چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۸
رولینگ 42 ساله شد

جوآن کتلین رولینگ، نویسنده بریتانیایی و خالق مجموعه داستان‌های «هری پاتر»، 42 ساله شد. رولینگ ثروتمند‌ترین نویسنده انگلیسی است و ثروت او که از راه نویسندگی کسب شده از ملکه بریتانیا فراتر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جوآن کتلین (جی-کی) رولینگ، نویسنده انگلیسی خالق مجموعه داستان‌ها «هری پاتر»،  نهم مرداد ماه سال 1386 خورشیدی، برابر با 31 ژوئیه 2007 میلادی، چهل‌و‌دومین سال زندگی خود را جشن ‌گرفت.


این نویسنده که هم‌اکنون پردرآمد‌ترین نویسنده جهان شناخته شده است، تنها هفت کتاب از مجموعه «هری پاتر» به انتشار رسانده. از رولینگ پیش از آغاز این مجموعه، هیچ کتاب، داستان و یا حتی مقاله‌ و یا نوشته ادبی‌ انتشار نیافته بود.

رولینگ 42 سال پیش در چنین روزی، در شهر «ییت» نزدیک به ‌ شهر «بریستول»‌ انگلستان‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. وی پس از تحصیل در رشته زبان و ادبیات فرانسه، و تجربه یک ازدواج ناموق، همراه با دخترش (جسیکا) در ادینبورگ اقامت کرد.

وی بعدها ادعا کرد که همواره ذهن داستان پردازی داشته و در کودکی، همبازیان خود را با داستان سرایی مجذوب می‌کرده، اما واقعیت این است که قبل از مجموعه «هری پاتر» هیچ نوشته‌ای از او به انتشار نرسیده و به هیچ فعالیت فرهنگی دیگری نیز نپرداخته است.
عده‌ای از منتقدان، داستان‌های «هری پاتر» را حاصل برخی سرقت‌های ریز ادبی می‌دانند و معتقند شهرت آن‌ها از تبلیغات فراوان به دست آمده است. کلیسای کاتولیک نیز در مقاطع مختلف به این کتاب‌ها اعتراض کرده و آن‌ها را برای کودکان مضر خوانده است.  

این نویسنده، در سال 1993 اولین کتاب از مجموعه «هری پاتر» با نام «هری پاتر و سنگ جادو» را به رشته تحریر درآورد و چند هفته پیش آخرین کتاب از این مجموعه با نام «هری پاتر و قدیسان مرگ‌بار» به انتشار رسید. رولینگ دو کتاب دیگر نیز در رابطه با این مجموعه هفت جلدی با نام‌های «کوییدیچ در گذر زمان» و « جانوران جادویی و زیستگاه آن‌ها» در کارنامه خود ثبت کرده است.

از این نویسنده که سالیانه 125 میلیون پوند درآمد دارد، به عنوان پردرآمد‌ترین نویسنده جهان و ثروتمند‌ترین زن بریتانیا نام می‌برند و مجموعه کتاب‌های «هری‌ پاتر» به قلم او،‌ در زمره پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ قرار گرفته‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها