س)، آثاری را در باب مقام و منزلت و سیره زندگی حضرت معصومه (س) منتشر کرده که در این نوشتار سعی شده برخی از آثار چاپ شده در این زمینه برای جویندگان و دلدادگان بانوی آب و آینه معرفی شود.


ایرانیان و حضرت معصومه (س)


کتاب «ایرانیان و حضرت معصومه» به قلم محمدحسین شمسایی به رشته تحریر درآمده است. مباحث اصلی این کتاب پیرامون زندگانی حضرت معصومه (س) و رابطه و تأثیر ایشان بر روی ایران و ایرانیان است.


این کتاب در هشت فصل «زندگی حضرت معصومه (س) در یک نگاه»، «حضرت معصومه (س) و آیین‌های معنوی ایرانیان»، «ساختار حرم حضرت معصومه (س)»، «حضرت معصومه (س) در ادبیات فارسی»، «جایگاه دینی و شخصیت معنوی حضرت معصومه (س)»، «حضرت معصومه (س) و آداب ایرانی»، «مکان‌ها و ساختمان‌


در این اثر نویسنده سعی کرده به سوالاتی از جمله مهاجرت حضرت معصومه (ع) به عنوان یکی از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و از شخصیت های دوره تابعین به ایران، چه اندازه در پیدایی و شکل‌گیری فرهنگ کنونی شهر قم و فرهنگ عامه ایران نقش داشته است؟ مردمان قم و نیز ایرانیان با این بانو و آرامگاه و آستانه وی چه رفتاری داشته‌اند و برپایه آنچه اداب و ایینی برساخته اند؟ پاسخ دهد.
این اثر در دو نوبت تجدید چاپ شده و در قطع وزیری کوتاه و با شمارگان یک هزار و ۵۰۰ نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


نگاهی به زندگانی حضرت معصومه (س)


کتاب «نگاهی به زندگانی حضرت فاطمه معصومه (س)» اثری گزارشی داستان‏گونه است که با متنی روان و ساده زندگانی نورانی حضرت معصومه (ع) را به تصویر می‌کشد.


این اثر به قلم غلامرضا حیدری ابهری نوشته شده و در قالب هفت بخش به نام‌های تولد و دوران کودکی، آغاز رنج‌ها و شهادت پدر، سفر برادر به مرو،، هجرت حضرت معصومه (س) از مدینه، کاروان زائران امام هشتم (س) در ساوه، بیماری و وفات دختر امام کاظم (ع)، مراسم خاکسپاری بخش‌هایی از زندگی حضرت معصومه (س) را روایت می‌کند. همچنین دو بخش پایانی این کتاب نیز با عنوان مزار شریف حضرت معصومه (س) از گذشته تاکنون و پاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) اطلاعاتی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. بنا به استقبال کودکان ونوجوانان این اثر در قطع وزیری تاکنون در ۷ نوبت با شمارگان ۳۴ هزار نسخه چاپ و منتشر شده و به چندین زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده و در اختیار دوستداران اهل بیت (ع) در اقصی نقاط جهان قرار گرفته است.


منظومه‌ای بلند درباره تولد حضرت معصومه (س)


این کتاب حاوی سروده‌هایی زیبا و گفتگوهای عاطفی و کودکانه با خدا و حضرت معصومه (س) است. این کتاب برای کودک یک راهنمای آرامش‌بخش دینی است که کمک می‌کند به خداوند نزدیک شود.


قالب شعری «مهمون آیینه‌ها» چهارپاره است. این اثر، یک منظومه مذهبی در وصف تولد حضرت معصومه (س)، ورود ایشان به قم و زیارت کریمه اهل بیت (ع) برای کودکان است. کودکان با خوانش این اثر به طور غیر مستقیم با برخی از خصوصیات اخلاقی ایشان از جمله مهربانی و صبور بودن آشنا می‌شوند و اینکه وجود بارگاه منور بانوی کرامت، افتخار شهر قم از چشمه رحمت و برکت خداوند است.


اشعار این اثر با زبان شیرین و کودکانه توسط اکرم السادات هاشمی‌پور سروده شده و تلاش دارد راه‌های نزدیکی نسل جدید را با خداوند و اهل بیت (ع) هموار کند.


این اثر توانسته در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در بخش آثار چاپی کودک و نوجوان برگزیده شود. بنا به استقبال مخاطبان این اثر تاکنون در ۵ نوبت با شمارگان ۶ هزار نسخه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها