به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، در ششمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی ظهر دوشنبه کارگاه تخصصی آموزش داستان با تدریس سید میثم موسویان در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار شد.
در این کارگاه سید میثم موسویان مؤلفههای تبدیل به یک نویسنده خوب را از ابتدا مورد تاکید قرارداد و اظهار کرد: در گام نخست برای نویسنده خوب بودن باید ایمان به نویسندگی داشت و آن را بزرگترین کار بشیریت دانست و در گام بعدی ایمان به هنر نویسندگی خود را با اجرای قانون ۱۰ هزار ساعت برای پیشرفت و تبدیل شدن به یک نویسنده خوب را تقویت کرد.
وی با تاکید بر اینکه یک نویسنده خوب باید مهارت هر روز نوشتن را کسب کند، افزود: یکی از مهمترین اقدامات در مسیر نویسندگی تکنیک هر روز تکرار کردن نوشتن است به طوری که روزانه به صورت مرتب در یک بازه زمانی مشخص، در یک مکان خاص و با یک ژورنال و استایل خاص خود نوشتن را تمرین کرد یعنی یک سقفی برای نویسندگی داشت تا مغز با شرطی شدن به نوشتن معتاد شود تا زمانی که تبدیل به عادت شود.
مدرس کارگاه تخصصی آموزش داستان در کرمانشاه ادامه داد: پس از تثبیت و عادت به نوشتن در اقدام بعدی باید بازه زمانی تمرین خود را برای نوشتن خود بالا برد و از نشانههای عادت کردن این است که وقتی یک روز همان کار را انجام ندهی انگار چیزی را گم کردهاید یا چیزی را کم دارید.
موسویان تصریح کرد: در گام بعدی پس از عادت کردن باید به مطالعه مطالب نویسندگان بزرگ پرداخت چرا که بزرگترین نویسنده کسی است که نوشتهها و داستانهای دیگران را مطالعه میکند و از نوشته بقیه با طرح این سوال که چه چیزی میتوان از آن یاد گرفت به جزییات توجه میکند.
وی عنوان کرد: برای اینکه نویسنده خوبی باشید به ناچار باید از برخی نقشهای خود در خانواده، محل کار و… گذشت به عنوان مثال یک نویسنده خوب یک رفیق خوب، یک همسر خوب، یک فرزند خوب و… نخواهد بود چرا که زمان و انرژی خود را صرف نویسندگی و توجه به جزبیات برای نوشتن میکند.
مدرس کارگاه آموزش داستان در کرمانشاه ایجاد روحیه نقد و انتقاد را یکی از ویژگیهایی دانست که نویسنده حرفهای رفته رفته ان را کسب میکند و گفت: در این راستا با نقد داستانها دیگر مثل روزهای نخست لذت اولیه را نخواهد برد بلکه بیشتر به جزییات توجه میکند و ذهن او به دنبال یافتن نکات جدید خواهد بود.
موسویان در پایان تدریس خود در کارگاه آموزشی داستان هنر را ابزاری دانست که هنرمند به وسیله آن گارد منطقی مخاطب خود را بشکند و تاکید کرد: مهمترین ابزار برای نوشتن ذهنی خلاق و هنرمند است و برای تحقق این امروز انسان باید از هر دو نیم کره مغز خود استفاده کند و فردی که از این دو با هم استفاده کند هنرمند است و هنرمند در اینجا یعنی کسی که مردم را از حالی که به آن خو کردهاند در بیاورد و آنها را با نوشته خود آگاه کند.
در ادامه این استاد و مدرس در کارگاه آموزشی داستان نویسی در گفتوگو با خبرنگار ایبنا مطرح کرد: در این کارگاه که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه برگزار شده شاهد حضور نویسندگان این استان هستیم که در این فرصت تجربههای تبدیل شدن به یک نویسنده حرفه و مسیری که باید طی کند مورد بحث قرار گرفت.
وی با تاکید بر رفع ابهام و پاسخ به سوالات نویسندگان حاضر در کارگاه داستان نویسی، اضافه کرد: در این راستا در خصوص هنر و هنر داستان نویسی صحبت شد و سوالاتی که پیش پای نویسندگان حرفهای است رفع شد و در نهایت چطور بفهمیم استعداد نویسندگی داریم یا نه، چگونه بفهمیم استعداد نویسندگی داریم و داریم، چرا ما داستان را به عنوان یک هنر انتخاب میکنیم و ایمان به اینکه نویسندگی غنی ترین هنری است کن میتوان هنر خود را به آن منتقل کرد از جمله سرفصلهای مطرح شده در این کارگاه بود.
۵۵ علاقهمند به داستان نویسی در کارگاه آموزش داستان کرمانشاه شرکت کردند
همچنین پیمان جسری رییس گروه اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه گفت: در پی برگزاری برنامههای هفته کتاب و کتابخوانی امروز ۲۸ آبان ماه ششمین روز هفته کتاب و کتابخوانی دوره کارگاه داستان نویسی آموزش داستان تدارک داده شد و طی فراخوانی که داده شد ۵۵ نفر از علاقه مندان مشارکت کردند.
وی خاطرنشان کرد: این کارگاه با همکاری خانه کتاب در ۲ بخش برنامهریزی شده که بخش نخست آن تئوری و آموزشهای استاد انجام شد و بخش دوم آن به صورت عملی و به صورت نوشتن داستان فی البداهه توسط شرکت کنندگان انجام گرفت و در پایان این کارگاه گواهینامه به تمامی شرکت کنندگان اعطا خواهد شد.
نظر شما