پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
کتاب «هَیبِلَه چین، هَوال بَر» رونمایی شد

کهگیلویه و بویراحمد-کتاب محمدرضا نیک بین استاد زبان فارسی در گویش بهمئی با عنوان «هَیبِلَه چین، هَوال بَر» در شهرستان بهمئی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و جمعی از فرهنگ دوستان و هنرمندان بهمئی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های بی وقفه و شبانه روزی استاد زبان فارسی محمدرضا نیک بین نویسنده این کتاب، بر اهمیت حفظ و نشر فرهنگ و گویش‌های محلی تأکید کرد و گفت: نویسنده این اثر، هدف از چاپ این اثر را ارج نهادن به مردم، حفظ کهن واژه‌های بومی و محلی بهمئی، گردآوری و حفظ میراث گذشته مردم لر نشین این شهرستان عنوان کرد.

امین درخشان با بیان اینکه، کشور ما از فرهنگ و قومیت‌های مختلفی تشکیل شده و فرهنگ عمومی عامل همبستگی قومی، بین سرزمینی و بین المللی است و موجب انسجام و وحدت بین اقلیت‌های قومی و دینی ایرانی‌ها در طول تاریخ بوده است که در گذشته کمتر به اهمیت آن توجه شده بود افزود: این کتاب با دقت و برنامه ریزی لازم توسط نویسنده گردوآوری و منتشر شد.

وی گفت: لحن و بیان ساده و روانِ استاد زبان فارسی محمدرضا نیک بین نویسنده این کتاب به گونه‌ای است که برای نسل‌های مختلف بسیار مناسب است و باید ارزش و جایگاه چنین آثاری را دانست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اشاره به لهجه‌ها یکی از شگردهای نویسنده در این کتاب است که بسیار خوب و مناسب استفاده شده است و گام مهمی در موفقیت این اثر است.

درخشان همچنین از حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از چاپ و نشر کتاب‌های مرتبط با فرهنگ و گویش‌های محلی خبر داد و از تلاش های شبانه روزی و بی وقفه استاد محمدرضا نیک بین در خلق چنین اثر فاخری قدردانی کرد.

همچنین محمدرضا نیک بین استاد زبان فارسی، ضمن قدردانی از حضور و استقبال گرم مردم در مراسم رونمایی این اثر، در این مراسم به معرفی کتاب و جایگاه آن در فرهنگ و ادبیات عامه مردم پرداخت و گفت: این اثر گنجینه‌ای از فرهنگ و خرد هر قومی هست و حفظ و نشر آن، نقشی مهم در انتقال فرهنگ و هویت به نسل‌های آینده دارد.

استاد نیک بین با بیان اینکه، این اثر گامی ارزشمند در حفظ و احیای فرهنگ و گویش مردم بهمئی و معرفی آن در سطح جامعه است، افزود: هدف از چاپ این اثر، ارج نهادن به مردم، حفظ کهن واژه‌های لری و بومی، گردآوری و حفظ کلمات گویش های کهن مردم این شهرستان است.

وی گفت: از ویژگی های بارز این کتاب، توجه خاص نویسنده به گویش محلی می باشد. این کتاب شامل؛ مجموعه فرهنگ واژه‌ها، اصلاحات، مثل ها، داستان ها و افسانه‌های رایج، در گویش مردم بهمئی است. در این مراسم از زحمات محمدرضا نیک بین استاد ادبیات فارسی و نویسنده این کتاب با اهدا لوح سپاس قدردانی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها