چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
آموزه‌های «تکتا»ی چهارم برای صنعت نشر ایران چیست؟

چهارمین شماره از تکتا (تصویر کتاب ایران) به تحلیل و داده‌کاوی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا گزارش‌های تکتا (تصویر کتاب ایران)، به‌عنوان اولین سلسله گزارش‌های داده‌محور در حوزه کتاب، با هدف شفاف‌سازی و فراهم آوردن بستری برای تحلیل‌های عمیق‌تر، در تلاش است قدمی اساسی در این مسیر بردارد. شفافیت در ارائه داده‌ها و تحلیل‌های بی‌طرفانه، از اصول اساسی این مجموعه گزارش‌هاست؛ چراکه تنها از طریق شفافیت می‌توان به درک عمیق‌تری از واقعیت‌های بازار در دو سمت عرضه و تقاضا رسید. داده‌ها نه‌تنها ابزار مدیریت، بلکه نقشه راهی برای آینده‌اند که با تکیه بر آن‌ها می‌توان حرکت‌های استراتژیک و هوشمندانه‌تری در صنعت نشر انجام داد.

تکتا که پیش از این در سه شماره به بخش مجازی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۳۱ سال تولید کتاب کودک و نوجوان در ایران و نگاهی به سامانه «بازارکتاب» در سال ۱۴۰۲ پرداخته بود، در تازه‌ترین شماره خود به داده‌کاوی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پرداخته است.

گزارش تکتای شماره چهار، با تحلیل دقیق رفتار خریداران در بخش مجازی دوره سی‌وپنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تلاش می‌کند تا به پدیدآورندگان، ناشران، موزعان، کتابفروشان، سیاست گذاران و فعالان این حوزه دیدی شفاف و عملیاتی ارائه کند تا از این رهگذر گام‌های موثرتری در بهبود زنجیره تولید و توزیع کتاب در کشور برداشته شود.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به موضوعیت کتاب به‌عنوان یک ماهیت مستقل و ملاحظاتی درباره ارقام مالی با ذکر نام فروشندگان، ناشران و… داده‌های این گزارش بر مبنای تعداد نسخه تنظیم شده است.

اما چرا گزارش تکتای چهارم اهمیت دارد. تصویر زیر روشن‌کننده این معناست:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119091936.jpeg

تکتای چهارم در چهار فصل به مخاطبان ارائه شده است: «نمایشگاه در یک نگاه»، «تحلیل رفتار کتاب‌دوستان»، «ناشران و کتابفروشی‌ها» و «درباره بسته‌های ارسالی».

در فصل اول ابتدا اعداد و ارقام مرتبط با بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شرح زیر ارائه شده است.


https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092112.jpeg

تکتا در این بخش ثابت کرده که اگر اگر تمام نسخه‌های فروش‌رفته در بخش مجازی نمایشگاه کتاب سی‌وپنجم (با فرض قطع رقعی) را به صورت متوالی در کنار هم قرار دهیم، به طولی معادل ۲۹۹ کیلومتر دست خواهیم یافت که این مقدار تقریباً ۳۰ برابر سطح زمین تا لایه اوزون است. اما در این دوره از نمایشگاه ۱۸۵۵۳۸ نفر کتاب‌های خود را از بخش مجازی نمایشگاه خریداری کردند. در مقایسه با دوره‌های پیشین بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باید گفت که در دوره اول نمایشگاه مجازی که در بهمن سال ۹۹ اجرا شد، ۱۶۱۱۲۵ نفر خریدار داشت. در سال دوم که تبلیغات گسترده‌تر شد، تعداد مخاطبان به ۱۸۰۷۹۱ نفر رسید. از سویی چون فاصله بهمن ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ کم بود و همچنین بخش حضوری نمایشگاه نیز مجدداً آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۱، ۱۷۶۴۳۹ نفر و در سال ۱۴۰۲، ۱۸۰۳۲۸ نفر و در سال ۱۴۰۳ نیز ۱۸۵۵۳۸ خریدار کتاب‌های خود را از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران تهیه کردند.

تصویر زیر اطلاعات بیشتری را درباره این موضوع در اختیار قرار می‌دهد:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092239.jpeg


همچنین بخش مجازی این دوره از نمایشگاه کتاب تهران به نسبت دوره‌های قبل از نظر تعداد عناوین ارائه داده شده به مخاطبان نیز رکورددار بود. تعداد عناوین عرضه شده در سال ۹۹، ۱۶۳۲۵۷ عنوان بود، در سال ۱۴۰۰، ۱۹۷۳۳۵ عنوان، در سال ۱۴۰۱، ۲۱۷۸۵۴ عنوان، در سال ۱۴۰۲، ۲۶۹۳۴۷ عنوان و در سال ۱۴۰۳ نیز ۳۱۵۳۸۵ عنوان و به مردم عرضه شده است. تکتا این داده‌ها را از طریق تصویر زیر به مخاطبان ارائه داده است

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092501.jpeg


همچنین متوسط خرید هر حساب کاربری (حقیقی و حقوقی) در بخش مجازی ۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان بود و به طور متوسط هر خریدار هفت کتاب را تهیه کرده است. داده های نمایشگاه دوره قبل بیانگر وجود اختلاف ۴۰ هزار تومانی بین میانگین ارزش محصولات عرضه شده و میانگین ارزش محصولات خریداری شده بوده است.

نمودار زیر تحولات دیتاها و داده‌های بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم به نسبت دور قبل چنین تحلیل کرده است:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092556.jpeg


فصل دوم تحلیل رفتار کتاب‌دوستان بر اساس داده‌های بخش مجازی نمایشگاه سی‌وپنجم است. بر اساس داده‌های به دست آمده از نمایشگاه ۹۷۹۹ نفر در هر پنج دوره نمایشگاه مجازی کتاب شرکت کرده و کتاب‌های خود را خریداری کرده‌اند. ۲۰۳۴۱ خریدار در چهار دوره از نمایشگاه مجازی شرکت کرده‌اند و ۴۳۳۶۸ نفر در سه دوره از نمایشگاه حضور داشته‌اند. اما در مجموع ۵۸۶۴۴۰ نفر به طور یکتا در پنج دوره نمایشگاه مجازی کتاب خریده‌اند. تصویر زیر آمار گویایی از مخاطبان را ارائه می‌دهد:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092658.jpeg


اما این مخاطبان از کدام استان‌ها بودند؟ داده‌ها نشان دهنده آن است که استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان ۶۱ درصد از خرید را بر اساس تعداد نسخه به خود اختصاص دادند. استان‎‌هایی که تقریباً ۶۰ درصد جمعیت کشور را در خود دارند. از سویی چهار استان ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی نیز سه‌درصد از خرید کل کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بیشتر میزان خرید براساس نسبت تعداد خریداران به جمعیت، مربوط به استان‌های قم، تهران، سمنان و یزد بوده است. براساس داده‌های به‌دست آمده به نظر می‌رسد سرانه خرید در استان‌های مرکزی به نسبت استان‌های پیرامون بالاتر است. به تصویر زیر دقت کنید:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092742.jpeg


همچنین در بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سبد خرید مردها پرتر از سبد خرید خانم‌ها بود. به طور کل ۵۸.۲ درصد خریداران را مردها و ۴۱.۸ درصد خریداران را زن‌ها تشکیل می‌دادند. به‌طور متوسط در سبد آقایان ۱.۴ کتاب بیشتر نسبت به خانم‌ها قرار داشت؛ همچنین در ترکیب جمعیتی مخاطبان، جوانان بیشتر از دیگران کتاب خریدند.

تصویر زیر روایتی از این داده‌ها را به‌دست می‌دهد

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092843.jpeg


درباره دسته‌بندی محتوایی کتاب‌های فروش رفته نیز تکتا اشاره کرده که ۷۰.۵۷ درصد کتاب‌های عمومی، ۱۹.۴ درصد کتاب‌های کودک، ۷.۲۲ درصد کتاب‌های آموزشی و مابقی را نیز کتاب‌های کمک آموزشی، کمک آموزشی کودک و سایر (لاتین و عرب) تشکیل می‌دادند.

تصویر زیر روایت گویاتری از این داده‌ها را به دست می‌دهد:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119092932.jpeg


تحلیل پرمخاطب‌ترین گروه‌های موضوعی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز از دیگر مباحث تکتای شماره چهارم است. بر این اساس چهار گروه پرمخاطب «کودک و نوجوان»، «ادبیات»، «دین» و «علوم اجتماعی» بیش از ۶۰ درصد کتاب‌های فروش رفته را به خود اختصاص داده‌اند. به تصویر زیر دقت شود

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093029.jpeg


همچنین در این گزارش پرفروش‌ترین کتاب‌های این نمایشگاه نیز به این شرح معرفی شده‌اند: «راه رشد»، «تکه‌هایی از یک کل منسجم»، «منم می‌شم یه حاج قاسم»، «کهکشان نیستی»، «شازده کوچولو»، «ترجمه الغارات»، «سمفونی مردگان»، «خون دلی که لعل شد»، «شب‌های روشن» و «آسیب شناسی روانی بر اساس TR – ۵ – DSM» از پرفروش‌ترین عناوین بودند. قرآن کریم از چرخه بررسی تکتا خارج بوده است، چرا که کلام‌الله مجید به خاطر تفاوت ماهیتی با سایر کتاب‌ها و فراگیر بودن مخاطبان آن از پر تقاضاترین کتاب‌ها در بخش مجازی نمایشگاه بود و اگر با باقی کتاب‌ها مقایسه می‌شد، در ردیف اول قرار می‌گرفت.

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093110.jpeg

این میان اسامی ۳۰ پدیدآورنده‌ای که کتاب‌هایشان از پرفروش‌ترین‌های این نمایشگاه بوده به شرح زیر است: علی صفایی حائری، محسن عباسی ولدی، غلامرضا حیدری ابهری، مرتضی مطهری، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، محمدصادق حائری شیرازی، فئودور داستایفسکی، مژگان شیخی، حسین فتاحی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، کلر ژوبرت، ناصر کشاورز، مهدی الهی قمشه‌ای، محمدرضا حدادپور جهرمی، سروش حبیبی، تارا کثیری، مهدی آذریزدی، آلبر کامو، محمد حمزه‌زاده، جواد کریمی، محمدحسن وکیلی، اروین دی یالوم، شکوه قاسم‌نیا، زهرا موسوی، صدف همتی، جیمز کلیر، محبوبه نجف‌خانی، مهدی گنجی، آلن دوباتن و آناهیتا حضرتی کیاوندانی


https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093150.jpeg

از دوره نخست نمایشگاه مجازی تا بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقبال به کتاب‌های تالیفی روند تصاعدی داشته است.

تصویر زیر گویای این مطلب است:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093225.jpeg

فصل سوم از چهارمین شماره تکتا به ناشران و کتابفروشی‌های حاضر در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اختصاص پیدا کرده است. تعداد کل فروشندگان حاضر در نمایشگاه مجازی شامل ۲,۱۱۱ ناشر (۸۸ درصد) و ۲۹۱ کتاب فروشی (۱۲ درصد) بوده است. بیش از ۹۱ درصد از تعداد کتاب‌های فروخته شده مربوط به فروشندگان (ناشران و کتابفروشی‌های) استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و فارس است.

سهم ناشران ۲۶ استان دیگر از کتاب‌های فروخته شده نیز کمتر از ۹ درصد است:

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093314.jpeg


انتشارات قدیانی، نشر معارف، انتشارات سوره مهر، انتشارات ارجمند، نشر افق، انتشارات سمت، نشر چشمه، نشر پرتقال و انتشارات نردبان ۹ ناشر پرمخاطب نمایشگاه هستند که بیش از یک درصد از سهم بازار را داشته‌اند. کتابفروشی‌های کتاب‌رسان مشهد، دنیای کتاب قم، کتاب واحه، جنگل جاودانه رشت، ایده بوک، حکمت دانشگاه اصفهان، شهید کاظمی و پاتوق. کتاب اراک بیشترین فروش را بین کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه داشته‌اند. همچنین تعداد کتاب‌فروشی‌ها رشد قابل توجهی در نمایشگاه داشته است، در حالی که کتابفروشی‌ها تنها در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ در نمایشگاه حاضر بوده‌اند

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093356.jpeg


در نهایت فصل چهارم از تکتای چهارم نیز درباره بسته‌های ارسالی است. در این نمایشگاه تعداد ۸۵۸ هزار مرسوله توسط شرکت پست ارسال شد که به طور متوسط هرکدام چهار روز در راه بودند تا به مقصد خود برسند

طولانی‌ترین مسیر پیموده شده برای ارسال یک مرسوله نیز ۲۳۲۹ کیلومتر بوده است

https://ketab.ir/images/CkUploads/20241119093430.jpeg


در این گزارش صرفاً تعدادی از تصویرهای داده‌کاوی بخش مجازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شده است. فایل کامل تکتای شماره چهارم از اینجا قابل دریافت

است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها