چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
نمایشگاه کتاب عاملی برای معرفی توانمندی‌های نویسندگان جوان است

ایلام- نویسنده جوان ایلامی، نمایشگاه کتاب تهران را فرصتی برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های نویسندگان جوان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، شاهین فولادوند متولد ۱۳۷۰ نویسنده جوان ایلامی که در قالب‌های داستان کوتاه و رمان و فیلمنامه تاکنون چهار اثر منتشرکرده، درخصوص جایگاه و اهمیت نمایشگاه کتاب تهران گفت: برپایی نمایشگاه کتاب تهران که هرسال با عطر دل‌انگیز بهار کتاب همراه است؛ برای ترغیب مخاطبان به مطالعه و کتاب‌خوانی بسیار ضروری و اثرگذار است و بستر مناسبی برای عرضه جدیدترین کتاب‌ها و محصولات فرهنگی و هنری و همچنین فرصتی برای شناسایی و معرفی توانمندی‌های نویسندگان جوان به جامعه ادبی است.

وی ادامه داد: قدم گذاشتن به دنیای کتاب به فرهنگ کتاب‌دوستی کمک شایانی می‌کند.کتاب، پایه معرفی و انتقال فرهنگ و آشتی و انس با کتاب یکی از راه‌های مهم این امر فرهنگی است.

فولادوند با اشاره به خاطراتش از حضور در نمایشگاه کتاب تهران گفت: اولین باری که در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده‌ام، برمی‌گردد به سال ۹۷. آن زمان کتابم با عنوان «شب تلخ» در نشر روزگار منتشر و همزمان در نمایشگاه کتاب در بخش ناشران عمومی قرار داده شده بود. با اینکه زیاد شناخته شده نبودم؛ ولی کتاب «شب تلخ» در نمایشگاه آن سال مورد توجه قرارگرفت و فروش خوبی هم داشت که یادآوری آن برایم همیشه خاطره‌ای شیرینی است.

این نویسنده جوان ادامه داد: در این رویداد بزرگ، از کتاب‌های تازه منتشرشده رونمایی و جشن امضاء کتاب‌ها با حضور نویسندگان هم در آن برگزار می‌شود، یک اتفاق بسیار عالی برای کشف نوقلمان و تجلیل از نویسندگان نام‌آشناست. مثلاً آن سال خود من نویسندگانی را از نزدیک دیدم که بارها آثارشان را خوانده بودم.

نویسنده کتاب «اشک عشق» با اشاره به حضور آثارش در نمایشگاه کتاب امسال ادامه داد: به احتمال زیاد و طبق وعده‌ای که ناشر به من داده، کتاب «آدمک مخوف» که در ژانر اجتماعی و رازآلود نوشته‌ام؛ توسط نشر زرین اندیشمند در نمایشگاه کتاب امسال حضور خواهد داشت.

فولادوند ادامه داد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که مهم‌ترین رویداد فرهنگی و مردمی است تا حد زیادی می‌تواند نیازهای مطالعاتی مخاطبان را برطرف کند؛ زیرا با ماهیتی که دارد می‌تواند هر فرد نه به طور کامل اما با هر اندیشه و سلیقه‌ای به خود جذب کند.

وی ادامه داد: تعداد ناشران بیشتر از کتاب‌فروشی‌هاست و کتابفروشی‌ها هم نمی‌توانند همه کتاب‌های ناشران دیگر را داشته باشند و در نمایشگاه در معرض دید عموم و مخاطبان قرار دهند، بنابراین اگر مخاطبی کتابی خاص از یک نشر تازه تأسیس را مدنظر داشته باشد امکان اینکه آن را در نمایشگاه بیابد، کمتر است.

نویسنده جوان ایلامی ادامه داد: کشور ما از دیرباز سرزمین کتاب و شعر و ادب بوده، امروز مردم کمتر کتاب می‌خوانند و نسبت به قدیم، مطالعه و خرید کتاب خیلی کم شده. اغلب مردم حضور در فضای مجازی را به کتابخوانی ترجیح داده‌اند و همین هم سبب شده تا کمتر کتاب بخرند و بخوانند.

وی افزود: کم‌لطفی در حق کتاب موجب شده که تیراژ کتاب‌ها از ۵هزار به ۲۰۰ جلد کاهش پیدا کند و این اصلاً موضوع خوبی نیست. به اعتقاد من هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب شود؛ حتی نسخه‌های الکترونیکی و صوتی کتاب‌ها که در اپلیکیشن‌های مختلف هم نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای کتاب چاپ شده باشد. باید همه با هم مخاطب را به سمت اهمیت کتاب سوق دهیم و کتاب‌خوانی را نهادینه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط