جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
ترجمه کتاب سیدعباس عراقچی به زبان ژاپنی تا پژوهش‌هایی درباره کوش‌نامه

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و نشست‌های اهالی کتاب منتشر شد. از میان رخدادها و اخبار مرتبط با کتاب می‌توان به «بررسی بازچاپ متن‌های نایاب باستانی ایران؛ از اوستا تا وندیداد»، «ترجمه کتاب سیدعباس عراقچی به زبان ژاپنی»، «گشایش اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه ملی قرقیزستان»، «کالبدشکافی تاریخی از رژیم صهیونی» و «بررسی دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد» اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست اخباری مرتبط با کتاب و نشست‌های اهالی کتاب منتشر شد. از مهم‌ترین این اخبار می‌توان به «بررسی بازچاپ متن‌های نایاب باستانی ایران؛ از اوستا تا وندیداد»، «ترجمه کتاب سیدعباس عراقچی به زبان ژاپنی»، «گشایش اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه ملی قرقیزستان»، «نمایش یک پرتره مهجور و دیده نشده از ناصرالدین شاه»، «کالبدشکافی تاریخی از رژیم صهیونی»، «نمایشگاه عکس «خاطرات گمشده» در محله عودلاجان»، «بررسی دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد»، «نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه» و «غایت رشته تاریخ نظریه‌آزمایی نیست» اشاره کرد. در این گزارش مهم‌ترین خبرهای این هفته را مرور می‌کنیم.

بررسی بازچاپ متن‌های نایاب باستانی ایران؛ از اوستا تا وندیداد

نشست «بررسی بازچاپ متن‌های نایاب باستانی ایران» با سخنرانی سیروس نصراله‌زاده، حمیدرضا دالوند، فرزانه گشتاسب و به دبیری علمی شاهین آریامنش سه‌شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ تا ۱۲ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

کتاب سیدعباس عراقچی به زبان ژاپنی ترجمه شد

کتاب «ایران تایشی» خاطرات عراقچی در زمان سفارت در ژاپن یک کتاب ژاپن‌شناسی از زاویه‌ای متفاوت و با ادبیاتی جدید است که به زبان ژاپنی ترجمه شد.

گشایش اتاق ایران‌شناسی در دانشگاه ملی قرقیزستان

همزمان با روز بزرگداشت حافظ شیرازی، اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی به نام یوسف بالاساغونی با مشارکت مؤسسه تاریخ و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه ملی قرقیزستان در این دانشگاه، افتتاح شد.

نمایش یک پرتره مهجور و دیده نشده از ناصرالدین شاه

برای اولین بار قرار است یک پرتره دیده نشده از ناصرالدین شاه که از میان اموال کاخ صاحبقرانیه شناسایی شده، به نمایش گذاشته شود.

کالبدشکافی تاریخی از رژیم صهیونی

محمدصادق علیزاده در یادداشتی چنین نوشته است که خواندن «بذرهای توطئه» مثل این می‌ماند که پدیدۀ اسرائیل و صهیونیسم را زیر عدسی میکروسکوپ با توان بالا بگذاریم و دست به یک کالبدشکافی تاریخی بزنیم.

چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از راه جاده ابریشم ارتباط داشتند

«زونیگ پی وو» سفیر چین در ایران گفت: چین و ایران قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان از دیرباز از طریق جاده ابریشم ارتباط داشتند و دوهزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده و از ایران دیدن کرده است. «سعدی» شاعر بزرگ ایرانی هم به چین سفر کرده است. این مبادلات، ارتباطات ما را محکم کرد.

نمایشگاه عکس «خاطرات گمشده» در محله عودلاجان

نمایشگاه عکس پژوهشی-آرشیوی «خاطرات گمشده» به‌همت البرز ملک‌پور در محله موزه عودلاجان تهران برگزار می‌شود.

دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد چه بود؟

حضرت معصومه (س) و همراهان از روی غفلت به ایران نیامدند. نامه امام رضا (س)، سیاست مأمون، دیدار امام رضا (س)، تبلیغ امامت و مذهب تشیع، انتخاب مسیر و از همه مهمتر جوّ اختناق و فشار حاکم بر عراق از جمله دلایل تاریخی است که حضرت معصومه (س) برای دیدار برادرش به سمت ایران حرکت کرد.

مفصل‌ترین پژوهش‌ها درباره کوش‌نامه در چین صورت گرفته است

علی‌اصغر بشیری، پژوهشگر گفت: مفصل‌ترین پژوهش‌ها راجع به کوش نامه در چین صورت گرفته است، و این در حالی است که ما با وجود پایان‌نامه‌های بسیاری که در این باره نوشته شده، تا به امروز نتوانستیم حتی یک کتاب در این باره منتشر کنیم.

خواجه نظام‌الملک در سیاست‌نامه به سلاجقه و ایلخانان حکومت‌داری را آموزش می‌داد

محسن سراج، عضو گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی گفت: مفهوم عدالت در دولت‌ها بر اساس مدیریت آب شکل می‌گرفت، هر دولتی که می‌توانست آب را به خوبی مدیریت کند و در پی مدیریت آب، سرزمین آباد و پررونق باشد، دولت عادلی به شمار می‌آمد. کسانی مانند خواجه نظام‌الملک در سیاست‌نامه سعی دارند که به سلاجقه و ایلخانان یاد بدهند که چگونه حکومت کنند.

ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول

کتاب «شاهنامه‌ای برای شاه: ناسیونالیسم شاهنشاهی و مراسم هزاره فردوسی در دوره پهلوی اول» به قلم علی‌محمد طرفداری به همت پژوهشکده تاریخ معاصر منتشر شد. این کتاب نخستین پژوهش مستقل و جامع درباره مراسم هزاره فردوسی است.

نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه

نگاره پنهان ناصرالدین شاه محفوظ در گنجینه کاخ موزه صاحبقرانیه به همراه تصاویر روز تشییع او برای اولین بار در تالار آبی کاخ نیاوران رونمایی شد.

غایت رشته تاریخ نظریه‌آزمایی نیست

حسن حضرتی، دانشیار تاریخ دانشگاه تهران گفت: نقد من این است که مهارت استفاده از نظریه را آنقدر فربه کرده‌اند که بقیه مهارت‌ها به حاشیه رفته است. این رویکرد سبب شد که اقتدار تاریخ زیرسوال برود. من به رشته تاریخ از زاویه دید مدرن نگاه می‌کنم. غایت رشته تاریخ نظریه‌آزمایی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها