سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
«کمی بهار و پنجره» منتشر شد

نخستین مجموعه غزل محسن عابدی جزی با عنوان «کمی بهار و پنجره» توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و روانه بازار نشر شد. عابدی غزل خود را غزلی کلاسیک با نگاه و واژگانی نو می‌داند که به مضمون‌های ریشه‌دار گذشته پرداخته‌ است.\

عابدی جزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه شعر توضیح داد: «کمی بهار و پنجره» نخستین مجموعه شعر من و شامل 30 قطعه غزل است. نیمی از این غزل‌ها مضامین آیینی و دفاع مقدسی دارند و نیمی دیگر با موضوع آزاد، عاطفی و اجتماعی هستند.

وی از غزل خود به عنوان غزل کلاسیک با نگاه و واژگان نو یاد کرد و گفت: در غزل‌هایم سعی کرده‌ام علیرغم نوگرایی از نظر زبانی و مضمونی ارتباط آن‌را با ادبیات غنی فارسی حفظ کنم. نوگرایی این غزل‌ها همانند غزل امروز است، اما مضامین به کار رفته در آن‌ها ریشه در ادبیات گذشته ما دارد.

این شاعر با تاکید بر وجود بازی‌های زبانی بسیار در شعرش اظهار داشت: سعی داشته‌ام تا جایی که در مخاطب دلزدگی ایجاد نکند از بازی‌های زبانی رایج و صناعات ادبی جاافتاده استفاده کنم. اما به طور کلی در فرم و قالب این غزل‌ها نوآوری دیده می‌شود.

وی به هنجار زبانی اشاره و تصریح کرد: بازی‌های زبانی صورت گرفته در این غزل در قالب هنجارهای زبانی و دستوری هستند. به بیان دیگر هنجارشکنی ویژه‌ای در این مجموعه شعر دیده نمی‌شود.

عابدی با تاکید بر دور شدن مجموعه شعرهای جدید از مضمون یادآور شد: اغلب مجموعه شعرهای جدید گرایش‌های زبانی متفاوتی پیدا کرده‌اند و از مضمون دور شده‌اند. بر همین اساس احساس کردم از آن جایی که نگاه به مضمون در سروده‌های من جدی‌تر پیگیری شده و همواره نیز این سعی را داشته‌ام، مجموعه حاضر را منتشر کنم.

وی توضیح داد: متاسفانه شعر امروز به ویژه شعر جوان به سمت و سویی رفته که اگر بخواهیم آن‌را معنی یا ترجمه کنیم غیر‌ممکن است؛ چراکه هیچ مضمونی در دل آن‌ها نهفته نیست. شعر باید لایه‌های زیرین داشته باشد و امکان کشف کردن را به مخاطب بدهد. اما جای خالی چندلایگی شعر در شعر جوان ما بسیار دیده می‌شود.

این شاعر در توضیح علت چند لایه نبودن شعر جوان امروز اظهار داشت: یکی از دلایل آن ساده انگاشتن شعر است. از سوی دیگر شاعران در انتشار کتاب و بالا بردن آمار کتاب‌هایشان عجله دارند و به نوعی به کتاب‌سازی روی آورده‌اند.

وی ادامه داد: اما شاید دلیل دیگر این امر اقتضای جامعه باشد. جامعه‌ای که دچار تکنولوژی شده و مردم زمان کمتری برای مطالعه دارند، شاید شعری را که در نگاه نخست درک کنند، به دیگر سروده‌ها ترجیح می‌دهند. به نظرم کم‌شدن حجم مجموعه‌ها نیز در پاسخ به این نیاز است.

عابدی جزی از سال 1377 شعر را به صورت جدی دنبال کرده است و در حال حاضر دو مجموعه شعر یکی در قالب سپید و دیگری رباعی آماده انتشار دارد.

وی درباره مجموعه شعر سپیدش گفت: در این مجموعه مضامین نوگرایانه‌تری دیده می‌شود و گاهی به فضاهای پست مدرن نزدیک شده است. معتقدم به واسطه ظرف و زمینه شعر سپید می‌توان مضمون و نگاه به روزتری داشت. در این مجموعه نیز من بیشتر به سراغ مضمون‌های فلسفی و عرفانی رفته‌ام.

این شاعر در پایان افزود: رباعی‌های گنجانده شده در مجموعه رباعی آماده انتشار در مضامینی چون آیینی، دفاع مقدس، عاطفی و اجتماعی هستند.

محسن عابدي جزي، شاعر برگزيده بخش شعر «سومين دوره جايزه ادبي قيصر امین‌پور»(شانزدهمين كنگره ادبي دفاع مقدس) و همچنين برگزيده همايش سراسري شعر دفاع مقدس(هيات رزمندگان اسلام در سال 82) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط