جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
«شکونتلا» اثر شاعر هند باستان را بخوانید

امیر اسماعیل‌آذر، شاعر و پژوهشگر ادبی پیشنهاد کرد که بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران «شکونتلا» نوشته کالیداس را خریداری و مطالعه کنند.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهره‌های فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواسته‌اند تا به مخاطبان این رسانه، کتاب‌هایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. امیر اسماعیل آذر در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا عنوان کرد: هر شخصی متناسب با روحیات و سلیقه خود باید از متخصصان کمک بگیرد و این تخصص صرفاً مربوط به تحصیلات نمی‌شود. پیشنهادم بوستان و گلستان سعدی است که کلمه به کلمه خواندم و خوانش من از این آثار در ایران صدا به صورت رایگان موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند. خواندن و یا گوش کردن کتاب‌های سعدی به سخنوری و افزایش بیشتر دایره واژگان کمک می‌کند.

این شاعر و پژوهشگر ادبی ادامه داد: به علاقه‌مندان خواندن رمان کتاب «شکونتلا» از شاعر باستانی هند را پیشنهاد می‌دهم. گوته گفته بود که من خودم را با این کتاب شناختم.شکونتلا، نام نمایش‎نامه‌ای جذاب و رمانتیک به قلم کالیداس، شاعر باستانی هند است و به روایت داستان زندگی زنی جوان و جسور می‌پردازد. شکونتلا که در کودکی توسط والدینش رها شده، در صومعه مردی پارسا زندگی می‌کند. روزی پادشاه دوشیانت حین گذر از جنگل، شیفته و دل‌باخته او می‌شود و این دل‌بستگی مسیر زندگی آنها را از این رو به آن رو می‌کند. این اثر در لیست برترین کتاب‌های تاریخ ادبیات به انتخاب انجمن کتاب نروژ قرار گرفته است.

همه‌چیز از وقتی شروع شد که پدر و مادر شکونتلا، به دلیلی که آن را نمی‌دانیم، تصمیم گرفتند او را رها کنند و او در صومعه مردی پارسا به نام کانوا پناه داده شد. یا نه، احتمالاً بهتر آن است که بگوییم همه‌چیز از آن روزی شروع شد که پادشاه دوشیانت تصمیم گرفت دل به جنگل بزند و با شکار حال و هوای خود را تازه کند. اما فارغ از اینکه خود قرار است شکار زیبایی شکونتلا شد. همان روز بود که دل پادشاه در گره‌ی زلف دختر جوان و زیباروی شکونتلا (Shakuntala) گیر افتاد و همه‌چیز دگرگون شد. شکونتلا و دوشیانت به هم دل باختند، عشق میان آنان بسیار پرشور و آتشین بود و آوازه‌ی آن تا دورترین سرزمین‌ها شنیده می‌شد. حاصل این عشق، فرزندی بود که خداوند به آنان هدیه داد. روزی پادشاه برای رسیدگی به امور کشور، مجبور شد به پایتخت سفر کند. دوشیانت به همسرش حلقه‌ای هدیه داد تا زمان دیدار مجدد او و پسرش، آن را باز ستاند. غافل از اینکه روزگار بی‌رحم‌تر از این حرف‌هاست و طی یک ماجرا، شکونتلا مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرد و هیچ‌چیز آن‌طورکه باید پیش نمی‌رود.

کالیداس (Kalidasa) در این منظومه بی‌نظیر تصویری از رنج، لذت، عشق و قدرت زنانه را به تصویر می‌کشد که مانند آن را در کمتر کتابی مشاهده خواهید کرد.شکونتلا یک اثر معمولی نیست. بلکه از ارزشمندترین عاشقانه‌های جهان است. داستانی که سیری را از شیدایی به جدایی و شوریدگی و سرانجام شادکامی طی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها