جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
دنیای کتابخانه‌های مدرن چگونه است؟

در عصر دیجیتال، هنوز هم کتابخانه‌ها برای دسترسی به منابع مطالعاتی، مطالعه و همکاری با یکدیگر مورد نیاز هستند. از زمان‌های بسیار قدیم، انسان‌ها نوشته‌ها را در انبارهایی به نام کتابخانه جمع‌آوری می‌کردند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به نقل از وبسایت سامسونگ سی اند تی، امروزه اکثر دانشگاه‌ها و شهرهای بزرگ دارای کتابخانه‌های فیزیکی چشمگیر هستند. طراحی‌های این کتابخانه‌ها در طول زمان تغییر کرده، تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید را به کار گرفته‌اند و عملکردهای جدیدی را اضافه کرده‌اند. در این گزارش بررسی می‌کنیم که چگونه گروه مهندسی و ساخت و ساز سامسونگ سی‌اندتی در حال ساخت کتابخانه‌های پیشرفته برای آینده است.

کتابخانه‌های سراسر جهان

ساختمان‌های کتابخانه زیبایی در جهان وجود دارد که در اینجا فقط به چند نمونه از آن‌ها نگاه می‌کنیم. یک نمونه بسیار معروف از دوران باستان، کتابخانه اسکندریه مصر است. در طول قرن‌ها، طومارها و کاغذها از سرزمین‌های دور و نزدیک در این کتابخانه جمع‌آوری می‌شد. این کتابخانه بیش از ۱۵۰۰ سال پیش تخریب شد و محتویات آن از بین رفت، اما الهام‌بخش بسیاری دیگر از کتابخانه‌ها ازجمله کتابخانه جدید اسکندریه بود، این کتابخانه با طراحی مدرن چشمگیر با الهام از نام همان کتابخانه تاسیس شد.

کتابخانه اسکندریه مصر

همچنین معبد هائینسا در کره جنوبی که از قرن یازدهم باقی مانده است، دست نخورده‌ترین کتابخانه باستانی متون مقدس بودایی را در خود جای داده است که در بیش از ۸۰ هزار لوح چوبی حک شده است. با فناوری باستانی این کتابخانه طوری جریان هوا را در این کتابخانه جاری می‌شود که از رطوبت و خرابی لوح‌های چوبی جلوگیری می‌کند، به‌طوری که هزار سال بعد لوح‌های چوبی به خوبی حفظ می‌شوند.

کتابخانه مرکزی سیاتل در ایالات متحده نیز به دلیل معماری منحصر به فردی که دارد شناخته شده است. معمارهای اصلی پروژه‌ی این کتابخانه رِم کولهاس و جاشوا پرنس-راموس نام داشتند و تولیدکننده اصلی شرکت هافمن پورتلند، اورگان بوده است. این کتابخانه فضای کافی برای نگهداری حدود ۱.۴۵ میلیون کتاب و ۴۰۰ کامپیوتر قابل استفاده برای عموم را دارد.

این کتابخانه به این دلیل ساخته شد که معمارانِ آن عقیده داشتند با وجودِ اینکه عصر فناوری فرا رسیده است، اما مردم همچنان علاقه خاصی به کتاب‌های کاغذی دارند و لازم است به این علاقه آن‌ها پاسخ داده شود. این کتابخانه قابلیت گنجایش ۱.۵ میلیون کتاب را دارد و همچنین برخلاف عمده‌ی کتابخانه‌ها، فضای بسیار روشن و دل بازی دارد. استقبال عموم از این کتابخانه دو برابر چیزی است که زمان ساخت آن پیش‌بینی شده بود و این کتابخانه در سال اولِ افتتاحش حدود ۱۶ میلیون دلار درآمد داشت.

کتابخانه مرکزی سیاتل

کتابخانه ملی چین نیز یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کتابخانه‌های جهان است که مجموعه وسیعی از ادبیات و اسناد تاریخی چینی را در خود جای داده است.

کتابخانه ملی چین

کتابخانه و خانه فرهنگ ونسلا نروژ نیز که به‌دلیل طراحی نوآورانه و سازگار با محیط زیست شهرت دارد، نمای چوبی و فضاهای داخلی باز دارد.

کتابخانه ونسلا نروژ

قرار دادن یک کتابخانه در یک مجتمع خرید و سرگرمی، یک چالش خلاقانه است و این دقیقاً همان چیزی است که در سئول کره، با کتابخانه Starfield در مرکز COEX به دست آمد. قفسه‌های بلند کتاب و فضای باز وسیع، آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.

در سال‌های اخیر کتابخانه محمد بن راشد در سال ۲۰۲۲ در دبی افتتاح شد. این کتابخانه نیز دارای طراحی منحصربه‌فرد با سقفی است که شبیه یک کتاب باز است که روی یک میز مطالعه باز شده است. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، ایده این کتابخانه را در فوریه ۲۰۱۶، به مناسبت «سال مطالعه» در دبی اعلام کرد. این کتابخانه ۶۵۰ هزار فوت مربع ملک را پوشش می‌دهد و انتظار می‌رود سالانه ۹ میلیون بازدیدکننده را تسهیل کند.

کتابخانه محمدبن راشد دبی

ساخت ساختمان کتابخانه

هنگام ساخت ساختمان کتابخانه نکاتی را باید در نظر داشت. یک کتاب یا تکه کاغذ سبک است، اما وقتی جمع شود سنگین می شود. به همین دلیل است که کتابخانه‌های قدیمی گاهی مجبورند کف خود را تقویت کنند تا مجموعه‌های در حال رشد را در خود جای دهند. هنگام طراحی طبقه یک کتابخانه جدید، نه‌تنها به اندازه مجموعه فعلی، بلکه به رشد آن در آینده نیز توجه می‌شود.

ثانیاً، به منظور افزایش طول عمر مجموعه کتابخانه، محیط داخلی باید کنترل شود تا دما، رطوبت، کیفیت هوا و سطوح نور در محدوده قابل قبولی حفظ شود. همچنین ایمنی در برابر آتش بسیار مهم است، زیرا کاغذ بسیار خوب می‌سوزد. کتابخانه‌های جدید باید با بهترین استانداردهای ایمنی آتش‌سوزی ساخته شوند؛ درحالی که کتابخانه‌های قدیمی‌تر باید برای نصب یا بهبود آب پاش‌های سقفی، هشدارهای دود و خروجی‌های اضطراری تحت بازسازی‌های پرهزینه قرار گیرند.

در نهایت، کتابخانه‌های جدید فقط دغدغه کتاب ندارند؛ این کتابخانه‌ها به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات مانند پایانه‌های کامپیوتری و اینترنت پرسرعت نیاز دارند. فناوری ICT اکنون بخشی جدایی‌ناپذیر از طراحی مدرن کتابخانه است.

کتابخانه‌ها اینجا هستند تا بمانند

در دنیای مدرن ما، کتابخانه‌ها از بین نمی‌روند، مردم هنوز به آن‌ها نیاز دارند. گروه سامسونگ سی اند تی نه‌تنها در پروژه‌های مسکن، مهندسی عمران و کارخانه‌ها، بلکه در ایجاد فضاهای عمومی مانند کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و پارک‌ها که به بهبود کیفیت زندگی افراد مدرن کمک می‌کند. شرکت سامسونگ سی اند تی در سال ۱۹۳۸ تأسیس شد و تاکنون در ساخت سازه‌های فراوانی در کشورهای مختلف مشارکت داشته که به‌عنوان نمونه می‌توان به برج‌های دوقلوی پتروناس، تایپه ۱۰۱ و برج خلیفه اشاره کرد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول، کره جنوبی قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس کره معامله می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها