سرویس استان های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مرتضی حاتمی: شاهین فولادوند، متولد ۱۳۷۰ در ایلام، نویسنده جوان و پرتلاشی است و در قالبهای داستان و رمان و فیلمنامه مشغول نوشتن. چهارمین اثرش؛ آدمک مخوف بعد از کتابهای اشک عشق، شب تلخ و نوازشهای عاشقانه در قالب فیلمنامه سال گذشته منتشرکرد و هم اکنون در حال نگارش رمانی اجتماعی است. گفتوگوی ایبنا را با او میخوانید:
- کارکرد کافههای کتاب در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب در ایلام را چگونه ارزیابی میکنید؟
کافهکتاب یکی از روشهایی است که مردم را به کتاب و کتابخوانی جذب می کند و میتواند ایده خوبی باشد. اگر کافهکتابها در مسیر مشخصی گام بردارند مطلوب و موثرتر خواهد بود؛ مثلاً در جهت رشد برنامههای فرهنگی و نقد کتابهای مختلف پیش برود و این برنامهها و جلسات بهطور منظم و مداوم در آنها اجرا شود تاثیر مثبتتری میتواند در رشد و ترویج کتابخوانی داشته باشد.
- برای رونق بهتر و تاثیرگذارتر کافهها در این مسیر چه پیشنهادی دارید؟
کافهکتابها پاتوق مناسبی برای افراد اهل هنر و کتاب است؛ اما ممکن است که کتابخوانی هم از آنها بیرون نیاید. بیشتر کافهها یک نام (کافه وکتاب) را بهدوش میکشند و در بیشتر مواقع گپزدنهای دوستانه بر کتابخوانی برتری بیشتری دارد و نباید که چنین باشد. پیشنهاد من این است که مراسم رونمایی کتابها، جلسات کتابخوانی، نقد و معرفی آثار نویسندگان در این فضاها بهطور مستمر اجرا شود.
- ذائقه کتابخوان امروز بیشتر بهسمت چه کتابهایی تمایل دارد؟
این موضوع در زمانهای مختلف دستخوش تغییرات زیادی بوده. یادم هست در دهههای گذشته اکثریت مردم بهدنبال خواندن کتابهای عامهپسند و رمانهای عاشقانه میرفتند و بعدها هم بیشتر بهسمت کتابهای کلاسیک و فلسفی سوق پیدا کردند. اما امروزه کتابهای روانشناسی تبدیل به غول بزرگی در قفسه کتابفروشیها شده و آنقدر خودنمایی میکنند که کتابهای خوب و باارزش از چشم مخاطب افتادهاند. این کتابها نویسندگان فعال اینستاگرامی دارند و بدون هیچ پیشزمینهای از نوشتن و نویسندگی متنهای اینستاگرامی را در یک کتاب جمعآوری کرده و اینگونه جولان میدهند که متأسفانه همان فضا هم در معرفی و تبلیغات اینگونه کتابها تمام تلاش میکند که مخاطبان بهسوی مطالعه آنها بروند. این کتابها بدون داشتن هیچگونه بار علمی به فروش میروند و میبینیم که چاپهای متعددی هم دارند. دسته دیگر از مخاطبان نوجوانها هستند که بیشتر بهسمت کتابهای ترجمهشده تینایجری میروند که متاثر از انیمههای فانتزی_ژاپنی نوشته شده و بسیار پرفروش هم هستند.
- با وجود گسترش فضای مجازی در جهان انسان معاصر، از دریچه نگاه شما وضعیت آینده کتاب و کتابخوانی چگونه خواهد بود؟
حوزه کتاب و کتابخوانی واقعاً حال و روز خوبی ندارد و کتاب در باتلاقی فرورفته که نجاتش به این راحتیها امکانپذیر نیست و یک مشکل ریشهای و عمیق است. این کالای باارزش جای چندانی در سبد خرید اغلب خانوادهها ندارد و مردم سالی یک جلد کتاب کوچک هم نمیخرند. فضای مجازی هم در معرفی کتابها تاثیر خوبی دارد، اما میتواند یک عامل آسیبزا و مخرب هم باشد. همین در دسترس بودن کتابهای گوناگون در اینترنت و دانلود راحت آنها با هزینههای خیلی کم و یا رایگان از تاثیرات منفی فضای مجازی است.
- چگونه میتوان از ظرفیت فضای مجازی برای کتابخوانی در جامعه استفاده کرد؟
با کاهش سرانه مطالعه در کشور مواجه هستیم. فضای مجازی میتواند بستری فراهم کند که کتابهای گوناگون در آن معرفی و تبلیغ شود و اگر این تبلیغ و شعار برای حمایت و خرید کتابهای کاغذی باشد، گام مثبتی است. نباید نسخههای دیجیتال بر کتابهای کاغذی ترجیح داده شوند. در فضای مجازی و اپلیکیشنهای مختلف انواعی از کتابهای الکترونیکی با قیمت کم، موجود و در دسترس هستند؛ بنابراین مردم دیگر کمتر به خرید نسخه چاپی آن کتاب روی میآورند و دوباره شاهد کملطفی در حق کتاب و کتابخوانی میشویم. چرا که انواع نسخههای دیجیتالی کتابها راحت در فضای مجازی پیدا میشود و کمتر کسی به سراغ نسخه چاپی آنها میرود.
- سخن پایانی شما را می خوانیم.
کتابخوانی بیشتر باید در بستر کتابخانههای عمومی، تشکیل انجمنهای ادبی و رسانهها رشد کند. کافهکتابها هم اگر هدفمند در راستای فرهنگ کتاب و دانایی به مردم گام بردارند میتوانند بسیار موثر واقع شوند.
نظر شما