چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
شکارسری با 3 کتاب جدید به نمایشگاه می‌آید

حمیدرضا شکارسری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال با سه عنوان کتاب جدید حضور می‌یابد. «زایش مرگ‌های متن»، نقد و بررسی شعر کوتاه معاصر، مجموعه شعرهایی در قالب‌های نو و دوازدهمین دفتر شعر وی آثار جدید این شاعر هستند.\

شکارسری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره کتاب «زایش مرگ‌های متن» گفت: باتوجه به این‌که امروزه سرودن شعرهای کوتاه یک جریان بسیار پرقدرت و جدی در شعر معاصر است، طی سال‌های اخیر به نقد و بررسی و آسیب‌شناسی این گونه شعری پرداختم.

وی در ادامه توضیح داد: بر همین اساس شعرهای کوتاهی که در حدود پنج یا شش سطر و یا کمتر و در قالب‌ شعر نو سروده شده ‌بودند را بررسی کردم. البته شعر کوتاه در قالب شعر سنتی ما سابقه طولانی دارد. نوخسروانی‌، دوبیتی و رباعی از جمله این قالب‌ها هستند.

این شاعر با تاکید بر بررسی شعر کوتاه معاصر از نیما یوشیج تا امروز اظهار داشت: در این نقد و بررسی، شعر شاعران بزرگ پس از نیما و حتی شاعرانی که چندان نام آشنا نیستند، اما قطعه شعر کوتاهی از آن‌ها نظر من‌را به خود جلب کرده است، موضوع اصلی کار من بود.

وی به نگارش حدود 100 مقاله طی چند ساله اخیر در این زمینه اشاره و تصریح کرد: از این تعداد حدود 80 مقاله را انتخاب و در این کتاب گردآوری کرده‌ام.

شکارسری درباره برخی مسائل که به شعر کوتاه آسیب می‌رساند توضیح داد: از آن‌جا که شعر کوتاه است پس گمان می‌رود که حتما موجز است. اما این امر همیشه صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر اغلب، شعر کوتاه را با کاریکلماتور اشتباه می‌گیرند. در این مقالات مخاطب بر فضای کاریکلماتور و شعر کوتاه تسلط می‌یابد.

وی افزود: جایگاه پایان‌بندی و ساختار منسجم شعری در شعر کوتاه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چراکه فضا، فضای محدودی است و مخاطب و منتقد نیز از شاعر انتظار دارند این عناصر حفظ شود.

شعرهایی از جنس ابر
این شاعر در ادامه از چاپ مجموعه شعر جدیدش خبر داد و گفت: دوازدهمین دفتر شعر من با عنوان «چتر شورشی» توسط انتشارات فصل پنجم به چاپ رسیده است و در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود. این دفتر بیش از 100 قطعه شعر کوتاه را دربرمی‌گیرد که همگی با محوریت ابر سروده شده‌اند و مضمون اصلی تمام این شعرها ابر است. 

وی افزود: به عبارت دیگر با موضوعات و درون‌مایه‌های مختلف به ابر نگریسته‌ام. تمامی این شعرها طی چندماه در سال 1388 سروده شده‌اند. البته تاریخ سرایش حدود 10 قطعه شعر آن به سال‌های قبل باز می‌گردد.

شعر با صدای شاعر
شکارسری به انتشار کتاب دیگری اشاره و تشریح کرد: دفتر هنر و ادبیات هلال وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز دفتر شعر دیگری از من با عنوان «از تکیه تا خانه» را به همراه لوح فشرده‌ آن منتشر می‌کند. این مجموعه سروده‌های مذهبی من در قالب‌های شعری نو را دربرمی‌گیرد. 

حمیدرضا شکارسری متولد 1345 در تهران است.

از جمله آثار منتشر شده او می‌توان مجموعه شعرهای «باز جمعه‌ای گذشت»، «گزیده ادبیات معاصر»، «از تمام روشنایی‌ها»، «پرانتزهای شکسته» و در زمینه نقد کتاب‌های «حماسه کلمات»( نقد و بررسی بیست سال شعر دفاع مقدس ) و «از سکوت به حرف»( مجموعه نقد ادبی) را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط