دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تصحیح نسخه خطی «مولود النبی» روانه کتابفروشی‌ها شد

بوشهر – نسخه خطی «مولود النبی؛ زندگینامه پیامبر (ص) از آغاز تا زمان ازدواج آن حضرت با حضرت خدیجه (س)» با تصحیح حسین مهتدی، نویسنده و دانشیار دانشگاه خلیج فارس و با مقدمه آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر از سوی انتشارات «۱۰۰ برگ» منتشر شد.

مصحح کتاب «مولود النبی» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: نسخه‌های مولودنامه پیامبر اکرم (ص) از گذشته تاکنون در استان بوشهر به‌عنوان موقوفه در حسینیه‌ها این استان نگهداری می‌شود و نسل به نسل منتقل شده تا به دست ما رسیده است. متأسفانه این نسخه‌های خطی به علت قدمت حدود ۱۵۵ سال و نبود شرایط مناسب نگهداری در معرض نابودی است.

حسین مهتدی افزود: این نسخ خطی بسیار قدیمی و دارای یک نثر فنی هستند که نسل جدید به سختی آن‌ها را می‌تواند بخواند؛ به‌همین‌دلیل بیم آن می‌رود که به مرور از خواندن این مولودنامه فاصله گرفته و در نتیجه این سنت حسنه که یک کار ارزشمند فرهنگی و بخشی از آداب و رسوم این منطقه است، به دست فراموشی سپرده شود. افزون بر این، تاکنون هیچ‌گونه پژوهش دقیقی روی این متون انجام نشده است، از این‌رو، برخی افراد ناآشنا با رونویسی از این نسخ خطی، اشتباهات فراوانی را در نوشته‌های خود وارد کرده‌اند؛ به همین دلیل ایجاب می‌کند تا برای حفظ این اثر باارزش، اقدام به تصحیح و تعلیق آنها شود تا ضمن تبیین پیچیدگی‌ها و ابهامات این نسخ خطی از فراموش شدن فرهنگ بومی و عادات و رسوم مردم این منطقه که سالیان دراز نسل به نسل منتقل شده است جلوگیری شود.

به عقیده وی، با توجه به مواجهه نسل جدید با خطر تهاجم فرهنگی غرب تضعیف این سنت بومی و آداب و رسوم منطقه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود؛ به‌طوری‌که اگر این مراسم فرهنگی به‌خوبی تدوین و مکتوب نشود در آینده‌ای نه چندان دور با همان خطری مواجه خواهیم شد که اکنون موسیقی سنتی ایران در تهاجم موسیقی پاپ قرار گرفته است. این طرح ضمن مستندسازی فرهنگی و آیینی مردم این منطقه به حفظ میراث هویتی آنان نیز کمک می‌کند.

مهتدی که عضو هیئت علمی رشته زبان و ادبیات عرب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر است، در معرفی نسخه خطی «مولود النبی» بیان کرد: این نسخه تحریر و ترجمه محمد باقر خشتی (متوفی قرن ۱۳) از نمونه‌های مهم در زمینه ادبیات آیینی به‌شمار می‌آید. این اثر در یک مقدمه و شش باب به بررسی وصف نور پیامبر (ص) قبل از تولد و بررسی زندگی ایشان بعد از تولد تا زمان ازدواج ایشان با حضرت خدیجه می‌پردازد. این استاد دانشگاه و پژوهشگر جنوبی تاکید کرد: بی‌تردید تحقیق پیرامون شخصیت پیامبر اکرم (ص)، مایه کشف اندکی از ابعاد شخصیت وی خواهد شد و بیانی برای اظهار عجز از تبیین دریای فضائل و خصائص آن ختم نبوت است. اهمیت این کتاب در نقل وقایع زندگی پیامبر اکرم (ص) با استناد به روایات متعدد از راویان ثقه است؛ همچنین اشعاری که مترجم در بیان خصال پیامبر (ص) سروده است بر شیوایی و جذابیت این کتاب افزوده است. تصحیح این اثر اهمیت فراوانی در آشنایی بهتر با ادب فارسی دارد.

به گزارش ایبنا؛ حسین مهتدی، نویسنده و استاد دانشگاه در رشته زبان و ادبیات عرب است که دکترای تخصصی خود را از دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۱ اخذ کرده است. وی پیش از تصحیح نسخه خطی «مولود النبی»، مقالات و آثار مکتوب متعددی را منتشر کرده است که از جمله آن‌ها که در این سال‌ها راهی بازار کتاب کرده است، می‌توان به «معناشناسی واژه‌های همسو در قرآن و معلقات سبع»، «فرهنگ واژگان قرآن کریم بر اساس ترتیب سوره‌ها»، «پنج سال در کاخ شیشه‌ای»، «مولودنامه حضرت امیرالمؤمنین علی (,)» و… اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها