تاریخ فلسفه
-
نشست مجازی «نیچه در برابر فرهنگ» برگزار شد
کیخایی: نیچه متاخر به دنبال تسلای متافیزیکی نیست/ اردبیلی: نیچه پدر نقد فرهنگ است
محمد مهدی اردبیلی گفت: نیچه مانیفستی را علیه فرهنگ مدرن آماده میکند و عناصر بر سازنده وضع موجود در فرهنگ را نقد رادیکال میکند. او حتی طرفین دعوا مانند لیبرال ها و سوسیالیستها را نقد میکند از این منظر است که نیچه پدر نقد فرهنگ است.
-
ناصر مومنی در کتابی جدید شرح میدهد؛
معنای «اینهمانی» نزد فیلسوفان و متفکران یونانی
مولف «واکاوی اصل اینهمانی: خوانشی نو از اینهمانی و تمایز اثر مارتین هایدگر» میکوشد تا معنای اینهمانی نزد فیلسوفان و متفکران یونانی را شرح دهد.
-
باز نشر ترجمهای از غلامرضا اعوانی برای نهمین نوبت
چهارمین جلد از کتاب «تاریخ فلسفه» اثر فردریک چارلز کاپلستون با ترجمه غلامرضا اعوانی برای نهمین بار تجدید چاپ شد.
-
یادداشت حمیدرضا یوسفی درباره فلسفه غرب و مهجوریت فلسفه اسلامی
نبرد اندیشهها و غربگدایی آکادمیک
این «اساتید» هستند که فلسفه اسلامی را به غرب واگذار کردهاند و قرائتهای آنها را از فلسفه اسلامی به فارسی برمیگردانند و به خورد جامعه علمی و علاقمند میدهند. این رفتار نادرست ما با آزادی علمی هیج ارتباطی ندارد.
-
گفتوگو با رضا داوری اردکانی به بهانه زادروز او؛
اصحاب ایدئولوژی فلسفه را آلوده به سیاست کردند/نمیتوانند نقد کنند، ناسزا میگویند
رضا داوری اردکانی میگوید: اهل ایدئولوژی فلسفه را به استخدام سیاست درمیآورند و این قبیل سوءاستفادهها نشانه ضعف فلسفه است و از درآمیختن سیاست با فلسفه نه سودی به سیاست میرسد و نه فلسفه قوت میگیرد.
-
حسن بلخاری در همايش سالانه بزرگداشت حكيم ملاصدرا تشریح کرد:
ضرورت توجه به تأملات فلسفی فلاسفه در باب هنر
حسن بلخاری در بیست و چهارمین همایش از سلسله همايشهای سالانه بزرگداشت حكيم ملاصدرا ضرورت توجه به تأملات فلسفی فلاسفه در باب هنر را تشریح کرد.
-
غلامرضا اعوانی در گفتوگو با ایبنا مطرح کرد:
فلسفه در غرب زنده است/ فردید شفافیت گفتاری و نوشتاری نداشت
اعوانی میگوید: فلسفه در غرب زنده است، ببینید در مورد هر مسالهای در فلسفه جدید غرب چهقدر کتاب تالیف میشود! فلسفه آنها «اسکولاستیک» است و همه جا تدریس میشود.
-
عبدالرحمان بدوی و تاریخ الحاد در اسلام
«نار» الحاد در «نور» توحید؛ نظام فکری زندیقان مشهور در تاریخ اسلام
کتاب «در باب تاریخ الحاد در اسلام» یکی از آثار مهم عبدالرحمان بدوی است که با ترجمه معین کاظمیفر در سال ۹۸ منتشر شد. نویسنده در این کتاب به آرای کسانی پرداخته که مخالف جریان قالب در تفکر اسلامی بودند و عقایدشان در نقد نظریه نبوت شهرت داشت.