دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۸
«پنهان گریه‌ها» منتشر شد

نخستین مجموعه شعر فرهاد صفریان با عنوان «پنهان گریه‌ها» در قالب غزل هفته گذشته توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شد. وی می‌گوید برای این مجموعه ۱۰ سال وقت صرف کرده است._

صفریان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره مجموعه شعر «پنهان گریه‌ها» گفت: این مجموعه دربرگیرنده 32 غزل برگزیده و یک غزل مثنوی با مضمون اجتماعی و عاشقانه است. در تقسیم‌بندی غزل می‌توان این غزل‌ها را به نوعی غزل امروز یا غزل نو نامید.

«پنهان گریه‌ها» نخستین مجموعه شعر صفریان است. این شاعر با تاکید بر این نکته که به عنوان شاعر سخت‌گیری زیادی در انتشار مجموعه اشعارش داشته است، اظهار داشت: حدود 10 سالی است که به صورت جدی شعر و سرودن شعر را دنبال می‌کنم اما همیشه این سخت‌گیری را در انتشار سروده‌هایم داشتم، در نظر داشتم زمانی شعرهایم را منتشر کنم که مطمئن باشم این شعرها ارزش کتاب شدن دارند و مخاطب خود را پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا شعر امروز مخاطب دارد، توضیح داد: تقریبا 70 درصد از سروده‌های شاعران امروز بی‌مخاطب است و می‌توان گفت شعر امروز ما مخاطبی ندارد. شاید یکی از اساسی‌ترین علت‌های این امر بی‌توجهی به علایق و خواسته‌های مخاطب شعر است.

صفریان ادامه داد: شاعر برای خودش شعر می‌گوید و در دنیای درونی خود زندگی می‌کند، دنیایی که گویی هیچ ارتباطی با دنیای مخاطب ندارد. در نتیجه چنین شعری از مخاطب دور می‌شود.

وی با تاکید بر ارتباط با مخاطب و تاثیرگذاری بر مخاطب به عنوان نخستین و مهم‌ترین ویژگی شعر تشریح کرد: شعر امروز ما مخاطب محور نیست. اگر شعری این ویژگی‌ها را نداشته باشد، مخاطب آن شاعران دیگر و یا خوانندگان ویژه‌ای خواهند بود و با استقبال تمام مخاطبان شعر روبرو نمی‌شود.

این شاعر به مخاطب محور نبودن شعر اشاره کرد و توضیح داد: اگر شعر خواسته‌ها و انتظارات مخاطب را برآورده نکند، تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارد و انگیزه‌ای برای خواندن شعر ایجاد نمی‌کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که چه عواملی در ارتقای سطح کیفی شعر موثر است، اظهار داشت: نخستین و اساسی‌ترین عامل در این زمینه مطالعه، به ویژه مطالعه شعر خوب است. اما من خود به جلسات نقد و بررسی شعر اعتقادی ندارم و فکر نمی‌کنم چنین جلساتی تاثیر چندانی در ارتقای سطح کیفی شعر داشته باشند.

«پنهان گریه‌ها» در 3000 نسخه و توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و روانه بازار نشر شده است.

سید ضیاء‌الدین شفیعی، مدیر موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت مقدمه‌ای بر مجموعه شعر «پنهان گریه‌ها» نوشته و در این مقدمه آورده است: «فارغ از این‌که در کجای جهان باشید و با چه زبان و آیینی، کافی است صبح که از خواب بر می‌خیزید و از پنجره‌ اتاق هرچند اجاره‌ای‌تان به بیرون نگاه می‌کنید، اندکی تامل کنید. آن وقت حتی اگر مردم روستای کوچکی پیش شما باشند، هر یک نسبت به دیگری اختلاف‌های قابل تمایز دارند.»

در ادامه این مقدمه می‌خوانید: «غزل همان «پنجره» است؛ هرگاه شاعری از پس آن به جهان مورد علاقه‌اش نگاه کند چشم‌اندازش با دیگر همسایگانش در سرزمین شعر متفاوت خواهد بود.» 

در بخش دیگر از این مقدمه آمده است: «غزل‌های این دفتر تابلوهای رنگارنگ از جهان جوانی است آگاه به ظرفیت‌های زبانی و مضمونی این قالب و البته عاصی از بایدها و نبایدهای پیشین. فرزندی که نگران میراث غزل است. جسارت‌های زبانی مشهود در دفتر «پنهان گریه‌ها» از نام مجموعه آغاز می‌شود و تا واپسین ابیات ادامه دارد.»

فرهاد صفریان متولد 1356 در کرمانشاه و کارشناس فلسفه غرب و حقوق بین‌الملل است.

وی همچنین کتابی با عنوان «حمایت از مالکیت ادبی و هنری» را که موضوع پایان‌نامه او نیز بوده در قالب یک کتاب آماده انتشار دارد. این کتاب در ارتباط با حقوق معنوی مولفین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط