یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
«استعدادیابی ورزشی» در بازار کتاب ایران

کتاب «استعدادیابی ورزشی» اثر بنفشه محمدی از سوی نشر علم و حرکت روانه بازار کتاب شد. این نوشتار می‌کوشد شاخص‌ها، ویژگی‌های ورزشکاران نخبه و کشف افراد با استعداد را برای شرکت در برنامه‌های تمرینی سازماندهی‌شده و رسیدن به مقام قهرمانی ارایه ‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «استعدادیابی ورزشی» در هشت فصل با محورهای «تاریخچه استعدادیابی، ورزش و استعدادیابی، عوامل موثر در پرورش استعداد ورزشی، تغییرات وابسته به سن و جنس در عملکرد، الگوهای استعدادیابی، طرح استعدادیابی در ایران، طراح استعدادیابی تست اکتال و برنامه‌ریزی تمرین برای ورزشکاران مستعد» تالیف شده است.

مخاطبان این اثر مکتوب در فصل نخست با مضامینی نظیر تاریخچه تحقیقات استعدادیابی در جهان و ایران آشنا می‌شوند. فصل دوم کتاب با عنوان  «استعدادیابی ورزشی» به ارایه تعریف استعداد، استعدادیابی، استعداد ورزشی، استعداد و پیشرفت، پرورش استعداد، روش‌های استعدادیابی و معایب و مزایای استعدادیابی اختصاص دارد.

در فصل سوم  این نوشتار مباحثی درباره ملاک و معیار برای استعدادیابی، متغیرهای موثر در عملکرد ورزشی، تعیین میزان سهم عوامل موثر در عملکرد مطلوب آزمون و همچنین آزمون و ویژگی‌های آزمون خوب بیان می‌شود.

مربیان و والدین در فصل‌های چهارم و پنجم با تغییرات وابسته به سن، جنس و الگوهای استعدادیابی نظیر رشد در کودکان، تغییرات دستگاه‌های فیزیولوژیکی، بلوغ، تغییرات عملکردهای زیست حرکتی، منتخبی از الگوهای برتر جهان و مدل‌های مختلف استعدادیابی آشنا خواهند شد.

محمدی در فصل ششم به ارایه سه مرحله «کشف استعدادها»، «فرایند جایگزین کردن ورزشکار جوان» و «فرایند طبقه‌بندی یا پرورش عالی استعدادها» و در فصل هفتم به عرضه تعاریف و اصطلاحات، ویژگی‌های طبقه‌بندی شده و طراحی تست هشتگانه(اکتال) می‌پردازد. 

مخاطبان در فصل پایانی کتاب «استعدادیابی ورزشی» با رشد و تکامل همه جانبه، تخصصی شدن زود هنگام در برابر رشد و تکامل همه جانبه، تخصصی شدن ورزش، طرح تکامل ورزشی، مراحل شرکت در فعالیت‌های ورزشی، تمرینات عمومی، تمرینات اختصاصی، چگونگی افزایش فشار و بار تمرین، رمز موفقیت، ویژگی ورزشکاران با استعداد، والدین و استعدادیابی، دلایل شرکت کودکان در ورزش، دید بلندمدت و شاخص‌های روان‌شناسی در کودکان آشنا می‌شوند.

در بخشی از کتاب «استعدادیابی ورزشی» نوشته شده است: «به کمک استعدادیابی ورزشی، مهم‌ترین عوامل موفقیت ورزشی را بررسی کرده و بر اساس روش‌های واقعی، می‌توان پتانسیل ورزشی ورزشکاران را ارزیابی کرد. یک مربی بعد از برگزاری آزمون‌های استعدادیابی و در اختیار داشتن ورزشکاران مستعد، لازم است برنامه بلندمدت هشت تا 16 ساله را برای آینده ورزشکاران جوان تنظیم و گردآوری کند، زیرا بدون داشتن برنامه طرح‌ریزی شده، مربیان خود را در مجموعه‌ای از برنامه‌های تصادفی می‌بینند که نمی‌تواند انتظارات آن‌ها را برآورده کند. با داشتن برنامه‌ای بلند مدت، ارزیابی پیشرفت‌های ورزشکاران تسهیل شده و کارایی تمرینات برای مسابقات آینده افزایش می‌یابد. از پیشرفت‌های علم ورزش و تجربیات مربیان بزرگ و متخصصان تمرین می‌توان برای علمی‌تر شدن برنامه کمک گرفت.»

نخستین چاپ کتاب «استعدادیابی ورزشی» با شمارگان یک هزار نسخه، در 160 صفحه و به بهای 65 هزار ريال به تازگی از سوی نشر علم و حرکت روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط