یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵
جوشش چشمه رحمت هندوستان در مصلاي تهران

نسخه شماره سي و پنجم «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مدرسه چشمه رحمت شهر قاضي‌پور هند» براي ارايه در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از سوي موسسه مجمع ذخاير اسلامي منتشر مي‌شود.

حجت‌السلام سيدصادق حسيني‌اشكوري، رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين نسخه، فهرست كتاب‌هاي خطي كهن است كه به زبان‌هاي فارسي، عربي و اردو تاليف شده‌اند و بر اساس نسخه ديجيتالي اين كتاب‌ها فهرست‌نويسي آنها انجام مي‌شود.

حسيني‌اشكوري با اشاره به اين كه موسسه مجمع ذخاير اسلامي از آثار 16 كتابخانه در هندوستان تصويربرداري كرده است تا بتواند فهرست نسخه‌هاي خطي آن آثار را بر اساس منابع ديجيتالي كه با خود به ايران آورده است، منتشر سازد، گفت: اين اثر ششمين جلد فهرست كتاب‌هاي هند است كه در دست انتشار قرار گرفته و اميدواريم ساير مجلدات نيز تا پايان سال مراحل چاپ خود را طي كنند.

دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي ايران، نسخه شماره 35 «فهرست نسخه‌هاي خطي كتابخانه مدرسه چشمه رحمت شهر قاضي‌پور هند» را صد و بيست و نهمين شماره معرفي ميراث مخطوطات مجمع ذخاير اسلامي خواند و گفت: نگارش اين فهرست را «يوسف بيگ باباپور» استاد دانشگاه و كارشناس نسخه‌هاي خطي، بر اساس نسخه ديجيتالي اثر در شهر مراغه به انجام رسانده است.

وي مهمترين نسخه اين فهرست را اشعار «ميرتقي كاشي» خواند كه بخش مفقود آن نيز در آن كتابخانه يافت شد. وي اظهار داشت: «خلاصة الاشعار و نهضت الافكار» نام كامل اين نسخه و اثر «تقي‌الدين محمدبن علي حسيني كاشاني» معروف به «ميرتقي كاشي» است كه تا سال 1016 به حيات خود ادامه داد. اين اثر بزرگترين نهضت تذكره‌نويسي شاعران پارسي‌گوي تا سده دهم هجري به شمار مي‌آيد و تصميم داريم تا زمان برپايي بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران چاپ و نشر آن را به پايان رسانيم.

رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي درباره تدوين فهرست‌نگاري‌هاي نسخه‌هاي خطي بر اساس تصويربرداري ديجيتالي اين آثار گفت: مجمع ذخاير اسلامي در شمار نخستين مراكزي بود كه در اين وادي گام‌هاي بزرگي برداشت. از آنجا كه سفر به سرزمين‌هاي گوناگون و انجام فهرست‌نگاري در آنجا در شمار كارهاي دشوار و پر هزينه است، در سفرهاي گوناگون به سرزمين‌هاي ديگر و در خلال بازديد از كتابخانه‌ها موفق به تصويربرداري ديجيتالي از آثار برجسته براي فهرست‌نگاري شديم و تدوين اين آثار را به ترتيب در فهرست كاري موسسه داريم.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط