به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، پیش از ظهر سهشنبه در هفتمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی زنگ مفاخر و مشاهیر فرهنگ و هنر شامل برنامههای کتابخوانی، شعرخوانی ارائه پژوهشهای دانشآموزان در زندگی و احوال مفاخر فرهنگ و هنر استان در دبیرستان هوشمند کرمانشاه با حضور معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صدا درآمد.
هیچ ابزار فرهنگی به اندازه «کتاب» در تعیین سرنوشت و هویت بخشی به افراد اثرگذار نیست
حامد دمیاد، معاون فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در بین دانش آموزان مدرسه هوشمند با طرح پرسشی با عنوان فرهنگ یعنی؟ ظهار کرد: یکی از تعاریف جامع و کامل فرهنگ را میتوان «هویت» دانست، هویت چیزی است که به اندیشه، وجود و فکر ما بر میگردد بنابراین فرهنگ دقیقاً نقطهای است که میتوان میزان اثرگذاری خود را تعیین کرد.
وی با تاکید بر اینکه هر فردی به تبع میزان هویتی که دارد، میتواند اثرگذار باشد، افزود: هویت ما تعیین میکند که چگونه انسانهایی باشیم، چگونه نقش تاثیرگذاری داشته باشیم و در نهایت تعیین میکند که چگونه انتخاب کنیم و در مسیر پیش روی خود موثر گام برداریم.
دمیاد تصریح کرد: هنرمندانی همچون شامی کرمانشاهی، خسرو پرهام، جلال الدین کزازی و… بسته به نوع هویتی خود مسیری را انتخاب کردند که امروز از آنها به عنوان الگوهای عرصه ادب و هنر یاد میشود و این یعنی انسان باید بداند که در بزنگاههای زندگی خود در زمان و مکان درست چه انتخابی داشته باشد که مسیر موفقیت او را رقم بزند.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه یکی مولفههای فرد هویتمدار را شناخت الگوهای زندگی و الگوهای جامعه دانست و عنوان کرد: شما دانش آموزان امروز اگر میخواهید پرچمتان بالا برود باید بدانید که پرچمتان تنها با هویت، فرهنگ و مفاخر شهر و کشورتان بالا میرود و در این مسیر شمایید که مشخص میکنید که چه آیندهای برای خودتان تعیین کنید و آینده سازی برای ایران و نسل آینده خود باشید.
دمیاد با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد: اگر میخواهید در مسیر درست زندگی قرار بگیرید باید با کتاب انس بگیرید چرا که هیچ ابزار فرهنگی به اندازه کتاب ماندگار و اثرگذار نیست و اگر میخواهید برای جامعه الگو باشید و در محیط پیرامون خود تغییر ایجاد کنید حتماً باید با علم و دانش پیشرفت تا جایی که از شما یک انسان دغدغهمند بساز و اگر این گونه پیش برود بی شک موفق خواهید شد.
وی با تاکید بر حمایت از طرحهای استعدادیابی در عرصه هنر و ادب در مدرسه هوشمند، بیان داشت: با توجه به اهمیت این عرصه اگر اقدامی در این راستا به منظور کشف استعدادهای هنری انجام بگیرد مورد استقبال و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار خواهد گرفت تا هنرمندانی شناسنامهدار تربیت کنیم و عضو صندوق هنر خواهند شد و همچنین و آمادگی همکاری برای برگزاری کارگاههای تخصصی با مدرسین تراز کشوری را خواهیم داشت.
گردونه کتاب با هدف ترویج و تقویت روحیه کتابخوانی در مدرسه هوشمند راهاندازی شد
همچنین مهدی رضایی، مدیر دبیرستان هوشمند کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت یک هزار نفری این مدرسه، بیان کرد: این مدرسه هم اکنون ۵۰۰ دانش آموز و ۷۰ نیروی فعال داشته و با توجه به اینکه پیشرفت در هر عرصه نیازمند عملی سازی ایدهها دارد، برنامههای توسعهای برای این اقدام در نظر خواهیم داشت.
وی افزود: بر اساس نیازسنجیهای انجام شده این مدرسه در نظر دارد با زمین ۵۰۰۰ متری خریداری شده در کنار مدرسه هوشمند کارگاهها و بخشهایی برای حرفهای سازی آموختههای دانش آموزان راه اندازی کند که با این اقدام دانش آموزان در کنار درس و مطالعه وارد فضای تجربی و عملی خواهد شد که به آنها کمک میکند از همان مقطع اول دبیرستان تولید را شروع و وارد بازار کار شوند.
مدیر دبیرستان هوشمند استان کرمانشاه با اشاره به دستاوردهای این مدرسه و کسب مقامهای برتر در جشنوارههای متعدد دانشآموزی در سطح کشوری و استانی، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این مدرسه که برای نخستین بار در کشور توسط مدرسه هوشمند استان کرمانشاه رونمایی شد صب سامانهای روی کلاس درس دانش آموزان بوده که از این طریق ولیا میتوانند موارد انضباطی، تشویقیها و نمره فرزندان خود را رصد کنند.
رضایی با تاکید بر هوشمند ازی ۱۰۰ درصدی کلاسهای درس در مدرسه هوشمند، بیان داشت: این مدرسه حتی در دوران کرونا نیز پس از تعطیلی مدارس سراسر کشور به دلیل هوشمندسازی کلاسهای درس خود از همان روز نخست با حضور معلمها در کلاس درس آموزش مجازی خود را به صورت ضبط مباحث درسی در سر کلاس انجام داده و به دست دانش آموزان میرساند و همان مباحث درسی به دلیل کیفیت بالایی داشتند مورد استفاده در شبکههای آموزش استانی و کشور قرار میگرفت.
این مدرسه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گردونه کتابی با عنواین متنوعی تهیه کرده که به منظور آشنایی دانش آموزان و تریج کتابخوانی بین آنها به صورت روزانه در کلاسهای درس میگردد و از دانش آموزان خود خواسته که پس از مطالعه هر کتاب چکیدهای از آن را بر روی برگه بنویسید تا هم کتاب خواندن را تمرین کنند هم به مهارت چیکده نویسی مسلط شوند.
نظر شما