شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۹
مقربین: انجمن‌های شعر هم نیما را فراموش کردند

شهاب مقربین از انجمن‌های شعر فعال در حوزه شعر معاصر به دلیل سپری شدن پنجاهمین سال درگذشت نیما یوشیج در سکوت انتقاد کرد و برپایی شب شعر یا نشستی به یاد نیما و دیگر بزرگان شعر فارسی را وظیفه چنین محافلی خواند.\

مقربین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره نیما یوشیج و برگزار نشدن مراسم بزرگداشتی به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت او توضیح داد: متاسفانه در پنجاهمین سال در گذشت نیما هیچ یادی از او نشد و بزرگداشتی برای او برگزار نشد. نیما شاعری بزرگ بود و جز تاسف چیزی در این‌باره نمی‌توانم بگویم.

وی ادامه داد: نسل پیش از ما، هم‌نسلان ما و نسل بعد از ما نیز همگی مدیون نیما هستند؛ اما نیما با تمام جایگاه و اهمیتی که در شعر نو فارسی دارد کمتر شناخته شده و علی‌رغم گذشت این زمان هنوز نسل جوان ما با او آشنایی لازم را ندارند. این‌در حالی است که شناخت نیما و خوانش شعرهای او به رشد جریان شعری معاصر کمک شایانی می‌کند.

مقربین با تاکید بر شهرت نیما در شعر نو فارسی اظهار داشت: منظور از شناخته نشدن این شاعر، مشهور نبودن او نیست. بلکه درباره چنین افرادی با توجه به جایگاهی که در شعر و ادب فارسی دارند، جامعه نیازمند انجام کار گسترده‌تری برای شناخت و معرفی‌ آن‌ها است.

وی یادآور شد: به عنوان یکی از شاگردان نیما در سالروز درگذشت او به سهم خود در وبلاگم یکی از سروده‌های او را منتشر کردم؛ اما متاسفانه بسیاری از دیگر شاعران حتی این کار کوچک را نیز انجام ندادند.

این شاعر به لزوم برپایی نشست یا شب شعری توسط انجمن‌های شعر خصوصی در چنین مناسبت‌هایی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر شب‌های شعر و جلسات نقد متعددی برای شاعران برگزار می‌شود. این نهادها باید در مناسبتی چون پنجاهمین سال درگذشت نیما نیز محفلی را برپا می‌کردند.

وی در پایان افزود: با وجود فرهنگسراها و نهادهایی که توانایی انجام چنین مراسمی را دارند، بسیار تاسف‌انگیز است که هیچ یادی از شاعر بزرگی چون نیما نمی‌شود و پنجاهمین سال درگذشت او در سکوت می‌گذرد.

علی اسفندیاری (علی نوری) مشهور به نیما یوشیج متولد ۲۱ آبان ۱۲۷۴ در دهکده یوش استان مازندران، بنیانگذار شعر نو فارسی است. او در ۱۳ دی ۱۳۳۸ درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط