پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۰
كتاب"التعريف بطبقات الامم"، تاريخ علم‌نگاري است

كتاب "التعريف بطبقات الامم" مهم ترين كتاب در زمينه تاريخ علم نگاري است و از مفاخر مسلمين به شمار مي‌آيد.

غلام‌رضا جمشيد نژاد اول، مصحح و نسخه‌شناس، كه روز گذشته در مراسم دومين جايزه كميته تمدن و فرهنگ اسلام و ايران از وي تقدير شد، با بيان اين مطلب به خبرنگار خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب 1000 سال پيش توسط قاضي صاعد اندلسي(420-462 هجري قمري) شخصيت بزرگوار مسلمان به رشته تحرير درآمده است.

وي افزود: اين نسخه‌ خطي ناشناخته بود و هركسي كه سراغ آن مي‌رفت تا آن را تصحيح كند، آن‌گونه كه شايسته بود، نمي‌توانست كاري ارائه دهد.

اين مصحح و نسخه‌شناس خاطرنشان كرد: اين كتاب حاصل 10 سال بررسي و تحقيق است و من براي تصحيح اين كتاب نسخه‌هاي مختلف را با هم مقابله كرده‌ام و متني كاملا ويراسته و تصحيح شده تقديم دوستداران تاريخ علم كرده‌ام.

وي افزود: متن تصحيح شده اين كتاب به سبك مدرن امروزي نگارش يافته است و اگر بخواهيم از مورخان علم امروز مشابهي برايش نام ببريم مي‌توانيم به جرج سارتن و تاريخ علم او اشاره كنيم كه استاد احمد آرام آن را ترجمه كرده است.

جمشيدنژاد يادآور شد: كتاب "التعريف بطبقات الامم" را «اب.لويس شيخو» و «بلاشر فرانسوي رژي» تصحيح كرده‌اند كه به زبان فرانسه نيز ترجمه شده است؛ ولي اين دو در بازشناسي اين اثر چندان موفق نبوده‌اند.

وي افزود: ما در فرهنگ خود قادريم ويراست معنوي كتاب‌هاي ارزشمند كشورمان را احيا كنيم و آن‌ها را در دسترس پژوهشگران اين حوزه قرار دهيم.

اين مصحح و نسخه‌شناس در پايان سخنانش به كميته فرهنگ و تمدن اسلام و ايران اشاره كرد و گفت: فعاليت‌هاي اين كميته مايه اميدواري است. ما نبايد منتظر باشيم كه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران را بيگانگان بازيابي كنند. طبيعتا آن‌ها نمي‌توانند كاري شايسته در اين زمينه ارائه دهند؛ زيرا اين فرهنگ را به خوبي نمي‌شناسند. 
 
گفتني است: مراسم دومين جايزه فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، عصر روز گذشته در سراي اهل قلم برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط