پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۰
ایتالو کالوینو ساخت و ساز را یاد می‌دهد

رمان جدیدی از ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی، در ایران منتشر می‌شود. این کتاب «سوداگری در ساخت و ساز» نام دارد و توسط مژگان مهرگان به فارسی ترجمه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ترجمه مژگان مهرگان از رمان «سوداگری در ساخت و ساز» اثر ایتالو کالوینو، نویسنده ایتالیایی در ایران منتشر می‌شود.

این کتاب داستان بلندی است که در کتاب «raccont» در سال ۱۹۹۳ میلادی منتشر شده است.

مهرگان در مورد این کتاب توضیح داد: کالوینو در این داستان، زندگی یک بورژوای تحصیل کرده را روایت می‌کند که برای خرید یک ساختمان با مردی دلال و بی‌سواد درگیر می‌شود. 

این روشنفکر شکست‌خورده در نهایت متوجه می‌شود که در گذشته و در زمان جنگ‌ هم دوش این دلال برای آزادی ایتالیا جنگیده است، اما اکنون آن ‌دو همانند دو رقیب در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: نویسنده در این کتاب به مفهوم انسان نوین می‌پردازد و جامعه ایتالیا را در زمانی تصویر می‌کند که جنگ به پایان رسیده و انسان‌هایی که با یکدیگر متحد بودند اکنون برای منافع شخصی در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کالوینو در ۱۵ اکتبر ۱۹۲۳ میلادی در شعر سانتیاگو دلاس وگاس در کوبا به دنیا آمد.  وی تا پنج سالگی در کوبا ماند، سپس به ایتالیا رفت و بیشتر زندگی خود را همان‌ جا سپری کرد.

کالوینو در سال ۱۹۴۷ با نوشتن پایان‌نامه‌ای درباره جوزف کنراد در رشته ادبیات از دانشگاه تورین فارغ‌التحصیل شد و سپس به همکاری با روزنامه محلی حزب کمونیست لونیتا پرداخت. 

در همین سال، پس از انتشار کتاب «راه لانه عنکبوت» با مضمون نهضت مقاومت که برای او جایزه «ریچنه» را به ارمغان آورد، با برخی مشاهیر ادبی ایتالیا از قبیل ناتالیا گینزبرگ و الیو ویتورینی آشنا شد. او در این سالها با مجلات و نشریات مختلف همکاری می‌کرد.

وی در سال ۱۹۵۷ به شکل غیرمنتظره‌ای از حزب کمونیست کناره‌گیری کرد و نامه استعفایش در نشریه «لونیتا» چاپ شد.  کتاب «بارون درخت‌نشین» هم در همین سال منتشر شد.

کالوینو در طول دهه ۶۰ به همراه الیو ویتورینی نشریه ادبی منابو را منتشر كرد. از این دوره به بعد، کالوینو بی آن که از طنز دور شود و یا خوانش بسیار شخصی خود را از کلاسیک‌ها را منکر شده باشد، به داستان‌های مصور و علمی‌تخیلی روی آورد. 

در این زمینه می‌توان به آثاری چون «مارکو والدو»، «کمدی‌های کیهانی»، «کاخ سرنوشت‌های متقاطع» و «شهرهای نامرئی» اشاره کرد.

وی سپس طی سفرهای زیادی که به پاریس داشت با رولان بارت ملاقات کرد و فعالیت‌هایی در زمینه ادبیات کلاسیک در سوربن و دیگر دانشگاه‌های فرانسه انجام داد. به این ترتیب آثار چاپ شده از او در طول دهه هفتاد (از جمله «اگر شبی از شب‌های زمستان مسافری») چاشنی یا درون‌مایه‌ای از ادبیات کلاسیک دارند. این فعالیت‌های او در سال ۱۹۸۱ نشان افتخار فرانسه را برای او به ارمغان آورد.

کالوینو، ۲۲ سال پیش، در حالی که ۶۲ سال از زندگیش گذشته بود، بر اثر خونریزی مغزی و در بیمارستانی در سیه‌نا چشم از جهان فرو بست.

در ایران مترجمانی چون لیلی گلستان، بهمن محصص، شهریار وقفی پور، پرویز شهدی، محمدرضا فرزاد، مژگان مهرگان و محسن ابراهیم به ترجمه آثار او پرداخته‌اند و تا به امروز بیش از ۲۰ جلد کتاب از آثار داستانی و غیر داستانی این نویسنده در ایران به انتشار رسیده‌اند. 

«سوداگری در ساخت و ساز» به زودی توسط انتشارات کتاب‌خورشید‌ به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط