چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
چرا «بالو» دوستدار کتاب شد؟/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

آذربایجان‌غربی- کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید در روستای بالو که جزو برگزیدگان دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شد، فعالیت‌های متنوعی انجام داده که از مهمترین آنها می‌توان به طرح «سفیران کوچک کتاب» اشاره کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فاطمه صمدزاده: کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید بالو توسط مؤسسه بامداد امید صبا در روستا ایجاد شده است. مؤسسه بامداد امید صبا، مردم‌نهاد و غیردولتی است و از سال ۱۳۸۲ در کار ایجاد کتابخانه عمومی و نشر کتاب، آموزش آزاد، هنر و خدمات اجتماعی فعال است.

مؤسسه بامداد امید صبا، یکی از مؤسسه‌های فرهنگی و اجتماعی است که اقدام به ساخت کتابخانه در شهرهای مختلف از جمله تهران، نهاوند، ارومیه، زاهدان و زابل و حتی در روستاها کرده که روستای بالو به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای کشور نیز از آن بی‌نصیب نمانده است.کتابخانه بامداد امید بالو اولین کتابخانه روستایی تأسیس شده توسط مؤسسه مردم‌هاد و غیردولتی بامداد امید است.

کتابخانه عمومی مستقل بامداد امید بالو از سال ۱۳۹۷ با جذب مخاطب از بین کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و نیز با تشکیل کلاس‌ها، کارگاه‌های مهارتی و آموزشی فعال است و امید است که با فعالیت‌های جدیدتر و بیشتر، قدم‌های مهمی را در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در روستا بردارد.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

مسئول کتابخانه عمومی «بامداد امید» روستای بالو، به خبرنگار ایبنا در ارومیه گفت: زنگ کتاب در مدارس و طرح «روز بدون کیف در مدارس» یکی از فعالیت‌هایی است که در مدارس برگزار شده و گستره مخاطب این طرح کودک و نوجوان بودند که ایجاد محیطی با نشاط مبتنی بر بازی و تحرک دانش‌آموزی، افزایش انگیزه و علاقه دانش‌آموزان در مدارس با شوق‌انگیز کردن محیط‌های یادگیری، تسهیل و تسریع فرایند یادگیری با استفاده از ظرفیت‌های بازی و تقویت مهارت‌های زندگی و موضوعات متناسب فعالیت‌ها با کتاب، توجه به اقتضائات و ویژگی‌های دوران کودکی و افزایش نشاط و شادابی دانش‌آموزان، کاهش اضطراب، افزایش انگیزه و علاقه دانش‌آموزان در مدارس با شوق انگیز کردن محیط‌های یادگیری از جمله نتایج این طرح است.

مهدیه محمدپور گفت: با اجرای برنامه «یک روز بدون کیف» از سوی آموزش و پرورش می‌توان به ارتقای کیفیت آموزش و فراهم کردن زمینه بروز و ارائه خلاقیت‌ها برای مدیران، معلمان، اولیا و دانش‌آموزان اشاره کرد و تسهیل و تسریع فرآیند یادگیری با استفاده از ظرفیت‌های بازی و تقویت مهارت‌های زندگی را هم می‌توان از اهداف دیگر این طرح عنوان کرد و در مدارس بالو نیز چهارشنبه‌های آخر هر ماه، روز بدون کیف است که در این روز برخی معلمان همراه دانش‌آموزان با حضور در کتابخانه و برخی نیز با امانت کتاب از کتابخانه و خواندن و استفاده از کتاب، آموزش مطالب مورد نیاز با استفاده از کتاب و کتابخوانی را در مدرسه و کلاس به اجرا می‌گذارند و از مطالب آن استفاده می‌کنند و مهارت خواندن و انس با کتاب را نیز یاد می‌گیرند.

محمدپور با بیان اینکه «کتابخانه‌های کلاسی و کلاس‌های کتابخانه‌ای» یکی از طرح‌های اجرا شده در کتابخانه است، افزود: گستره مخاطب این طرح نیز دانش‌آموزان روستای بالو هستند که تقویت پیوند مدارس و کتابخانه، توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان دانش آموزان، آشنایی با کتابخانه و فعالیت‌های آن، دسترسی آسان به کتاب‌ها، استفاده از کتاب‌های کتابخانه برای رشد و پیشرفت و یادگیری افراد را به دنبال داشته و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چطور خواندنی مناسبی را پیدا کنند، فضای کتاب خواندن به صورت مستقل را برای دانش آموزان فراهم می‌سازد و در عین حال فضایی ایجاد می‌کند که آنها بتوانند درباره کتاب‌ها با هم بحث و گفت‌وگو کنند.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

وی گفت: کتابخانه کلاسی به کتابخانه‌ای گفته می‌شود که برای ارتقاء سطح علمی، فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان، در داخل کلاس تشکیل شد تا همه دانش‌آموزان بتوانند به طور هماهنگ، راحت‌تر و بهتر با همکاری معلم کلاس مربوطه، کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه و مطالعه کنند که کتابخانه بالو از سوی موسسه بامداد امید صبا با اهدای کتاب و قفسه کتاب و با حضور تسهیلگر کتابخوانی در مدارس برای فعالیت‌های کتابخوانی در مدارس حضور یافتند و یا اینکه خود معلم کلاس در مناسبت‌های تاریخی یا مذهبی، یا سایر کلاس‌های آموزشی، کلاس‌ها را در فضای مناسب آموزشی در کتابخانه برگزار کند و دانش‌آموزان را به کتاب‌هایی ارجاع می‌دهد که حاوی اطلاعات بیشتر، درباره وقایع و مسائل آن مناسبت خاص هستند یا بچه‌ها را از چند روز قبل تشویق کند که با مراجعه به منابعی که معرفی می‌کند، شعر یا نمایشنامه یا مقاله‌ای برای آن مناسبت‌ها تهیه کنند و آن را در حضور بچه‌ها اجرا کنند یا بخوانند و با توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان، معلمان نیز می‌توانند فهرستی از کتاب‌های مناسب و جالب‌توجه کتابخانه را در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند تا آنها را امانت بگیرند و مطالعه کنند.

کودکان و بالماسکه کتاب کودک

مسئول کتابخانه عمومی «بامداد امید» روستای بالو ادامه داد: طرح «کودکان و بالماسکه کتاب کودک» نیز از ایده‌های مهم اجرا شده در این کتابخانه است و این فعالیت در تابستان و پاییز ۱۴۰۲ انجام شد و مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار گرفت و ایجاد تنوع و جذابیت در یادگیری کتاب‌ها، آشنایی با شخصیت‌های کتاب و نویسنده و ناشر کتاب، ساخت عروسک و کاردستی شخصیت‌های کتاب و کمک به ترویج کتاب و کتاب‌خوانی از جمله نتایج این طرح بود.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

وی افزود: کودکان و نوجوانان برای شرکت در بالماسکه کتاب، یکی از شخصیت‌های کتاب محبوب خود را انتخاب کردند و با ساختن ماسک و یا پوشیدن لباس مشابه آن شخصیت، شبیه او شدند. سپس بخشی از داستان را خواندند و وقتی کودک کتابی می‌خواند و به موضوع تازه‌ای پی می‌برد که مورد نیاز و علاقه اوست‌، احساس لذّت و آرامش‌می‌کند، زیرا روح کنجکاو او به دنبال کشف حقایق تازه‌ای است و دلش می‌خواهد هر روز که می‌گذرد از مجهولات خود کاسته و بر معلوماتش بیفزاید و تا زمانی که به نتیجه دلخواه خود دست نیابد، آرام و قرار نمی‌گیرد و در حقیقت افزایش‌آگاهی و معلومات خود نوعی لذّت و آرامش معنوی را برای او به ارمغان می‌آورد که در شخصیّت و رفتار او تأثیر بسیاری دارد و همچنین با توجه به انتخاب شخصیت داستانی و کتابی می‌توان به شخصیت و علاقه کودک و نوجوانان پی برد.

وی ادامه داد: «یک روز یک مدرسه در کتابخانه» از دیگر طرح‌های اجرا شده در این کتابخانه است که آشنایی دانش‌آموزان با محیط کتابخانه و فعالیت‌های آن، پیوند و تعامل مفید بین مدارس و کتابخانه، ایجاد علاقه در دانش‌آموزان برای مراجعه به کتابخانه و ثبت‌نام در کتابخانه، آشنایی و مطالعه کتاب‌های جدید و غیر درسی دانش‌آموزان، افزایش سرانه مطالعه در بین دانش‌آموزان، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، تقویت پیوند مدیران، معاونان و معلمان مدارس با کتابخانه، حمایت مدارس از کتابخانه سفارش به دانش‌آموزان برای عضویت در کتابخانه و استفاده و خواندن کتاب تقویت حس پیوند و نزدیکی بین مدارس و کتابخانه در بین دانش‌آموزان ایجاد رقابت در مطالعه و افزایش سرانه مطالعه در بین‌دانش آموزان مدارس اجرای نمایش و سرود در مدارس با تمرین در کتابخانه با مربی کتابخانه، اهدای کتاب و وسایل ورزشی به مدارس از سوی کتابخانه از جمله نتایج حاصل شده در این طرح بود.

محمدپور بیان کرد: این طرح با دعوت یا پیشنهاد مدارس برای بازدید مدارس از کتابخانه به همراه اجرای برنامه‌هایی مانند مسابقه، نقاشی و کتابخوانی برای دانش‌آموزان، بازی فکری و آموزش روش تحقیق و منابع مرجع و رده‌بندی کتاب‌ها اجرا شد.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

اجرای طرح «هر کودک یک مروج کتاب‌خوانی» در روستای بالو

وی با اشاره به طرح «هرکودک یک مروج کتاب‌خوانی» گفت: ایجاد خودباوری و تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان با خواندن کتاب برای والدین، تشویق والدین به کتاب و کتاب‌خوانی توسط کودکان و نوجوانان کتابخوان، تعمیق روابط و پیوند خانوادگی، ایجاد انگیزه در کودکان برای تمایل به خواندن کتاب، ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی جزو عادت خانواده و درک و فهم ارزشمند بودن خواندن کتاب از اهداف اصلی این طرح است.

محمدپور ادامه داد: در این طرح کتابخانه عمومی مستقل بامداد بالو، با در اختیار قرار دادن کتاب به اعضای کتابخانه بویژه کودکان و نوجوانان و والدین کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند با نام آنها کتاب از کتابخانه امانت بگیرند یا خود نیز برای امانت کتاب، به عضویت کتابخانه در آیند و انتقال آموزه‌ها به خانواده، هر کودک یک کتاب مورد علاقه خود را هنگام استراحت و یا موقع دورهمی برای پدر و مادرش می‌خواند و در مورد آن به بحث و گفتگو می‌پردازند و نتیجه را یادداشت و به کتابخانه اعلام می‌کنند و حتی برعکس والدینی که دارای سواد نیز هستند که اکثر والدین بیسواد و کم سواد هستند، برای فرزندانشان کتاب می‌خوانند.

مسئول کتابخانه عمومی «بامداد امید» روستای بالو گفت: در کتابخانه‌های کودک و نوجوان، می‌توانند قصه گویی، داستان خوانی و نشست‌های خواندن کتاب با صدای بلند داشته باشند و کتابخوانی در جمع کودکان و نوجوانان می‌تواند چرخشی باشد، به شرطی که خوانندگان کتاب بتوانند متن را به روانی و زیبایی بخوانند و این نوع بلندخوانی برای تمرین خواندن نیست، هدف از آن تشویق دیگران به خواندن کتاب است، همچنین در جمع خوانی کتاب همه اعضا، کتابی را که انتخاب شده، هر کدام قسمتی از کتاب را به ترتیب و با صدای بلند می‌خوانند و این طرح در کتابخانه بامداد امید بالو و روستاهای شهرستان ارومیه برگزار شد.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

وی آشنایی کودکان و نوجوانان با کتاب‌های غیردرسی، تشویق کودکان و نوجوانان به کتابخوانی، تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی، علاقه‌مند شدن به کتاب و سهیم شدن در احساس لذت خواندن کتاب در جمع خوانی، ایجاد احساس تعلق به گروه و فعالیت‌های مشترک، ایجاد انگیزه برای تمرین و خواندن برای بهتر شدن روان‌خوانی کتاب راه پیدا خواهد کرد و کتاب خواندن کم کم سعی بر این است که کتاب و کتابخوانی جزئی از فرهنگ خانواده شود.

محمدپور، برگزاری مسابقات کتابخوانی کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های این کتابخانه عنوان کرد و افزود: در این طرح بهترین کتابی که تا به حال مطالعه شده و تاثیر فراوانی در مسیر زندگی و خط فکری داشته است را چه به صورت ویدیو و یا چه به صورت کتبی معرفی می‌کنند، که برای این کار ابتدا به معرفی کتاب به همراه نام نویسنده و ناشر، سپس نوشتن علت معرفی کتاب، نوشتن چند جمله از بهترین و تاثیرگذارترین قسمت‌های کتاب و در آخر که این کتاب چه تاثیری در زندگی وی داشته است را بیان می‌کنند یا می‌نویسند و سپس از بین آثار ارسالی که تمامی موارد در آن رعایت شده باشد به قید قرعه برنده انتخاب شد و همچنین اعضای فعال کتابخانه و از کسانی که بیشترین تعداد امانت کتاب در بازه مشخصی از سال را داشته‌اند تقدیر به عمل آمد.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

هایکونویسی و جورچین کتاب

محمدپور گفت: برای هایکونویسی و با جورچین کتاب، سه تا کتاب لازم است، چون هایکو از سه بخش تشکیل شده و کتاب‌ها را روی هم می‌گذارند و عکس می‌گیرند، البته باید عنوان سه کتاب مفهومی را تداعی کند تا بتوانیم نام هایکو را به آن اطلاق کنیم، ذوق هنری اعضا و شرکت‌کنندگان می‌تواند یک هایکو کتاب ماندگار بسازد.

وی با اشاره به طرح «کتاب جایگزین گوشی و تبلت فرزندان» نیز افزود: این طرح پیشنهادی از طرف مادران است و اگر در خانه فضای مساعدی برای تشویق خواندن باشد، کار آموزشگاه و کتابخانه آسان‌تر می‌شود و فضای عمومی خانه، روش زندگی پدر و مادر و کار آگاهانه آنها با فرزندان، در نگرش فرزندان به کتاب و مطالعه تأثیر همه جانبه‌ای دارد و اگر محیط خانواده، آموزشگاه و کتابخانه با یکدیگر هماهنگ و برانگیزاننده باشند، عادت مطالعه به آسانی در کودک و نوجوان پا می‌گیرد و ریشه می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در این طرح پیشنهادی که سوی مادران دغدغه‌مند مطرح شد اینکه اکثراً کودکان و نوجوانان آنان بیشتر وقت خود را خصوصاً در تعطیلات تابستانی به گوشی و فضای مجازی مشغول هستند که نگرانی برایشان شده بود به همین دلیل درخواست کتاب و امانت کتاب از کتابخانه و تحویل و خواندن کتاب‌ها برای کودک نمایند تا اوقاتی هر چند کوتاه اما پر انرژی و پر فایده برای کودکانشان درست کنند و مدتی هرچند کوتاه از فضای مجازی دور باشند و این شیوه کتاب و کتابخوانی کم کم عادت روزمرگی‌شان شود.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

کتاب‌رسان سیار برای بانوان روستایی

وی با اشاره به طرح «کتاب‌رسان سیار» گفت: با توجه با خانه‌دار بودن اکثر بانوان روستا و کارگر بودن مردان روستا ساعات فعالیت کتابخانه با ساعات کار این افراد همخوانی ندارد و بنابراین کتابخانه بالو برای استفاده این عزیزان و علاقه‌مندان به کتاب، کتاب‌هایی را که بیشتر خوانده می‌شوند و یا جدید هستند و یا سایر کتاب‌ها، با تماس با کتابخانه و درخواست کتاب مورد نیازشان، را به وسیله رابطان نوجوان برای خانم‌های خانه‌دار و یا افرادی که فرصت رفت و آمد به کتابخانه را ندارند می‌فرستیم تا آنها هم از کتاب‌ها استفاده کنند و این نوجوانان رابط می‌توانند از حق عضویت رایگان و اینترنت رایگان در کتابخانه استفاده نمایند.

وی جشن نوروز در کتابخانه، تهیه و خوانش کتاب‌های دوزبانه، کارگاه نقاشی خلاق همراه کتاب‌خوانی و قصه گویی، تشکیل حلقه‌های کتاب‌خوانی نوجوانان روستا، اهدا دانایی با کتاب‌های اهدایی به کتابخانه بامداد امید بالو، کلاس‌های روان‌خوانی کتاب و اجرای طرح کاروان جهادی کتاب از دیگر برنامه‌هایی عنوان کرد که در این کتابخانه برگزار شده است.

مسئول کتابخانه عمومی «بامداد امید» روستای بالو گفت: کتابخانه «بامداد امید» روستای بالو در ششمین و هفتمین دوره از جشنواره روستاهای دوستدار کتاب مقام شایسته تقدیر را کسب کرده و امسال در دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با بیش از ۵۲ برنامه ثبت شده و ۱۲ برنامه پیشنهادی برای اجرا منتخب کشوری شده است.

چرا «بالو» دوستدار کتاب شد/ دغدغه‌های کتابی، سفیران کوچک را کتاب‌رسان زنان روستا کرد

به گزارش ایبنا؛ در این دوره از مجموع ۲۵۱ روستای شرکت‌کننده که از ۱۴۷ شهرستان استان‌های کشور در دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شرکت کردند، ۲ جامعه عشایری، ۱۲ روستای دوستدار کتاب و یک روستای استمرار دوستدار کتاب انتخاب شدند و ۹ نفر از برگزیدگان این جشنواره از کتابداران پر تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که نقش محوری در برگزاری طرح‌های موفق در دهمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب داشتند.

کتابخانه مستقل «بامداد امید» روستای بالو شهرستان ارومیه امسال منتخب در دهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها