جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
از «فهرست کتاب‌های خواندنی» تا «عملیات پنجه عقاب»

هفته‌ای که گذشت رویدادهایی در حوزه فرهنگ مقاومت را رقم زد که از بخشی از آن رویدادها به بررسی، رونمایی و تجدیدچاپ کتاب‌های تازه با موضوع دفاع مقدس و مقاومت اختصاص داشت.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): در هفته‌ای که گذشت در حوزه فرهنگ رویدادهایی روی داد که بخشی از آن به حوزه کتاب دفاع مقدس و مقاومت ربط داشت، هر چند به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ناشران و فعالان فرهنگی عمده توجه خود را صرف انتشار یا آماده کردن آثار تازه یا تجدیدچاپ کتاب‌های چاپ تمام کردند یا در حال تدارک برنامه‌های فرهنگی برای این رویداد مهم در اردیبهشت هستند. با این حال برنامه‌هایی در این هفته روی داد که بخشی از آن به حوزه مقاومت اختصاص داشت از جمله رونمایی کتاب، تدارک برای برگزاری آیین پایانی بیست و پنجمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف و نشست علمی با موضوع «انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس» به منظور پاسخ به شبهات مطرح شده درباره عملکرد ارتش. این گزارش مرور مختصری است بر برخی از رویدادهای حوزه فرهنگ مقاومت.

چاپ پنجاهم خاطرات خانم یامورا

سال گذشته کتاب‌های زیادی در حوزه ادبیات پایداری و فرهنگ مقاومت منتشر شدند. برخی از آن‌ها چاپ اول بودند و برخی دیگر نیز تجدید چاپ می‌شدند. در میان این کتاب‌ها، چند عنوان بیشتر از سایر عناوین توجه مخاطبان را به خود جلب کرد و آن‌ها را بیشتر خریدند. اجازه بدهید نگاهی بیندازیم به چندتایی از این کتاب‌های پرفروش و کمی بر موضوع و محتوای آنان درنگ کنیم. بد نیست که این بررسی را با کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» شروع کنیم.

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» روایت زندگی کونیکو یامورا، مادر شهید محمد بابایی است. زنی که در ژاپن متولد شد، با مردی ایران ازدواج کرد و مسلمان شد. در ایران فرزندی به دنیا آورد و این فرزند، در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید. در این کتاب، که کاری از نشر سوره مهر است و چندی قبل چاپ پنجاهم آن نیز منتشر شد، خاطرات خانم یامورا - که بعد از تغییر دین از بودایی به اسلام، نام سبا را برگزید – مرور می‌شوند. خاطراتی که از کودکی ایشان شروع می‌شود تا روزهای شهادت پسرش ادامه می‌یابد.

خاطرات تلخ و شیرین در «کوپۀ مطرب‌ها»

اثری که عباس‌نژاد توسط انتشارات خط مقدم به بازار نشر هدیه کرده است در مورد خاطرات آزاده جانباز مجید رنجبر است که پسرخاله‌اش در طی اسارت به گروه منافقین می‌پیوندد و خاطرات تلخ و دردناکی را برای رنجبر رقم می‌زند را به رشته تحریر درآورده است. این کتاب ماحصل ۳۲ ساعت مصاحبه با مجید رنجبر و دوستان و خانواده‌اش است که در ۲۷ بخش یا روایت توسط عباس‌نژاد قلم خورده است.

در همان روایت یکم داستان از جایی شروع می‌شود که همگی برای رفتن به سمت جبهه سوار قطار شده‌اند و داخل کوپه‌ای هستند که یکی از آنها اهل نواختن نی است و با خودش، نی‌اش را همراهش آورده است و شروع به نواختن در کوپه می‌کند. پس همین ابتدا خواننده کتاب متوجه دلیل انتخاب عنوان کتاب می‌شود: «کوپۀ مطرب‌ها.»

وقتی کتاب را دست می‌گیری با افرادی آشنا می‌شوی که تو را یاد فیلم ۲۳ نفر می‌اندازد. این را با خواندن مطلب در صفحه ۲۴ و دیدن فیلم ۲۳ نفر حتماً متوجه خواهی شد که این قسمت تداعی بخشی از آن فیلم را در ذهنت خواهد کرد. و حتی در صفحه ۶۶ کتاب هم این موضوع را به راحتی می‌توانی لمس کنی.

جزئیات اختتامیه جایزه یوسف در بوشهر

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر از برگزاری آیین پایانی بیست و پنجمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف در بوشهر خبر داد. زهرا شاعری با اعلام این خبر گفت: محورهای این دوره در بخش عمومی شامل شعر دفاع مقدس و مقاومت (شهدا، رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده‌ها) می‌شد.

مدیر ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان بوشهر با اشاره استقبال خوب شاعران جنوبی از بیست و پنجمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس مقدس و مقاومت گفت: در مجموع ۱۱۳ اثر از شاعران هم‌استانی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که در پایان از سوی هیئت داوری (متشکل از غلامحسین دریانورد، علی هوشمند و حیدر منصوری)، ۱۵ اثر در ۸ محور موضوعی انتخاب و برگزیده شدند.

آینده‌نگری امام نسبت به ارتش

در ادامه سلسه نشست‌های تخصصی حوزه مطالعاتی انقلاب اسلامی، نشست علمی با موضوع «انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس» به منظور پاسخ به شبهات مطرح شده درباره عملکرد ارتش در روزهای پایانی عمر رژیم پهلوی و تبدیل آن به ارتش جمهوری اسلامی و بررسی نقش ارتش در دفاع از کشور در جریان جنگ تحمیلی، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیر سرتیپ سیدناصر حسینی، جانشین اسبق فرماندهی نیروی زمینی ارتش و پژوهشگر ارشد حوزه دفاع مقدس با تاکید بر اینکه یکی از الزامات حفظ امنیت کشور، وجود نیروی زبده و به‌روز و مجهز به تجهیرات نظامی است، به بررسی و معرفی سه مولفه ارتش، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت و رابطه این سه مقوله مهم را تشریح کرد.

«خاطرات سردار یوسف فروتن» عضو اولین شورای فرماندهی سپاه

یکی از این کتاب‌ها، که اطلاعات جالبی از حوادث اوایل انقلاب و چگونگی تشکیل سپاه به خواننده ارائه می‌کند، کتاب «خاطرات سردار یوسف فروتن» عضو اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران است. روی جلد کتاب نام معصومه سماوی به چشم می‌خورد و مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار نشر آن را به عهده داشته است. همچنین، کتاب «نامزد گلوله‌ها» نوشته مرتضی سرهنگی (نشر خط مقدم) که عنوان فرعی آن، یعنی «سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» موضوع و محتوایش را توضیح می‌دهد، کتابی روشنگر درباره زندگی پاسداری و رسم مجاهدت در این لباس است. نیز باید از کتاب «احمد کاظمی» کاری از سعید سرمدی و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نام برد. این کتاب که سال ۱۴۰۰ چاپ تازه‌ای از آن منشتر شد، درباره شهید احمد کاظمی است و روش فرماندهی او را بررسی می‌کند، اما ضمن این بررسی، خواننده را با نقش و کوشش‌های سپاه و تحلیل‌های یکی از فرماندهان شاخص آن آشنا می‌سازد.

یکی از این کتاب‌ها، که اطلاعات جالبی از حوادث اوایل انقلاب و چگونگی تشکیل سپاه به خواننده ارائه می‌کند، کتاب «خاطرات سردار یوسف فروتن» عضو اولین شورای فرماندهی سپاه پاسداران است. روی جلد کتاب نام معصومه سماوی به چشم می‌خورد و مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار نشر آن را به عهده داشته است. همچنین، کتاب «نامزد گلوله‌ها» نوشته مرتضی سرهنگی (نشر خط مقدم) که عنوان فرعی آن، یعنی «سفری به زندگی شهید حاج قاسم سلیمانی» موضوع و محتوایش را توضیح می‌دهد، کتابی روشنگر درباره زندگی پاسداری و رسم مجاهدت در این لباس است. نیز باید از کتاب «احمد کاظمی» کاری از سعید سرمدی و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نام برد. این کتاب که سال ۱۴۰۰ چاپ تازه‌ای از آن منشتر شد، درباره شهید احمد کاظمی است و روش فرماندهی او را بررسی می‌کند، اما ضمن این بررسی، خواننده را با نقش و کوشش‌های سپاه و تحلیل‌های یکی از فرماندهان شاخص آن آشنا می‌سازد.‌

سخنرانی منتشر نشده سپهبد حاج قاسم سلیمانی

انتشارات مکتب حاج قاسم به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کتاب: «جهت ۱؛ سخنرانی شهید حاج قاسم سلیمانی در جمع فرماندهان سپاه» را منتشر کرد. در بخشی از این کتاب که برگرفته از یک سخنرانی منتشر نشده سپهبد حاج قاسم سلیمانی است، می‌خوانیم: «من از یک تجربه چهل ساله می‌آیم، وقتی از دامنه قله‌ای که در حال حرکت هستید و وقتی کسی در حال برگشت از قله است، از ماهیت او سؤال نمی‌کنید؛ سؤالات شما پیرامون راه و طریق است. اینکه آیا کدام راه آسان‌تر و کدام کم خطرتر است و از کدام راه با سهولت بیشتری می‌توان به قله رسید.لذا به این حقیر که گوینده این عبارات هستم با این دو مشخصه نگاه کنید.»

کتاب‌های خواندنی درباره دفاع مقدس

محمد قبادی، پژوهشگر و مولف: اگر بتوان برای کتاب خواندن به عنوان غذای روح پدیده‌ای مشابه یافت باید آن را به غذا خوردن برای جسم مانند کرد. هر فردی ذائقه فکری، طبع مطالعاتی و علاقه‌های روحی خودش را دارد که در مطالعه آنها را دنبال می‌کند از این‌رو من نمی‌توانم به‌صراحت به دوستانم پیشنهاد مطالعاتی ارائه کنم، اما مایلم در موضوع کاری و مورد علاقه خودم چند کتاب را به‌نحو مختصر به آنها معرفی کنم. آنچه اشاره می‌کنم ناظر به کتاب‌هایی است که اخیراً مطالعه یا تورق کرده‌ام هرچند همه ما می‌دانیم که کتاب خواندنی درباره دفاع مقدس و در موضوع ادبیات پایداری بسیار زیاد است.

ماجرای صحرای طبس در «عملیات پنجه عقاب»

کتاب «عملیات پنجه عقاب» به ماجرای این عملیات می‌پردازد. اهمیت پژوهش ویلیامسون در این است که برای نخستین بار، حوادث پیش و پس از آن عملیات و اتفاقاتی را که آن روز از اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ روی داد از زوایه نگاه خود آمریکایی‌های بازخوانی می‌کند. او با شماری از کسانی که خودشان در این عملیات حضور داشتند به صحبت نشسته و خاطرات آنان را شنیده است. همچنین برای تکمیل تصویر این ماجرا، به اسنادی رجوع کرده که اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شدند و در دسترس محققان قرار گرفتند. این کتاب، به جزئیاتی می‌پردازد که در کتاب‌های دیگر وجود ندارند. همچنین به جستجوی پاسخ پرسش‌هایی درباره چگونگی اجرای عملیات و چرایی شکست آن می‌رود. خواننده این کتاب درمی‌یابد که آنچه در نخستین روزهای اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ روی داد، نه اتفاقی ساده و کوچک، که عملیاتی پیچیده و نقشه‌ای – از دید طراحانش - منطقی بود. اما محاسبات آمریکایی‌ها، غلط از آب درآمد.

عناوین کتاب‌های تازه چاپ حماسه یاران

انتشارات حماسه یاران با پنج عنوان جدید و پنج تجدید چاپ به سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌آید. طبق گفته‌های مسئولان انتشارات، حماسه یاران با برگزاری جشن امضا و نشست‌های نقد و بررسی برای کتاب‌های خود، راهی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ می‌شود.

عناوین کتاب‌های تازه چاپ حماسه یاران عبارت‌اند از: «نذر آب»، «پنجره‌ای رو به خانه ما»، «موسیو کمال» و «عروس حاج غلام‌حسین» که معرفی هر کدام را در ادامه می‌خوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها