شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱
نسخه‌اي كه از فراسوي قرن‌ها به نمايشگاه تهران مي‌آيد

رييس موسسه مجمع ذخاير اسلامي از تدوين فهرست نسخه‌اي كهن از قرن پنجم هجري با عنوان «تقويم الابدان في تدبير الانسان» اثر يحيي‌بن عيسي‌بن جزمه بغدادي معروف به «ابن جزمه» بر اساس نسخه‌ موجود از اين نوشتار كه در قرن هفتم هجري كتابت شده و اكنون در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نگهداري مي‌شود، خبر داد._

حجت‌السلام سيدصادق حسيني‌اشكوري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين كه اين اثر بر اساس چاپ عكسي و با كوشش يوسف بيگ‌باباپور، استاد دانشگاه و كارشناس نسخه‌هاي خطي اسلامي، در نوبت چاپ قرار دارد، خبر آماده نشر شدن آن براي ارايه در بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب را اعلام كرد. 

وي با بيان اين كه اين نسخه را مجمع ذخاير اسلامي با همكاري كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي منتشر خواهد كرد، گفت: دكتر رسول جعفريان، رييس كتابخانه مجلس نيز مقدمه‌اي بر اين اثر كه متن اصلي آن به زبان عربي است، به رشته تحرير درآورده است.

دبیر و سخنگوی انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌هاي خطي ايران درباره ارزش و اهميت اين نسخه كهن عنوان داشت: اين اثر به دليل اين كه در شمار آثار حوزه طب مجدول قرار مي‌گيرد، از اهميت ويژه‌اي برخوردار و خودش منشاء خلق آثار متعددي در زمان‌هاي بعد شده است.

وي متذكر شد: ابن‌جزمه در حوزه طب مجدول در شمار پزشكان اثرگذار و صاحب سبك بود. وي ابتدا مسيحي بود و بعدها به دين اسلام گرايش يافت. اين اثر به نوعي نوشتاري در تدبير عام محسوب مي‌شود و بر اساس جداول ويژگي‌هاي امراض، علامت و نشانه‌هاي بيماري، راه‌هاي درمان، بلادي كه اين بيماري در آن اثرگذار بوده است و ... را  عنوان مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط