یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
خانه‌ای سبز با کتاب

آذربایجان‌غربی - بانوان سالمند ارومیه‌ای در خانه سبز یک‌روز از هفته خود را مختص کتابخوانی کرده و با برگزاری دورهمی‌هایی، در کنار هم کتاب می‌خوانند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: کتابخوانی در خانه سالمندان می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و مفید باشد. این فعالیت نه تنها سرگرمی و آرامش برای سالمندان فراهم می‌کند، بلکه مزایای بسیاری برای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی آنان دارد. در این راستا ترجیحاً کتاب‌هایی انتخاب می‌شوند که با علایق و سوابق فرهنگی سالمندان هماهنگ باشد. داستان‌های کوتاه، رمان‌های کلاسیک و کتاب‌های تاریخی می‌توانند جذاب باشند.

همچنین تشکیل جلسات گروهی کتابخوانی می‌تواند به ایجاد حس اجتماع و تعامل اجتماعی کمک کند. این جلسات می‌توانند به بحث و تبادل نظر درباره کتاب‌ها بپردازند و برای سالمندانی که مشکل بینایی دارند، نسخه‌های صوتی کتاب‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

دعوت از نویسندگان برای گفت‌وگو یا امضای کتاب می‌تواند تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای سالمندان باشد و ایجاد یک فضای آرام و دلنشین برای کتابخوانی در خانه سالمندان می‌تواند علاقه به خواندن را بیشتر کند.

خانه سبز مکانی برای بانوان سالمندان ارومیه است که روزانه پذیرای سالمندان بوده و این خانه سبز ویژه بانوان است.

خانه‌ای سبز با کتاب

بانوی کتاب‌دار ارومیه‌ای مروج کتابخوانی در خانه سبز

فریبا رضاقره باغ، کتاب‌دار ارومیه و مسئول بخش گروه‌های خاص کتابخانه مرکزی ارومیه، به خبرنگار ایبنا در ارومیه گفت: مطالعه کتاب می‌تواند نقشی موثر در تقویت حافظه سالمندان داشته باشد.

وی افزود: انتخاب کتاب‌ها و نوع فعالیت‌های کتابخوانی باید به گونه‌ای باشد که ذهن سالمندان را به چالش بکشد و فعال نگه دارد.

این کتاب‌دار ارومیه‌ای ادامه داد: در این راستا من هر هفته یک‌روز به خانه سبز ارومیه می‌روم و دورهمی کتابخوانی برپا می‌کنیم و حتی در این جلسات عروسک گردانی طبق کتاب مورد نظر نیز داریم.

خانه‌ای سبز با کتاب

بزرگسال دنیا دیده جایگزین کلمه سالمند

قره‌باغ بیان کرد: همچنین هر ۱۵ روز یکبار نیز بزرگسالان دنیا دیده به کتابخانه مرکزی مراجعه کرده و در این مکان کنار هم کتاب می‌خوانیم.

وی در مورد کلمه «بزرگسال دنیادیده» نیز گفت: این لغت را هم به جای کلمه سالمند استفاده می‌کنم و حتی در این مورد طرحی هم بود که خیلی دوست داشتم اجرایی کنم ولی فعلاً موفق نشدم.

قره‌باغ افزود: اگر مسئولان و خیرین کمک کنند که بتوانیم فضایی مناسب برای سالمندان در کتابخانه مرکزی داشته باشیم، بسیار خوب است؛ فضایی که دلچسب برای این قشر از جامعه باشد چون واقعاً این افراد زمان زیاد دارند و در خطر آلزایمر و افسردگی‌های خاص خود را دارند و کتاب نوعی درمان برای این افراد است.

عضویت بیش از ۱۶۰ نفر در بخش ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه

وی ادامه داد: قصه‌گویی به زبان اشاره، کارگاه‌های آموزشی برای کسب و کار خانگی، کلاس‌های آموزشی جمله سازی، نقاشی، برپایی نمایشگاه توانمندی در هفته ناشنوایان، آموزش زبان اشاره و برگزاری کلاس‌های کمک درسی از جمله فعالیت‌های قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه است.

قره‌باغ گفت: در قسمت ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه ۱۶۲ نفر عضو هستند که در تمام برنامه‌ها حضور فعال دارند.

مسئول بخش گروه‌های خاص کتابخانه مرکزی ارومیه ادامه داد: متولیان امر کتاب و کتابخوانی تمامی شرایط مطلوب را از لحاظ فضای کتابخانه‌ای، منابع اطلاعاتی و … برای اقشار مختلف کتابخوان فراهم کنند تا مردم از گروه‌های مختلف برای پر کردن اوقات فراغت خود و کسب علم و دانش و حصول آگاهی به کتابخانه‌ها رو آورده و استفاده کنند.

خانه‌ای سبز با کتاب

وجود بیش از ۳۰۰ جلد کتاب در کتابخانه «خانه سبز»

فاطمه متقرب، مدیر مسئول سالمندان خانه سبز ارومیه نیز به خبرنگار ایبنا گفت: خانه سبز از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در ارومیه آغاز کرده و مجوز پذیرش بانوان بالای ۶۰ سال با ظرفیت ۵۰ نفر را دارد و روزانه ۲۰ نفر مراجعه کننده دارد.

وی افزود: ما در این مرکز تمام فعالیت‌های درمانی و فرهنگی را داریم و هفته‌ای یک روز را مختص به کتاب و کتابخوانی کردیم چون معتقد هستیم که کتاب نوعی درمان برای سالمندان است.

متقرب ادامه داد: در خانه سبز کتابخانه‌ای با بیش از ۳۰۰ جلد کتاب داریم که حتی به سالمندان امانت می‌دهیم.

وی گفت: کتابخوانی برای سالمندان تاثیرات مثبت زیادی داشته که حتی در طرز برخورد این قشر با فرزندان و نوه‌های آن‌ها نیز موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها