سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۶
تبليغ مذهبي در داستان بايد با ظرافت مطرح شود

رسول آباديان با اشاره به دغدغه‌هاي مذهبي طرح شده در مجموعه داستان «صد درجه سانتي‌گراد»، گقت: در آثار مذهبي دنيا مانند «بينوايان»، تبليغ مذهبي بسيار با ظرافت مطرح مي‌شود. ما بايد ببينيم كه در خلق آثار هنري چگونه مي‌توانيم از شعارزدگي مبرا شويم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست نقد مجموعه داستان «صد درجه سانتي‌گراد» عصر ديروز(دوشنبه، 5 ارديبهشت)، با حضور احسان عباسلو، ‌رسول آباديان و سارا عرفاني در سراي اهل قلم برگزار شد. 

در اين نشست ابتدا عرفاني، درباره اين كتاب كه سال گذشته(90) از سوي انتشارات «سوره مهر» منتشر شد، گفت: اين داستان‌ها از داستان‌هايي كه تا سال 87 در سايت ادبي «لوح» منتشر شده، گزينش و در اين كتاب به چاپ رسيده‌اند.

همچنين عباسلو نيز با طرح اين پرسش از آباديان كه «چنين نحوه گزينشي را در انتشار يك كتاب چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟»، سخنانش را آغاز كرد. آباديان درباره اين كتاب توضيح داد: انتشار يك داستان را در جامعه كتاب نخوان ما در هر شرايطي، بايد به فال نيك گرفت. ولي در هر حال نويسنده داستاني كه منتشر مي‌شود، بايد مراحلي را در داستان‌نويسي گذرانده باشد. 

وي افزود: كمترين تعريف براي نويسنده يك داستان اين است كه داستانش چارچوب روايتي يا داستاني داشته باشد. همچنين بايد در نظر داشت كه آيا چنين كتاب‌هايي مي‌توانند خواننده ما را اغنا كنند یا خیر؟ از نگاه من داستان‌هاي اين كتاب سطحي متوسط يا ضعيف دارند. 

سپس عباسلو با توضيح درباره اينكه احتمالا نويسندگان اين كتاب، بهترين آثارشان را در سايت لوح منتشر نكرده‌اند و اين كتاب از آثار درجه دوم يك نويسنده گزينش شده است، گفت: من همواره مطالب سايت لوح را در حوزه داستاني دنبالا مي‌كنم و برنامه‌هاي مختلف اين سايت را حركت‌هاي خوبي مي‌دانم. از اين منظر و با توجه به فعاليت‌هاي جدي خانم عرفاني در عرصه داستان بايد به انتخاب ايشان نيز احترام گذاشت.

سپس آباديان با تاكيد بر پرهيز از شعارزدگي در فضاي داستاني توضيح داد: بسياري از داستان‌هايي كه اين روزها مي‌نويسيم، از حالت شعاري خارج نمي‌شوند. در حالي كه كشف لحظه‌هاي داستاني نشان‌دهنده وجود نگاه نويسندگي در اين داستان‌هاست.

عباسلو نيز در ادامه با بيان اينكه خيلي وقت‌ها پيام ذهني نويسنده پس از نوشتن، به شعار نزديك مي‌شود، توضيح داد: نويسنده بايد پيام‌ها را در كنش‌ها قرار دهد و طوري بنويسد كه خواننده خودش آن‌ها را دريابد. از طرفي شعارزدگي سبب مي‌شود كه بيشتر محتوامحور باشيم و فرم و تكنيک را فراموش كنيم. 

اين داستان‌نويس در ادامه به برشمردن ويژگي‌هاي داستان «صد درجه سانتي‌گراد» از اين كتاب پرداخت و گفت: اين داستان گشايش نسبتا خوبي دارد و به لحاظ فرمي موقعيت‌هايي يافته است، ولي در بخش‌هايي از ايجاد تعادل در فرم و محتوا خارج شده است. 

نويسنده «كلاژ» وجود روحيه اعتراض در اغلب آثار، به دليل قرار داشتن نويسندگان كتاب در سنين جواني و نيز پرداختن به حضور كليشه‌اي زنان در اغلب داستان‌ها را، از ديگر اختصاصات اين مجموعه توصيف كرد. 

آباديان نيز در ادامه سخنان عباسلو گفت: موضوعي كه بر كليت داستان‌هاي اين كتاب احاطه دارد، دغدغه تبليغات مذهبي است، در حالي که تبليغات مذهبي را بايد با ظرافت در فضاي كار هنري گنجاند. مطرح‌ترين آثار هنري و ادبي دنيا مانند رمان بينوايان يا فيلم عمر مختار، به خوبي نشان‌دهنده ظرافت بيان خالق اثر در ارايه اين ذهنيت است. 

اين روزنامه‌نگار در ادامه خاطرنشان كرد: من و آقاي عباسلو به دليل ارادت به جوانان اين آثار را مطالعه كرديم. به اعتقاد من دوستان جوان بايد دوره‌هاي آموزشي داستان‌نويسي را بگذرانند؛ چرا كه كم مطالعه بودن و فقدان آموزش منجر به خلق داستان‌هاي ضعيف است. اين در حالي است كه شكار سوژه‌ها و ايده‌ها نشان مي‌‌دهد كه اين دوستان نگاه نويسندگي پويايي دارند. 

وي با اشاره به حضور نويسندگان برجسته و جهاني در حوزه هنري، ‌به نقش آنان در توليد چنين كتاب‌هايي اشاره كرد و گفت: بهتر بود اين داستان‌ها را قبل از گزينش نويسندگاني مانند آقاي محقق، يا دهقان و يا ديگر نويسندگان چيره‌دست حوزه مي‌ديدند و از قابليت ايشان در شكل‌گيري چنين آثاري استفاده مي‌شد.

عباسلو نيز در ادامه اين جلسه نقد، داستان كوتاه «ماهي‌هاي سرخ شده» را به دليل پرهيز از روحيه شعارزدگي و پايان‌بندي تكنيكي، از داستان‌هاي درخور توجه اين مجموعه نام برد. 

آباديان نيز در بخش‌هاي پاياني اين برنامه داستان‌هاي «بنين، بالاتر از ستاره» و «بل احيا عند ربهم» را از داستان‌هاي قابل اعتناي اين كتاب برشمرد.

وي همچنين با ارايه توضيحاتي درباره نحوه استفاده از نمادها در داستان‌نويسي گفت: شناخت كلي از نمادها از موضوعاتي است كه داستان‌نويس بايد بدان توجه داشته باشد. نويسنده بايد به عنوان مثال فلسفه رنگ‌ها و گل‌ها را بداند و از اين منظر در انتخاب نماد و نمادسازي به اشتباه دچار نشود.

عباسلو نيز در پايان اين نشست، داستان زهرا پورقربان، يكي از نويسندگان اين مجموعه را به لحاظ پرهيز از ديدگاه‌هاي كليشه‌اي و تقليدي نبودن، داستاني قابل توجه دانست. 

مجموعه داستان «صد درجه سانتي‌گراد»، به كوشش سارا عرفاني، سال گذشته(89) از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط